Perustetaan Helsinkiin talli/kerhohuone!!!HUOM!!!

Olisko ketään kiinnostuneita puuhamiehiä tai naisia jos alkais selvitteleen minkälaiset mahdollisuudet olis perustaa paikka jossa vois säilyttää pyöriä, nikkaroida niitä, pitää pikkujouluja ja muita illanistujaisia ja vaikka heittää tikkaa jos sataa vettä ja pyörä on hipoimista hipoimmilla palikoilla jo.

Eli kerhohuone, kiinnostusta? Onko kentiäs aikaisemmin jo ammuttu alas/käyty keskustelua?

Ajtuksia, halukkaita säätäjiä, jäseniä, kaikki mukaan aivoriiheen!!

Varovaisen kiinnostunut olen, jos löytyy sopiva hinta. Se toisaalla mainittu 25€/kk voisi mennä. Siitä ylöspäin pitää ihmetellä.

Mukana, jos sijainti vain osuu järkevästi.

Mukanana jos hinta 15-30€. Lokaatio varauksella kylläkin…

Jos tuollaisen homman haluaa tehdä järkevästi, suosittelisin yhdistyksen perustamista. Se helpottanee mm. yhteisten hankintojen tekemistä, ja voi samalla kanavoida sitä kautta rahaa omaan eduskuntavaalikampanjaansa.

Pieni Merenneito - Suuret teot 2011.

Mä voisin olla mukana.

Minä en välttämättä vastusta yhdistys-ideaa, mutta joillekin se on punainen vaate.
Kerhotila houkuttelee kyllä ideana.

Sinällään Helsingin kaupungilta voisi polkupyörä-yhdistykselle koittaakin saada jonkin sopivan tilan. Ei olisi mahdoton idea.
Vaatimuksina riittävästä tilaa ja pihassa asfalttia sen verran, että mahtuu takaperoisia ympyröitä ajamaan.

Kaivetaanko sittenkin ajoliivi-idea esiin? Yksivaihde, 1%

Mä varmaankin olisin mukana, onhan toi “kerhotila” hieno idea.
Toisaalta se vähän kuulostaa suurelta proggikselta, mahdollisesti joku autotalli vois olla eka, johon sit joku käyttölista kuka käy ja milloinkin. Vähän samaan tapaan kun vaikka bändikämpillä.
Kerhohuoneellaa tietenkin olis ihan kiva vaan bostailla ja kaivaa napaa ja jauhaa pyöristä ja saada muilta vinkkejä.
Jos saadaan paljon jengiä, pitää olla aika iso tila jos joka jannulla on 2-5 tsygää varastossa…

idea on erittäin hyvä ja olenkin innoissani (ainakin ajatusten tasolla) perustamassa pohjois-helsingin jaostoa, jolla olisi omat tilat akselilla malmi-tapanila.

Komppaan Pohjois-hellsinki osastoa! :smiley:
Tosin muutkin sijoitus paikat käy… Koko idea on ihan mielenkiintoinen, jos vaan saadaan hinta ja lokaatio kohtaamaan tarpeeksi monta kiinnostunutta.

Malmi-tapanila akselilla vois jopa olla ihan realistista saada tilat jostain.

Yhdistyksen pyörittämiseen liittyy sellaista perusbyrokratiaa mikä vituttaa, mutta viimeaikoina olen todennut suuren osan marginaalisista asioista kiinnostuneista ihmisistä olevan saatanan sekasin.

Voimassaolevat rokotteet ja jonkinlainen sitouttaminen kirjallisin sopimuksin on välttämätöntä, jos mielii esim. hippien tai persaukisten kanssa asioida. Kaikille voi tulla tällaisen välineurheilun parissa rahapula vastaan, ja silloin on kaikkien etu että löytyy tositetta ja lippulappua.

Mitä tuollaiselta tilalta sitten kehtaa vaatia jos lähtökohtaisesti oletetaan että mukana on useampikin henkilö? Minulle nyt tulee mieleen ainakin:

  • Julkisilla kuljettaessa käytännöllinen sijainti
  • Jokseenkin lämmitetty
  • Juokseva vesi
  • Helppo lukita hyvin
  • Korkeat seinät = enemmän säilytystilaa
  • Voimavirta on aina plussaa
  • Pistorasioita järkevissä paikoissa valaisimia varten
  • Helppo roudata tavaraa sisään, ulos ja roskiin
  • Riittävästi lääniä kahden ihmisen työskennellä yhtäaikaa, työpöydille ja hyllyille
  • Vessa

Espoostakin voisi kuvitella löytyvän riittävän läheltä Helsingin rajaa vaikkapa tyhjiä liiketiloja nyt kun kaikki siirtyy isoihin kauppakeskuksiin.

Lääkärinkatu 4, 370e/kk
Leankatu 4, Länsi-Pasila
Mäntytie 12
Herttoniemi. Mahdollisuus saunoa :smiley:

Oha noit.

Selvittelin kerran (minimaalisesti) Helsingin tarjoomia tiloja puuverstaalle/metallipajalle/puukkoharrastukselle/pyöräverstaalle. Vaikkei näissä samoja välineitä käytetäkkään, puuhapajan mahdollisuus ois mainio.

Perinteiset pajamallit näyttää olevan vahvasti alkkisten ja muiden työllistettyjen käytössä ja heitä varten. Joten niitä varten pitää tiettyjä kriteerejä täyttää, joita en haluais lähteä itelleni omimaan. Siispä yhdistyksen pyörittämä tila kuullostaa paremmalta.

Viimeks Megalopoliksessa käryilin Kumiluodin kaverin kanssa asiasta. Helsingissä kuitenkin kysyntää on ja asuntojen neliöt ei aivan mahottomiin suorituksiin puitteita tarjoa. Ja tietenkin pajalla välineiden jaettavuudesta saatava hyöty on aika iso plussa.

Muuten, Jätkäsaaren, uuteen trendi-eko-kortteliin on ilmeisesti suunniteltu pajantykää, tiedä sitten.

Ite kannattaisin avointa pyöräyhdistystä, joka pystyis tarjota paikallisille pyöräpajapalvelun. Vaikka vakikäyttäjät tuliskin tältä foorumilta (minkä tavottavuus on myös jo aika hyvä), ois hienoa, jos sinne vois tulla pyöräilijöitä laidasta laitaan.

Järjestötaustaa sekä kokemusta paperinpyörittelystä ja kaupungin kanssa kikkailusta löytyy allekirjoittaneelta. Jos tän homman haluaa laittaa pyörimään isolla kädellä voidaan miettiä rahotusta paitsi kaupungilta, myös EU:lta ja käytännöstä mistä vaan. On osattava hakea.

Kuka suunnittelee selkalipun liiveihin?

Tilan varmaan tarvitsee olla sellainen että siellä saa käyttää hiomalaikkaa (rälläkkää?)/ hitsauslaitteita. Silloin se tarvitsee olla aika pajamainen, noissa toimistoksi tehdyissä tiloissa ei ole tulityölupia. Tai jotain tämän suuntaista, en minä tästä mitään oikeasti tiedä.

Rälläköinti luvan kanssa nostaa vakuutusmaksuja aika paljon. Ja tosiaan, aika harvassa autotallissakaan saa oikeasti rälläköidä tai tehdä edes perusruuvailuja. Pääsääntöinen käyttötarkoitus kun kuitenkin on auton säilytys.

^ toi pitää paikkansa, autollin käyttö edes varastona muun kun auton säilytykseen ei yleensä ole sallittua - jos/kun taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksiä aletaan tosissaan lukemaan.

Toi on ihan totta että tulityö-jutut tulis olla kunnossa koska muut jutut nyt voi tehdä vaikka kotona.

  • Oma ajatukseni lähtee liikkeelle siitä että olisi iso tila jossa olisi mahdollisimman paljon tarvittavia välineitä pyörien fiksailuun ja vaikka alusta loppuun rakentamiseen. Maalaaminen ja hitsaaminen on kuitenkin niitä hommia joita ei voi tehdä kaupunki kodissa oikein mitenkään eli ne olisi ehdottoman hyvä olla olemassa.

  • Pyörien varastointia varten olisi myöskin tärkeää että tilaa olisi paljon, mihinkään 50 m2 verstaaseen ei juurikaan mahdu pyöriä työkalujen ja työskentely tasonjen lisäksi

  • Isossa tilassa olisi sekin hyöty että voisi olla jonkin tasoinen kerhotila tai oleskelu alue jossa olisi sitten mitä ikinä virikkeitä talkoo hommin saadaan aikaiseksi. Tämä puoli on minusta tärkeä koska se houkuttelisi ainakin itseäni viettämään aikaa kerholla ja uskon sen olevan merkittävä myynti valttikin kun houkutellaan jäseniä.

Ja olen kyllä sitä mieltä että tällaisen saavuttaminen vaatii järjestäytymistä jo ihan mahdollisten rahoitustenkin takia ja lisäksi yhteinen hyvä vaatii pelisäännöt.

Mahtaako tälle pyöräily kansalle olla mitään kattojärjestöä kuten skede puolella on toi Suomen Rullalautailuliitto joka on suuressa roolissa kaiken skeneen liittyvän eteenpäin viemisessä.

No joka tapauksessa, olen enemmän kuin halukas olemaan mukana säätämässä tätä asiaa jos ilmenee että tää on jotain mitä muutkin ovat haaveilleet.

Ja Erik, uskon että tollasta tietotaitoa tarvitaan varmasti joten nakki napsahti!!

Henry Fordin Katu 5

295 m2 halli 5 m korkea tila + 50 m2 toimistoa ikään kuin toisessa kerroksessa jonne nousee portaat hallitasosta. Tila on katutasossa johon on normaali sisäänkäynti ja toinen lastaus henkine sisään käynti. Vuora on tietenkin 10 m2 + alv eli vaatis tuet ja yhteistyötä kaupungilta.

Joku tämän tyyppinenhän olisi täydellinen koska sijaintikin on kutenkin aivan kaupungin keskustan kupeessa, Munkkisaaressa kaivarin rannassa. Tämä ihan vaan heittona ja fiilistelynä. Tämä tila ei ole missään esillä eikä sitä ole mitenään tyrkytetty vuokralle, mutta vapaa ja silleen. Älkää nyt kuitenkaan kauhistuko vaan uskaltakaa hetki haaveilla.

Sinnehän vois esim ottaa jonkun pyörä firman vuoralle tai vuokrata osan varastoksi jollekin pyöräliikkeelle tai vastaavalle. Kumiluodille downtown putiikki ja varasto?

Mulla on myös kontakti kaupungn suuntaan josta vois saada hyvää tietoa ja apua jos lähdettäis hakeen sieltä jotain tukea toiminnalle!

olen ollut tuolla töissä! olis aika tyylikäs “kotiinpaluu”…

tuonnehan mahtuisi myöskin pieni sisäpoolohalli…