Päihetiden käyttämättömyys kiinnostam -Eli: Päihteiden käyttämättömyys -topique

^^Olkoot mut eihän täällä puhuta juuri muusta kuin nollakaljasta.

F. Kaeppae - 10:56, 15.5.2020 » Onks nollan vetäminen placebofiilistelyä? Mieltä termistä.
Mun mielestä siihen voi vastaavasti hymyillä kuin uusiovegaaneille himoitsemassa verta valuvaa feikkijauhelihapihviä. Kukaan ei siihen kuole, joten go for it.
asb - 8:42, 10.5.2019 »
kunba - 7:20, 10.5.2019 »
Lakimies84 - 19:29, 9.5.2019 » Miksi ostaa nollalaageria? Sehän olisi sama kuin polttaisi dänkkiä jossa ei ole thc:ta. Mut joo jatkakaa!
Oot eksyny täysin väärään topiin.
Olen eri mieltä. Kukaan ihminen tässä maailmassa ei ole digannut oluen mausta ekalla hörpyllä. Se on 100% sosiaalisen dokaamisen kautta opittu mieltymys. Eli on aivan sopivaa keskustella aiheesta "miksi joisin alkoholitonta olutta, jos päihtyminen ei kiinnosta." Sopimatonta sen sijaan olisi ehdotella alkoholillista olutta vaihtoehdoksi.
asb - 11:02, 15.5.2020 »
asb - 8:42, 10.5.2019 »
kunba - 7:20, 10.5.2019 »
Lakimies84 - 19:29, 9.5.2019 » Miksi ostaa nollalaageria? Sehän olisi sama kuin polttaisi dänkkiä jossa ei ole thc:ta. Mut joo jatkakaa!
Oot eksyny täysin väärään topiin.
Olen eri mieltä. Kukaan ihminen tässä maailmassa ei ole digannut oluen mausta ekalla hörpyllä. Se on 100% sosiaalisen dokaamisen kautta opittu mieltymys. Eli on aivan sopivaa keskustella aiheesta "miksi joisin alkoholitonta olutta, jos päihtyminen ei kiinnosta." Sopimatonta sen sijaan olisi ehdotella alkoholillista olutta vaihtoehdoksi.
kotikaljaahan on opeteteltu juomaan jo ala-asteelta, ei se mitään kännidokaamista tartte että kaljasta tykkäis
asb - 11:02, 15.5.2020 » Kukaan ihminen tässä maailmassa ei ole digannut oluen mausta ekalla hörpyllä. Se on 100% sosiaalisen dokaamisen kautta opittu mieltymys.
Itse asiasta samaa mieltä mutta tää argumentti ei oo kyl juurikaan väärtti. Se on aika suo jos lähdetään yksivaihdevoorumilla elintarvikkeiden makumieltymysten kohdalla etsimään ympäristö-vai-geenit-tyyppisiä perusteluja. Äidinmaidonkin ikeniin vetäminenkin lienee sosiaalisesti opittu häbitti. Se, että johonkin elintarvikkeeseen on tutustunut 13-vuotiaana ryhmä- ja päihtymispaineen alla vantaalaisen skedeily ja kuosittelu spotin nurkalla, ja se että tähän aiheeseen voi suhtautua arvolatautuneesti ei mun mielestä tee tilanteesta kuitenkaan hirveän erilaista kuin esim täydellisen vegaanisen homejuustoreseptin metsästäminen.

Oletan, että nollakaljasta puhutaan tässä langassa paljon siksi, että alkoholi (ja erityisesti kalja) ovat Suomessa niin yleisiä ja vakiintuneita päihteitä, joilla on aika suuri merkitys arjessa. Tyyliin: ‘saunakaljat’, ‘mennään kaljalle’ jne. Nollakaljat ovat, kuten sanottu, ihan julkilausutusti placebo tai korvike näille ja ainakin itsestä tuntuu, että niillä on suhteellisen iso merkitys nykyisessä alkoholittomuudessa Suomessa, koska helpottavat alkoholitta olemista.

