Pari kyssäriä...

  1. Saako Michen kasettikeskiöön irtokuppeja, vai pitääkö tilata koko neljäntoista egen osa kerralla? Onnistuin saamaan Michen kasettikeskiön toisen kupin ikäänkuin hajalle, eli ne hampaat pyöreiks kun kekkuloin väärien työkalujen kanssa.

  2. Tarttisin half-linkin 1/8 leveälle ketjulle. Onko välii millaisen hankkii, ajattelin tuollaista. Ketju on KMC 710sl.

  3. Michestä vielä…sillä kasettikesköllä kun on lieviä aukikiertymystaipumuksia, niin kannattaako vetää vaan apinan raivolla kiinni, vai pistää jotain kevyttä ruuvilukitetta ja jos kannattaa, niin mikä olis suositeltava mömmö?

  1. Eikös toi aukikiertymisongelma koske oikeastaan vain ja ainoastaan italokeskiöitä? Ja oman kokemuksen mukaan merkillä ei ole silloin juuri väliä. Eli italokeskiön laittasin kyllä apinan raivolla kiinni, mutta ainakin Nelsonissa, jossa BSA-kierteet, michen keskiö on pysynyt hyvin paikoillaan. Joku viisaampi voi tietysti ojentaa tästäkin asiasta…

Veikkaan, että tudetski on oikeassa. Mulla aukesi vanhassa filossa italo-malli kerran ja sen jälkeen apinanraivo auttoi. BSA:sta ei ole omaa kokemusta, mutta ainakaan kaverin pyörässä ei ole ongelmia ollut.

Ei kannata apinan raivolla yleensä laittaa mitään kiinni, mutta tippa sinistä ruuvilukitetta on kyllä italokeskiön kierteissä ihan paikallaan. Sit kireälle, muttei älykireälle.

nimim. apinan raivolla kiristettyä italokeskiötä hetken irroittanut

Koska mulla on voimakas viha/rakkaus-suhde Michen Primato -keskiöihin niin vastaan:

  1. tietääkseni ei saa. saman ongelman saa muuten myös aikaan sellaisella ‘oikealla’ Park Toolin teräksisellä työkalulla kun vääntää ihan tosissaan, kupit on pehmeää amuliinia…

  2. ei aavistustakaan mutta multa vois irrota pari linkkiä ihan oikeaa half-link ketjua, jos kelpaa?

  3. tippa loctiten sinistä kierrelukitetta tai vastaavaa (Bilteman omaa tököttiä kuulemma jotkut käyttää) on paikallaan myös BSA-versiossa. itselläni kesti ensin ilman kiinni pari kuukautta mutta kyllä se sitten vaan löystyi kuitenkin lopulta. väkivalloin ei kannata vetää kiinni ihan senkään takia, että ne kuppien hampaat menee aika helposti basaksi, ks. kohta 1. yllä.

  1. Ei niita kuppeja munkaan tietaakseni saa erillisena… Osta vaan se koko 14e setti (on hintaisekseen hyva) alaka holmoile vaarilla vehkeilla rikki. Sitten sulla on sit viela ehja patruuna tokan talven jalkeen vaihdettavaksi. Ne kupit ei kulu ellei niita ryssi pilalle joten ne on kayttokelpoiset vaikka patruuna ois umpiruosteessa.

  2. Mun arkibeaterissa on michen italokeskio, tuppaa tosiaan kiertymaan auki mutta locktite hidastaa sen verran etta kun puolen vuoden valein huollon yhteydessa avaa keskion ja kiristaa sitten kohdilleen niin ei se ole kiertynyt kuin ehka millin.

Jos oot Helsingissä ja rikkomasi on brittikierteillä, multa löytyy tehtaan laatikossa oleva neitseellinen tuollainen. Se lähtee vaikkapa 12 rahalla.

Ja jos olet Turussa, multa löytyy talven ajettu italokierteinen - täysin ok kunnossa oleva, jolle ei tällä hetkellä ole käyttöä. Kait siitä jonkun euron vois ottaa tai jotain muuta osaa vaihdossa.

Plip. Keskiötä en enää tarvi, kiitos vainen tarjouksista.

Semmosta vielä höpisen, että mulla on itseasiassa brittikierteet keskiössä, ja se kerran lähti löystymään, en ollut varmaan uskaltanut vetää sitä tarpeeksi kireälle. Uuden kiristyksen jälkeenhän se pysyikin paikallaan pari kuukautta ihan hienosti, ja tosiaankin niinkin hyvin, että irrotusta yrittäessä kävi vanhanaikaisesti. Pitänee varmaan hankkia joku 25 tai 26 mm holkki jotta saa väännettyä sitä Park Toolin työkalua kunnolla. Ja koittaa vaan rohkeesti ilman ruuvilukitetta, sain vähän semmosta vinkkiä.

BBT-5 on 1 tuuma, joten iso jakoavain tai SR-1 ketjupiiska on mun suositus.
Niin ja joo, KMC halflink toimii kyllä KMC Kool Chainissa. Voin vaikka tuoda ku haen tolpan, tai ota tolppa mukaan jos haet linkin…