Parhaat reitit kartalle eli kysely miten päästä A --> B nautinnollisesti

Joo Metsämaalta (tai Majanojalta) Kanteenmaahan menee gräveliksi jos ei halua pikatielle, ihan maantiepyöräiltävää sorttia kyllä nekin (siis grävelit).

Brysseli - Gent ja sama toisinpäin. Palatessa aikaa sightseeingille myös.

Ja samalla sellainen yleinen tiedustelu Belgiassa pyöräilystä, että onko jotain mitä hyvä ottaa huomioon? Gent ilmeisen pyöräily-ystävällinen kun se on pyöräilykonferenssin järjestämispaikkanakin, mutta juu jos jotain yleisiä vinkkejä tuohon niin ns. Kiinnostelee.

1 Like

Kiinnostaako esim olut tai mukulakivimäet tai joku muu special interest? Mulla on sitä sun tätä reitinpätkää tuolta.

Koko maa on hyvin helppo pyöräillä, kaikki on lähellä ja liikenne ihan asiallista. Osassa maata on tosi hieno wayfinding systeemi missä suunnistetaan risteysten numeroiden mukaan.

Harmittaa että työnantaja ei sponssannut mua tuonne konffaan :weary:

3 Likes

Fietsknoop-sovelluksella pääsee helposti kiinni siihen waypoint systeemiin, ja tulee samalla automaattisesti seuranneeksi fiksuja pyöräreittejä.

Käytännössä pyöräiltävien reittien risteyksissä on kyltit joissa on ko. risteyksen numero, ja minkä numeroinen risteys löytyy mistäkin suunnasta. Periaatteessa voisi vaan kotona kirjoittaa paperille haluamaansa paikkaan johtavat risteysnumerot oikeassa järjestyksessä ja sitten seurata niitä maastossa. Itse tykkään gepsin lisäturvasta, ei ne reitit aina ihan niin selkeitä ole.

1 Like

Mennessä ajattelin painella aika suoraan, mutta paluumatkalla voisi olut kiinnostaa ja kaikki erikoisuudet tietty!

Kiva kuulla että pyöräilyn pitäisi olla sujuvaa koko maassa.

Juu mulla työnantaja kustansi osallistumisen kun mulla on pieni puheenvuoro siellä kanssa. Kiva mennä kyllä katsomaan Gentin pyöräilygeimit!

3 Likes

Päijänteelle elokuussa.


Miltä tuollainen reitti näyttää? Missataanko joitain oleellisia teitä tai nähtävyyksiä?
Myös vinkit kivoista yöpymispaikoista kiinnostaa :camping: :hotel:

Oon tuolla päin ajellut, mutta en tuota “perusreittiä”. Sysmässä kiva yöpaikka ois Majatalo-Gasthaus Kivitatti pitäjä on pyöräilijäystävällinen: yhden yön majoitusta ei oo kuin pyöräilijöille.

Jos sekoilu on rakkauden kohde, tuolta vähän idempää löytyy: Sysmästä Valittula-Ylemmäinen-Siltasuo-Hara-Pappinen-Vartijamäki-Leivonmäen kansallispuisto.

Siitä eteenpäin löytyy kahvila Villa Cavén Oittilasta. Kivoja teitä, myös varsin pieniä. Ei juuri palveluita.

Niin joo jos ajat Vesivehmaan kautta, Kalkkisissa on Pihamaan viinitila.

1 Like

Toihan on erittäin hyvä reitti. Luhangalla oli aikoinaan ihastuttava maatilamajoitus, mutta sitä ei näköjään enää ole olemassa :frowning:
Oravivuoren nousuun tsemppiä.

1 Like

Vähäniemen uimarantaa on kehuttu kastumis- ja telttailupaikkana.

1 Like

Reilu viikko sitten just tuolla päädyin reitittämään Luhangasta Joutsaan ja sieltä LakeLand Hitonhaudan soratiekierrosta pitkin Leivonmäen kansallispuiston läpi. Oma mieli lepäsi kyllä siellä maailmanluokan hiekkateillä. Mämminiemi oli yllättävän näyttävä paikka yöpymisellekin, mutta grillasin vain lounaat ja pulahdin.

2 Likes

Omat tiedot loppuu jonnekin Luhangan korkeudelle, muuten näyttää hyvältä, mutta Lahen päässä ehdottaisin Paimelantien (sen eteläpäästä alkaa pyörätie Lahteen saakka) ja Vesivehmaan kautta koukkausta, jos nyt ei ole erityisiä intohimoja valtatien laitaa ajamiseen.

1 Like

Mites takaisinpäin, Korpilahti-Hämeenlinna? Ympäriajo mielessä.

Korpilahti-Jämsä ilman ysitietä kiinnostelee, siinä on semmoinen never again -pätkä että juuh.

1 Like

Ite ajelin Tampereelta tullessa viime kesänä rinnakkaisia pikkuteitä seuraillen näin: Reitti 63.3km

Pari muutaman kilsan siivua tuli 9-tietäkin.

Etelä-pohjois-suunnassa Painaantieltä Lautakontielle vievä 9-tien pätkä oli iltapäiväliikenteessä ihan hirveä kokemus, kun itse nytkytteli ohituskaistallista ylämäkeä eteenpäin ja samaan aikaan takaa tuli asuntovaunu, joka ei voinut kunnolla väistää, kun oli itsekin ohitettavana. Pohjoisesta etelään tullessa tuo pätkä on varmasti ihan siedettävä, kun matka ei ole pitkä ja sen pääsee laskettelemaan alamäkeen.

Juokslahden ja Saakosken välisestä 9-tien osuudesta ei jäänyt muistikuvia eli varmaan ihan ok. Toki myönnettävä, että stressitasot nousi aina, kun 9-tie tuli reitille. Saakoskelta pääsee Jämsän suuntaan myös pikkuteitä Jämsänkosken kautta, mutta en osaa sanoa, millainen soratie esim. Kalmarintie on. Jämsänkoskelle vievä 6050 on asfalttia ja varmasti ihan hyvä.

Jämsän eteläpuolella Ylä-Partalantie oli todella mäkinen ja vei kyllä energiaa. Ensi kerralla ajelen suosiolla Hallinmäentien kautta.

Onk muuten kuin hirveä ajaa 24-tietä Kuhmoinen-Jämsä? Omat kokemukset samaisella tiellä ovat vuosien takaa Hollola-Padasjoki, mutta mitenköhän nykyään?

No eihän se ole edes pitkä pätkä, joten eiköhän sekin mene. On sitä varmaan pahemmissakin paikoissa ajettu.

Pari kapeaa kohtaa tuossa on, sanoisin että kellonaika määrittelee kokemuksen.

Tahtoisin siirtää huomenna itseni Helsingistä Konnevedelle ja samalla omia rajojani pisimmän päivämatkan suhteen. Tarkoituksena olisi kuitenkin skipata matkan tasaisempi osuus ja mennä aamulla junalla Lahteen, ja nauttia sitten mäkisestä menosta. Ylempänä on jo speksattu Päijäneen viertä menevää pätkää, mutta Google maps ehdotti paria muutakin vaihtoehtoa:

Itäisin reitti näyttäis olevan lyhyin ja soratiepainotteinen (225km, nousua 1006m). Keskimmäisellä reitillä matkaa 230km ja vähinten nousua (937m). Jyväskylän kautta tulis pisin matka ja eniten nousua (237km ja 1426m).

Onks mitään huomionarvoista? Millaistahan esim. lienee vetää itäisimmän reitin alussa tien 140 viertä?

Jo useampana vuonna ajanu Lahdesta Heinolaan ja siitä Mikkelin suuntaan, mutta en kertaakaan Lahden suunnasta 140 tietä pitkin. Ei siellä nyt älyttömästi liikennettä ole, mutta sit kun pyöräväylä loppuu niin rajoitus 80kmh ja piennar ei ole kovin leveä. Tästä syystä olen toistaiseksi aina skipannut tuon. Suosittelen kovasti käyttämääni linjaa eli Ahtialantie aina Kaijansinkon puutarhan ohi 140 tielle saakka. Siellä on rauhallista ajaa kun muita liikkujia on vähän. Vierumäen jälkeen pääsee pyöräväylälle aina Heinolaan saakka.

Ennen Ahtialaa olen ajanut muitakin väyliä kuin Ahtialantie, siinä on vaihtoehtoja.

Aamujuna Lahteen :ok_hand: :ok_hand: itellä edessä viikon päästä.

Ei oo ollu koskaan mitään ongelmia 140 tiellä liikenteen kanssa mulla ainakaan. Tuntuu aina Helsinki-Lahti pätkän jälkeen huomattavalta parannukselta. Vähän tylsä ja muistaakseni semi mäkinen, mutta ihan ok. Heinolan jälkeen jopa ihan kiva!

140 vaihtuu Heinolan/Lusin jälkeen pian tieksi 4251 Koskenmylly– Pertunmaantie Se on mukava pätkä! Välillä vähän rajussa kunnossa, mutta reitillä kyläkauppa Vehkalahdella ja joku söpö uimapaikkakin jossain kohti.

1 Like

Joo, mäkiä on kyllä 140 tiellä. Pyhäntaka paikan jälkeen tulee suhteellisen hyvä työpätkä, siinä on varmaan lähemmäs kilometrin matkalla kivuttavaa ylöspäin.