Vähän kuten lihatuotteita matkivat kasvisvaihtoehdot: nähdäkseni niissä ei ole kyse vain siitä, että kasvissyöjät haluavat syödä lihan makuisia tuotteita, vaan helpotetaan myös tuttujen reseptien muuttamista kasvispohjaisiksi tai osallistumaan vaikka grillaamiseen. Ja varmasti moni kasvissyöjä (ainakin mä) haluaa syödä myös lihan makuisia tuotteita, koska moni on kasvanut sekasyöjänä ja oppinut pienestä pitäen pitämään lihasta ja sen mausta.

Sinänsä kiinnostavaa, että täällä ei ole paljoa keskusteltu esim. nikotiinipurkasta tms., joilla pyritään pääsemään eroon tupakasta. (Itsellä ei mitään kokemusta näistä, tulipahan vain mieleeni. Ja joo, kyllähän nikotiinipurkka on päihde, mutta päihde, jonka tarkoituksena on helpottaa päihdeaddiktiosta pääsemistä.)

kolkka - 11:17, 15.5.2020 »
asb - 11:02, 15.5.2020 » Kukaan ihminen tässä maailmassa ei ole digannut oluen mausta ekalla hörpyllä. Se on 100% sosiaalisen dokaamisen kautta opittu mieltymys.
Itse asiasta samaa mieltä mutta tää argumentti ei oo kyl juurikaan väärtti.
Jos nollakaljan (ja tän topin) funktio, kuten tutam tuossa todistaa, on auttaa pääsemään irti epäterveistä opituista tavoista, niin mummiälest jatkumona tää on aivan relevantti argumentti.

Toi nikotiinipurkka onkin jännä. Vaikka itsekin kerkesin etenkin asepalvelusta suorittaessa kokeilemaan säännöllistä röökaamista, niin mulla ei ikinä tullut minkäänlaisia vieroitusoireita tupakasta esim. silloin, kun lopetin seinään sotilaspassin saatuani. Oma kokemus on, että en ole ikinä ollut koukussa nikotiiniin, vaan tupakointiin. Ja en tiiä, onko silloin nikotiinipurkasta edes mitään hyötyä. Vähän niin kuin olen tällä hetkellä koukussa kahvin juomiseen, en kofeiiniin. Jos mun kahvipaketin vaihtaisi joku salaa kofeiinittomaan, tuskin huomaisin eroa.

mitä täällä höpötellään

artesaanioluthan on uus lasten limuviina

vvaltsu - 11:43, 15.5.2020 » Toi nikotiinipurkka onkin jännä. Vaikka itsekin kerkesin etenkin asepalvelusta suorittaessa kokeilemaan säännöllistä röökaamista, niin mulla ei ikinä tullut minkäänlaisia vieroitusoireita tupakasta esim. silloin, kun lopetin seinään sotilaspassin saatuani. Oma kokemus on, että en ole ikinä ollut koukussa nikotiiniin, vaan tupakointiin. Ja en tiiä, onko silloin nikotiinipurkasta edes mitään hyötyä. Vähän niin kuin olen tällä hetkellä koukussa kahvin juomiseen, en kofeiiniin. Jos mun kahvipaketin vaihtaisi joku salaa kofeiinittomaan, tuskin huomaisin eroa.
Toi tapariippuvuus on merkittävä juttu. Minunkin oli aikanaan helppo lopettaa satunnaistupakointi kuin seinään, mutta poltettuani myöhemmin pidempään vähän säännöllisemmin kenttätöissä (vuoden verran), niin lopettaminen oli vaikeampaa ja uskon/väitän, että tässä fyysisellä riippuvuudella oli osansa.

Mjoo, itsekin intissä röökin polton aloittaneena ja sitä siitä noin säännöllisen epäsäännöllisesti 10v jatkaneena voin kyl sanoa olevani huolella nikotiinikoukussa. Oon nyt ollut jonkun reilu puoli vuotta ainakin miltei kokonaan ilman savukkeita (omalla kohdalla pikkusikarit) mutta nykyään käytössä tommosta Zonnicin nikotiini “pussinuuskaa”. Eli siis nikotiinikoukku vaan siirtynyt röökistä tohon Zonniciin. Luulis nyt kuitenki, että terveyden kannalta parempi, että tommonen huulessa ku se al capone, mut olishan se nätti tosta nikotiinikoukusta päästä pikkuhiljaa irti. Oon ollu kyllä nicotine-free pitkiäkin aikoja, mut mulla ne ekat päivät on nii hirveitä ja aina on joku työkiire tms tilanne mikä aina menee sen lopettamisen edelle. Kyl tässä jotain hallittua alas-ajoa vois alkaa toteuttaa.

Mut siis, jos lopetat röökin polton, suosittelen tekemään sen ilman nikotiinivalmisteiden apua. Ja tää siis liittyen tuohon tutam-nimimerkin päivittelyyn nikotiini-purkasta.

Jonkun kanssa yhdessä lopettaminen saattaa myös joillekin toimia. Oltiin mun parhaan kaverin kanssa molemmat oltu jo pitkään sitä mieltä että tää satunnainenkin humalassa polttaminen on ihan paskaa ja joutais lopettaa, mutta kumpikaan ei ollut tehnyt asialle oikein mitään. Mut aika pian sen jälkeen, kun kehuin olleeni jo muutaman kuukauden kokonaan ilman, loppui kaverinkin satunnainen polttaminen. Eikä me nyt toisiamme ihan hirveesti edes selkään taputeltu, mut kyllä siitä kiva fiilis tuli kun pääsi kehumaan itseään ja kaveria siitä, että onnistui lopettamaan ja pysymään päätöksessään. Tunnen myös tyyppejä, joilla se lopettaminen on niin raskas juttu, että ei saa edes kysyä että kuinka kauan on oltu ilman ja/tai tsempata, että YMMV. Ja lyhyeksi kyllä näillä tyypeillä ne lakot on jääneetkin. Ehkä siinä pitää vaan saada psyykattua itsensä oikealla tavalla.

E: Ja itestäni ainakin huomaan, että asenteet tupakkatuotteita ja niiden käyttämistä kohtaan ovat kyllä jyrkentyneet huomattavasti sen jälkeen, kun itse sai lopetettua, vaikka en minä ole ikinä kovin tupakkamyönteinen ollut. Joku voisi pitää jeesusteluna, mutta itse olen sitä mieltä, että oon saanu psyykattua itteni oikealla tavalla.

En ole eri mieltä asioista, nollakaljalla on paikkansa täälläkin.
Välillä vain tuntuu ettei täällä juuri muusta puhutakaan.

Ja mainittakoon nyt että en lopettanut oluen juontia varsinaisesti alkoholin takia vaikka bonuksena alkoholinkäyttöni vähenikin. n.90%. Holiton tai ei niin olut ei vaan enää sovi mulle(ei sillä että alkoholi “sopis” oikein kenelläkään) ja siksi nollakaljalla ei oo mulle mitään annettavaa ja jatkuva siitä jauhaminen kyllästyttää.

Päihteiden käyttämättömyys: kiinnostaa
Alkoholiton olut: ei kiinnosta

kolkka - 11:17, 15.5.2020 » Se on aika suo jos lähdetään yksivaihdevoorumilla elintarvikkeiden makumieltymysten kohdalla etsimään ympäristö-vai-geenit-tyyppisiä perusteluja. Äidinmaidonkin ikeniin vetäminenkin lienee sosiaalisesti opittu häbitti.
Höpsis pöpsis taas. Karvaat maut vaatii opettelua. Esim. makea maistuu ihmiselle luonnostaan. Ei näitä tarvi arvailla, tiede tietää.

Lähde.

Viides päivä ilman kahvia.

Itehän en pidä kahvia päihteenä. Arkitapariippuvuus ja oppinut tykkään mausta mut viikonloput ja vapaapäivät saattaa mennä ihan huomaamatta ilman.

