P: teräsrunkoinen ja levyjarrullinen arkipyöräni

Joo, sitä just aattelin kokeilla jahka sinne asti päästään. Kurkin sinne nokan alle tossa viime viikolla ja tulin tulokseen että ei se oikein voi muusta kuulua kuin metallin mikrohyppimisestä metallia vasten. Aika monet kappaleet ja pinnat siellä on kosketuksissa toisiinsa.

2 Likes

Ymmärsin että Spessun titaanistemmi on liian pitkä tähän hankkeeseen.

Ymmärsin myös että laatikossa ollut VO Tall Stack olis muuten ollu ehkä ihan hyvä mutta a) mulla ei oo 31,8mm backsweepattua tankoa, b) 31,8→25,4mm shimmailu on jotenki typerää ja c) kys. stemmi on sitte kuitenki aika paksu möhkö suhteessa ton rungon lopulta aika vähämöhköisiin putkiin.

Joten. Nyt tuleekin sitten kokeiluun tämmöinen palstalta löytynyt Nitto UI-2 (kuva internetistä):

1 Like

Tässä on aivan ihana meininki. Ei mulla muuta.

Mökillä sadetta pidellessä on hyvää aikaa speksailla. Oon ostellu hieman vaihdeasioita.

Tämmönen mun mielestä ihanimman näkönen takavaihtaja tulee nyt sitte (kuva by Mikko R., kiitos!):

Kymmentä lehteä lähden hakemaan taakse näin aluksi.

Vaihtajavivuksi laitan joko jarrukahvojen kanssa samaa sarjaa olevan SL-R770:n:

Tai sitten vaihtoehtoisesti tämmöisen muistaakseni nimimerkki accrolta aikanaan ostetun köyhän miehen Paulin:

…ja sen kanssa tämmöisen Shimanon tangonpäävivun SL-BS78 (kuva by Mikko R., kiitos!):

Mutta yllä kuvailtu perustuu oletukseen että mulla on kunnollisia kymppipakkoja vielä varastossa. Jos käykin ilmi että ei oo muuta ku ysejä laatikossa niin sekään ei haittaa, sitte löytyy muistaakseni yks SL-M970 vielä.

1 Like

No juu mikäpäs siinä. Mutta se ei kyllä oo enää ihan suora. Ja mun pitää myös löytää se.

Edit. Toi oli siis vastaus kysymykseen joka on kadonnut tuosta yltä. En ymmärrä miten ja miksi mutta onpaha vain.

1 Like

Nitto UI-2 saapui talouteen.

Joko jossain historiansa vaiheessa tohon on ylikiristetty 25,4mm tanko tai sitten tehtaalla asialla ei ole ollu niin väliä. Niin tai näin, etulevy ei ollu suora:

Ymmärrän hyvin ettei tolla seikalla mitään käytännön merkitystä ole (plus kohtahan se on taas samassa killissä) mutta mua se kumminki nyt häiritsi joten halusin oikaista levyn takas suoraks.

Hienostunut taivutustyökaluni:

Sitten vaan pultit kireelle ja vääntöä vähän “yli”:

Nyt on suora ja sain rauhan:

Oman ohjaustankoni aion kyllä laittaa shimmin kera kiinni.

8 Likes

Värimaailmaan sopis messingin värinen kello

1 Like

Suosittelen messinkistä cranen kelloa. Messingistä lähtee hieno ääni, ja jos metallin maalaa väriaineilla, se pilaa ääntä.

Tää hanke ei kyllä oo oikeen edenny valitettavasti.

Mutta nyt on kumminki taas fillarikamat hyvässä järjestyksessä niin ehkä saan jotakin tehtyäkin.

Ensinnäki lyhensin haarukan ruotoa semmoset kolkytä milliä kun oli niin hirmu pitkä.

Mekaaniset levyjarrusatulat (Shimano BR-R517) ja adapterit 160-millisille levyille eteen ja taakke on onnistuneesti paikannettu laatikoista ja asennettu kiinni runkoon.

Ostin myös kevyen SRAMin maantiepakan (kiitti, sepe84!) ja laitoin kiinni. Löysin myös 12 kpl jarrulevyn teräspulttiloita mikä mahdollisti jarrulevyjen asentamisen. Valkkasin ny tuommoset nätit kukan muotoiset HS1:t. Ensin kyllä niitä suhuttelin pikkuse hiekkapaperilla siinä toivoissa että aiemmasta käytöstä syntyneet vinku-urat vähän katoaisivat.


4 Likes

Nitton terässtemmi oli kuin olikin liian lyhyt, en tiedä mitä oon taas sekoillu. Eli se siitä.

Stemmilaatikosta löysin sitte tämmösen kummallinen kannattimen mitassa noin 110 mm mikä saattais olla aika sopiva.

En tiä yhtään mistä toi on mulle tullu. Toi ei ole Nitto vaikka siltä jonkin verran näyttää, mutta ei myöskään ole semmonen perus mikälie-bulkki-Kalloy joita Pelagojen mukana on tullu. Lisäks joku on poistanu tosta jossain vaiheessa anodisoinnin ja kiillottanu. No, kiinni se meni nyt.

Jotain tän tapasta kehittymässä siis:

7 Likes

Tosi hyvin sopii toi kehien väri.

1 Like

No kai ny!

1 Like

Tuleehan tähän metalliset lokarit, jooko?

Eiku mustat Bluemelssit.

edit. Hähä tsoukki tsoukki läppä läppä se oli vain vitsiä nytten.

Hoksasin vasta nyt että haarukassahan on tämmönen kiva detsku:

Mahtihommeli, ei tartte laittaa semmosta rumaa ja tyhmää L-rautaa. Koeasennus:

Ihan kivat nämä VO:n lokarit (kiitos, walto!) kyllä onpi. Helppo oli tollai vaan käsin ilman työlakuja väännellä reunoja pikkesn auki että sai lokarin kaaren paremmin seurailemaan ton kokosta rengasta.

8 Likes

Käytin just elämästäni tunnin siihen että yritin asentaa keskiötä tai oikeestaan useita eri keskiöitä tähän — onnistumatta. Olen niitä kumminki menestyksekkäästi aika moneen runkoon asennellu tässä vuosien varrella.

Ei mee mikään kuppi kierteille, jos lähtee kiertymään, asettuu aina killiin tai on niin tiukka etten uskalla pakolla vääntää. Ei ole normaalia tämmöne. Pakko viedä toi runko rotsattavaks saatana.

Aina jotain! Eikö ikinä mikään projekti vois onnistua sillai smoothisti. Paha mieli. Pitää syödä.

3 Likes

Pixeleistä ei näe missä kunnossa rungon keskiökierteet on. Mutta kierteiden putsausta suosittelen. Samalla jos tulee ulkoiset keskiölaakerit niin feissaus myös.

1 Like

Ihan siisteiltä ne muistaakseni näytti ja kuparitahnaakin oli jäljellä eli todistetusti edellisellä omistajalla on siellä keskiö ollu kiinni.
Täytyy nyt ku on ruokaa mahassa käydä vähän vielä kokeilemassa.

Eikö sen pitänytkin mennä näin?

Tää pyörä on muuten just semmonen kun arkipyörän mielestäni kuuluukin olla, erittäin hyvä!

1 Like

jep, just kunnolliselta vaikuttaa!

1 Like

Sain teräksisillä kupeilla ”ajamalla” kierteet jotenkuten tottelemaan ja asensin yhden UN72:n.
Se oli liian lyhyt valitsemilleni kammille.
Otin sen hiki päässä ulos ja väänsin pidempiakselisen UN53:n tilalle mutta jokin meni vikaan ja vasemman puolen alukuppia asentaessa se jämähti ja meni pois jengoiltaan ollessaan siellä puoliks sisällä (mitä helvettiä) eikä tullu enää ulos, pyöri vaan tyhjää. Aloin sitä kuppia sitte särkemään mutta ymmärsin lopettaa kun vitutus alko ilmentämään itseään raivopäisenä hakkaamisena. Sahaan sen huomenna poikki ja väännän ulos. Jos jaksan.

Paska päivä, kankkulan kaivoon. Persettä kaikki, kaikki saatanaa.

3 Likes