P: teräsrunkoinen ja levyjarrullinen arkipyöräni

Tuleehan tähän metalliset lokarit, jooko?

Eiku mustat Bluemelssit.

edit. Hähä tsoukki tsoukki läppä läppä se oli vain vitsiä nytten.

Hoksasin vasta nyt että haarukassahan on tämmönen kiva detsku:

Mahtihommeli, ei tartte laittaa semmosta rumaa ja tyhmää L-rautaa. Koeasennus:

Ihan kivat nämä VO:n lokarit (kiitos, walto!) kyllä onpi. Helppo oli tollai vaan käsin ilman työlakuja väännellä reunoja pikkesn auki että sai lokarin kaaren paremmin seurailemaan ton kokosta rengasta.

8 Likes

Käytin just elämästäni tunnin siihen että yritin asentaa keskiötä tai oikeestaan useita eri keskiöitä tähän — onnistumatta. Olen niitä kumminki menestyksekkäästi aika moneen runkoon asennellu tässä vuosien varrella.

Ei mee mikään kuppi kierteille, jos lähtee kiertymään, asettuu aina killiin tai on niin tiukka etten uskalla pakolla vääntää. Ei ole normaalia tämmöne. Pakko viedä toi runko rotsattavaks saatana.

Aina jotain! Eikö ikinä mikään projekti vois onnistua sillai smoothisti. Paha mieli. Pitää syödä.

3 Likes

Pixeleistä ei näe missä kunnossa rungon keskiökierteet on. Mutta kierteiden putsausta suosittelen. Samalla jos tulee ulkoiset keskiölaakerit niin feissaus myös.

1 Like

Ihan siisteiltä ne muistaakseni näytti ja kuparitahnaakin oli jäljellä eli todistetusti edellisellä omistajalla on siellä keskiö ollu kiinni.
Täytyy nyt ku on ruokaa mahassa käydä vähän vielä kokeilemassa.

Eikö sen pitänytkin mennä näin?

Tää pyörä on muuten just semmonen kun arkipyörän mielestäni kuuluukin olla, erittäin hyvä!

1 Like

jep, just kunnolliselta vaikuttaa!

1 Like

Sain teräksisillä kupeilla ”ajamalla” kierteet jotenkuten tottelemaan ja asensin yhden UN72:n.
Se oli liian lyhyt valitsemilleni kammille.
Otin sen hiki päässä ulos ja väänsin pidempiakselisen UN53:n tilalle mutta jokin meni vikaan ja vasemman puolen alukuppia asentaessa se jämähti ja meni pois jengoiltaan ollessaan siellä puoliks sisällä (mitä helvettiä) eikä tullu enää ulos, pyöri vaan tyhjää. Aloin sitä kuppia sitte särkemään mutta ymmärsin lopettaa kun vitutus alko ilmentämään itseään raivopäisenä hakkaamisena. Sahaan sen huomenna poikki ja väännän ulos. Jos jaksan.

Paska päivä, kankkulan kaivoon. Persettä kaikki, kaikki saatanaa.

3 Likes

mitäs helvettiä, keskiö?! kiitos, Konsta, jälleen yhden kiinnostavan projektin dokumentoinnista. parempaa jatkoa, toivoo minä.

1 Like

Kiitos, nimimerkki amt.

Nyt ku mietiskelen asiaa näin jälkikäteen niin oon aika varma että vetopuolen kierteet ei ole suorassa. Mulla on semmonen muistikuva että ykskään vetopuolelle kokeeksi ruuvaamani keskiö ei asettunu toiselta puolelta katottuna nätisti keskelle muhvia vaan oli pikkusen vinossa. Mä huomasin tän mutta oli niin kova halu saada homma etenemään että etenin siitä huolimatta ajatellen että kyllä se siitä oikenee. Ja näin siinä sitte kävi.

Toivotaan että rotsaustyökalu pystyy korjaamaan tommosen vinouden. Pelottaa vähän että jospas kyse ei olekaan siitä että muhvi on elänyt hitsaushommissa vaan siitä että jos kierteet onkin jo tehtaalla ajettu vinoon.

2 Likes

Huhhuh tää “taotun” lokarin sisäpuolen näkeminen oli kyllä kielletyn tuntuinen kokemus

7 Likes

Heh joo jollaki stanssilla vedelty menemään.

Edit. Toisaalta, nyt pitää muistaa että kauppamies on ovela: toihan ei ole ”Hammered” vaan ”Snakeskin”. Eli ei ole edes väitetty että olis vasaroitu.

Lähtihän se jumiutunu paska.

Onni onnettomuudessa että kuppi oli alumiinia. Sahasin irrallisella rautasahanterällä tosta kapeimmasta kohdasta lyhyttä nykytystä ja lopetin heti ku tuntu että alkaa osua teräkseen. Sitte hakkasin ruuvarilla niin että kuppi ratkes ja taipu itsensä sisään jolloin sen sai ihan pihdeillä ulos.
Jää hyvästi, UN72:n kuppi! Mutta menetyksestä huolimatta sanoisin että tästä päivästä muotoitui kuitenkin lopulta parempi kuin eilisestä.
Huomenna vien rungon rotsattavaks.

13 Likes

Hyvää tekemistä ja tsemppiä! Ja hattu päästä Nitton taivuttelulle. Mulla tais olla siinä joskus 25,4 tanko mut enpä kyl ajatellut et se noin voisi mennä…

1 Like

Nääh, ei sillä suoraksitaivuttelulla mitään virkaa ollu muuta ku neuroosieni tyynnyttely.
Vaikka mulla oli siinä 0,3 mm shimmi välissä niin aivan samaan asentoon se taipui takas killiin kun etulevy oli niin tiukalla että tanko pysyi paikoillaan.

1 Like

Nonni. Keskiömuhvi rotsattu ja feissattu. Ihanaa. Keskiö (BB-UN53, 124mm tms.) meni paikoilleen sormin pyörittelemällä.

Ja asettui kiristettynä täsmälleen muhvin keskelle niinkuin kuuluu:

Siunattu Bike Company! En oo pitkään aikaan käyny kun ovat nykyään siellä Munkkivuoressa mutta kun hätä on kova niin silloin on käännyttävä luottoputkan puoleen.

Pääsin siis asentamaan kammetkin. Järkevä ketjulinja tuli ratas maantiekampien sisäpaikalla. Koska bcd on 144mm, ratasvalikoimani on hieman rajoitettu mutta löytyi tuommoinen 42-hampainen. Oli aika kulunut mutta kun käänsi rattaan väärinpäin niin käytännössä kuin uusi. Ulkopaikalle isosta rattaasta tehty lahkeensuoja, muistaakseni nimimerkki rolling-resistance tämän askarrelut.
Rattaanpulteiksi alumiiniset pitkät. Sugino, Gipiemme ja Shimano sulassa sovussa siinä:

Kammet on Suginon varsin karvalakkiset AS:t, pölysuojiksi laitoin tuommoiset aikapäiviä sitten jostain ostamani messinkisen sorvatut hienot. Ketju on kymppi-Ultegra elikkäs CN-6701.


Aika kiva hei. Ehdin jo iloita.

Mutta sitte tuliki seuraava tyssäys.

Mulla ei ollu enää yhtään 10-speed ketjulukkoa (uudelleenkäytettävää linkkiä) laatikoissa joten oli pakko käyttää kammoamaani Shimanon asennustappia. No sitä hampaat irvessä sinne runnoessani onnistuin rikkomaan ketjunkatkaisijasta kaks piikkiä. Tarkasteltuani asiaa tulin siihen tulokseen että olen itse asiassa rikkonu sen työkalun jo aiemmin josta syystä ketju istui laitteessa vähän vinossa ja siks piikit väänty nyt tositoimissa. Tilanne jäi sikälikin ärsyttävään vaiheeseen että en ole 100 pros varma että se tappi on työntyny tarpeeks pitkälle ketjun läpi joten en uskalla ajaa tolla ketjulla ennenku oon lyhentäny sitä vielä lisää ja laittanu pikalinkin. Paska hommelz. Onkohan tää projekti kirottu. Onkohan minut kirottu.

10 Likes

Se tappihan ikäänkuin “lonksahtaa” paikalleen, eli tuntee kun vastus helpottaa. Sitten ohjuri katki ja aina on hyvä lopputulos. Kyllähän sen silmälläkin näkee onko tarpeeksi pitkällä / liian pitkällä. Ja se linkkihän jää tosi kankeaksi jos ei oo oikein.

Joo näin muistelin monen vuoden takaa että se lonksahtaa ja sitä lonksahdusta nimenomaan ei nyt tullut missään vaiheessa ku piikit taipu ennenku sinne päästiin. Siksi epäilys.

Työkalutopsun suositusten mukainen uusi ketjutyökalu ostettu samoin kuin yksi kpl sramin pikalinkki.
Katkaisin ketjun samasta kohdasta mistä liitin sen eilen sillä typerällä Shimanon tapilla, työnsin sen takas ulos samaa tietä mitä oli tullukki hähä.

Nyt iltasella sain jotenkin ihmeellisesti reuhdottua jopa vaijerinkuoret mittaan ja vaijerit paikoilleen.

Takajarrulle menee täyspitkä lineaarikuori, etujarrulle ihan normikuori. Näin toimien koen että tuntuma on yhteneväisempi. Rungon sisään on juotettu putki jota pitkin takajarrun kuori liukui mukavasti koko matkan viistoputken sisällä (se on tuolla ei-vedonpuolella, ei näy kuvassa). Hassua että mitään muita sisäisiä vientejä ei sitten kuitenkaan oo laitettu, toi vaihdevaijeri tossa pönöttää ihan normaalisti viistoputken sivulla kuin kitaran kieli. En tajuu.

Kävin testiajolla, aika kiva kyllä. Huomattavasti rauhallisempi ohjaus kuin nykyisen arkipyöräni kanssa mikä juuri olikin toiveissa. Pari hommelia pitää vielä hoitaa kondikseen: ton satulan kanssa tarttis kyllä enemmän setbackiä mutta en tahtois laittaa sitä rumaa VO-tolppaa. Ehkä laitan sitte Fabricin satulan tai jotain muuta ei-Brooksia. Gripit vaihtuu myös. Lokarit asentelen jahka jaksan.

12 Likes

tulin vain toteamaan että: hienoja kuvia nätistä pyörästä ja mukavaa juttelua. hyvätopi taas konstalta! :smiling_face:

1 Like