Itellä ei kyllä kaks kaljaa tee muuta kuin uniongelmia ja keskittymisvaikeuksia joten humalahakuinen juominen tai holittomat hyviä vaihtoehtoja, silloin kun eivät maistu tai haise koiranpaskalta, sosiaaliseen kohtuukäyttöön. Ei se pelkästään kuivanarkkaamiseen sovellu.

Ovat myös sellai harvinaisia omalla kohdalla että uutuuksia riittää maisteltavaksi niin on siinä sekin.

Mutta helppohan se tietty on olla selvin päin kun vetää piriä reseptillä.

Lielahden Citymarketissa mansessa on muuten aivan sairas valikoima alkoholittomia oluita. Ostin joulun pyhiksi varmaan 15 erilaista ja siinä oli ehkä puolet valikoimasta.

Arttu - 9:42, 15.5.2020 »
Tikke - 8:40, 15.5.2020 »
Odie - 8:35, 15.5.2020 »
Odie - 20:43, 13.5.2020 »
Arttu - 10:45, 13.5.2020 » Toi laitilan humalavesi on kyllä omaan suuhun parempi korvike kuin suurin osa bulkkiholittomista. Harmi kun ei taida olla missään lähikaupoissa, tullut vastaan vain Lielahden cittarissa. Hmmmm, mulla olis kyllä joku puoli kiloa humalaa pakkasessa ja 4 tyhjää kegiä, vois koittaa tehdä itsekin tollasta.
Mie laitoin padan tulille, kerron miten kävi.
Tuli hyvää. 16l vettä 12 g pellettihumalaa 1.5 tl sitruunahappoa Keitin veden, jäähdytin 77 asteeseen ja humalien uutto 30 min siinä lämmössä. Sitten kiintoaineen suodatus ja hiilihapotus. Lämmin suositus tälle sopalle.
En ole olutta keitellyt itse, joten ei ole hajua ainesosien suhteista, ja tuo 12g humalaa vs 16000g vettä kuulostaa melkein jo homeopatialta. Tarttuuko siitä tosiaan noinkin hyvin makua? Ei ideana tietenkään kai mitään olutta tuossa ole keittää, mutta jotenkin tuo määrä kuulostaa niin pieneltä. Hyvä että tuli hyvä!
Toi 12g on aika tavallinen määrä humalaa esim. mietoon lageriin tms ja siinä on kuitenkin kaikkea muuta makua häiritsemässä. Uskoisin että pelkässä vedessä toi määrä maistuu jo selkeästi, pellettihumala on kuitenkin aika tiivistä tavaraa. Nykymuodin mukaiset 500g humalaa 20l NEIPA:an on vähän vääristäneet ihmisten käsitystä humaloinnista :D Koska en nyt jaksa laittaa omaa kegisysteemiä kasaan (jääkaappi varastossa ja kämpässä muutenkin ahdasta) niin ajattelin keitellä tollasen suht tiukan humalateen johon lisään sitruunahappoa. Tämä jääpalamuottiin ja pakkaseen, lisäilen siitä tarpeen mukaan kaupan vissyyn makua.
Koska mielenkiintoa ainakin osalla keskustelijoista on tätä keittelyä kohtaan, jatkan vielä aiheesta, ennen kaikkea humalan annostelun suhteen. Käyttämisessä hiivat kanssa syö humalan makua, ja tuossa humalavedessä 0.75g/kg on ihan tuntuva humalointi. Varaa olisi lisätä, mutta esim kaksinkertaistaminen olisi ihan överi jo. Varmaan gramma per kilo olisi ihan hyvä nyrkkisääntö. Ja kegiä et tarvii kun on tämmönen: https://kitchentime.cdn.storm.io/764579df-6092-4c61-b5f2-9aa867ae2246?preset=64

haet kirpparilta jonkun kahdenmarkan sodastreamin niin saat hapot suoraan tuohon liemeen, mut raportoihan miten humalateejääpalat toimii, koska toi konsepti kyl kiinnostaa…