Paddy Wagon polkusin pähkäilyjä.

Vanhassa kunnon PW:ssa on ilmennyt viime aikoina ikävä polkimien maahanosumistaipumus, ja olen onnistunut rajoittamaan ongelman kolmeen asiaan:

  1. BMX-polkimet
  2. valtava Q-faktori
  3. 175 mm kammet

-PW:ssä on muistaakseni 114 mm kasettikeskiö mutta en millään jaksaisi alkaa irrottamaan koko höskää todentaakseni tämän (sattuuks joku muistaan?)
-edelleen PW:n kampisetti on joku halpis-maasto-kahdenrattaan tsydeemi, ja ketjulinjan ero isomman ja pienemmän rattaan välillä on tietääkseni 5 mm.

toiset polkusimet auttais, samaten kuin lyhyemmät kammet, mutta uusia kampia en jaksa alkaa vanhaan sotaratsuun speksaamaan, ja polkimet toimii mukavasti vaikka olisi vähän veltommatkin läpsyttimet (lue: tennarit) jalassa, ja joka tapauksessa tuo kasettikeskiö on nähnyt parhaat päivänsä…

Mietinkin siis sellaista, että jos laittaisi PW:iin 103 millin kasettikeskiön ja heittäisi rattaan kampisetin ulommalle puolelle, niin Q-faktoria sais inhimillistettyä (ei tarttis ajaa jalat harallaan) ja varmaan sais jonkun verran lisää pelivaraa mutkissa. Kammet mahtuisi kyllä pyörimään, nyt rattaan ja takahaarukan välissä on varmaan 2 senttiä väliä.

Onko mun päättelyssä jotain vikaa mitä en itse havaitse? Eiköstä 103 millin kasettikeskiöitä saa ihan bulkkitavarana?

Ne RPM:n kammet ja keskiö? Mulla on sellainen irtonaisena. Tietysti just nyt en pääse sitä mittailemaan, mutta musta se oli joku 116-117 mm se akseli. Tosin ketjulinjakin oli mulla tolla yhdistelmällä likempänä jotain 45 mm:iä…

Päättely on ihan kohdallaan, ainoa kysymysmerkki tässä kohtaa on se keskiön pituus, jolla niillä kammilla ketjulinja osuu ulommalla rattaanpaikalla haluttuun kohtaan.
103mm keskiöitä on ainakin meillä ihan hyllytavarana.

PW mallia 2008 akselin pituus näytti olevan 114 mm, ellen katsonut kiinni painuvilla silmillä pahasti harhaan.

Voi pallo, 114 mm on munkin mieleen painunut, mutta kai mun pitää se silti jossain vaiheessa avata ja kattoo minkä mittainen keskiö siellä rohisee. Kunhan nyt saa pari muuta rojektia hoidettua…

Elikkäs, PW:ssa on 116 mm BB ja rattaiden väli (c-c) on 7 mm, eli jos mä laitan siihen 103 mm keskiön, ja siirrän rattaan kammen ulkopuolelle niin ketjulinja tulee puoli milliä ulommas kuin aikaisemmin? Onko tuolla oikeesti mitään väliä? Mulla on siinä 3/32 ketjut, ja eikös niiden pitäisi olla leveää anteeksiantavammat ketjulinjan deviaatioille?

EDIT Ja ehkä tärkeämpi kysymys: vaikuttaako tuollainen puolen sentin vähennys Q-faktorissa maksimikallistukseen sen verran että kandee ruveta kikkailemaan?

0,5mm ei merkkaa mitään paitsi paperilla.

No ni! Operaatio onnistui hienosti, ja ketjulinja asettui edessä 43-44 millin hujakoille. Plus, kampi näyttää kivemmalta kun ratas on oikealla puolella :slight_smile: