P: Sopivasti Lihava (76-584)

Tässä tulee menemään hetki, joten teen projektilangan. Oon funtsinut asiaa pitkään ja kyllä tää täytyy toteuttaa.

Miksi 27.5+, eli semiläski rengas 584 mm vanteella? No koska se on lähellä 29eriä, johon oon ulkohalkaisijan puolesta tykästynyt, mutta kaipaan vähän lisää ilmatilaa. Jos menee liian raskaaksi, voin aina laittaa alle tavanomaiset 29er-kiekot ja kumit.

Mulle sopivaa runkosettiä on vaikea löytää. En kaipaa kisavakaata XC-menopeliä, vaan lyhyen perän leikittelyyn. Keulakulma saisi olla loiva, jotta pyörällä pääsee luottavaisin mielin röykkyjä päin ja alamäkeen. Lyhytperäisiä ja loivakeulaisia pyöriä onkin paljon, mutta niissä tuppaa olemaan pitkät hyppykepit edessä, ja sellaisen korvaaminen jäykällä on paska idea. Lisäksi noi rungot on rymykestäviä kolmen kilon tankkeja, mitä en kaipaa.

Stack ja reach pitäisi taikoa muotoon, joka toimisi lyhyen stemmin ja maastodropin kanssa ilman kauheaa spacer-pinoa, mutta tarvittaessa vois laittaa pitkän alakulostemmin nokkaan flattitangon.

Tämmösiä numeroita oon ajatellut:

HTA: 68-69 astetta
BB drop: 50 mm
Chainstay length: 420 mm (sliderit edessä)
Fork A-C: 447 mm
Seat tube C-C: >500 mm
Reach: 440 mm
Stack: 640 mm

Satulaputki tulisi noin lyhyellä perällä renkaan tielle, joten siihen tulee aika rohkeaa muotoilua. Tiettyä kulmaa en aio määritellä, vaan katon nykyisen pyörän hyväksi havaitun satulan sijainnin suhteessa keskiöön, ja niiden välille saa tulla millainen kiemura vain. Slouppia maltilla, jotta pyörän saa napattua kyynärpäätä kolhimatta olalle.

Lähtökohtana on siis itelleni tuttu 29er-droppitankomaasturi seuraavin oleellisin muutoksin: perän lyhennys, lisää rengastilaa, keula loivemmaksi, emäputki pidemmäksi (farewell to spacerstack). Keularuoto tietenkin tapered, rungon matskuna kevyt teräsputkisto, tosin oon avoin alumiinillekin.

Numeroita puuttuu vielä, mutta kokonaisuuden hioutuessa selkeämmäksi suunnittelen yhteydenottoa Orwofkin suuntaan. Mikäli hommat natsaa siellä tai samassa maassa, projektilla on jo nimi: Grubiutka.

joustokeula tai go home

Kolmetuumainen gummi ei hyppykeppiä kaipaa. Kuitua vaan keulille.

se vaimennus sanon minä

#luottavainen #mieli #röykky

custom semifät kinost

seurantaan

Kuka tarvii/haluaa kuka ei. Kyllä mä ymmärrän pyöriä, joissa se on. Tossa partsilla on yks 57-584 rengaskoon kulkupeli, jossa on 140 mm joustoa edessä ja takana.

En oo kaivannut sitä 29erin kanssa ja todnäk vielä vähemmän tämän kanssa, kun ilmatila kasvaa ja rengas on edempänä.

oho, seurantaan! Kuitukeulaa oletko kattellut?

^^ N+1 vahvasti kehissä sit

ei huono

En tiiä tekeekö kukaan tähän sopivaa keulaa yhtään mistään valmiina. Saa meinaan rakea olla ton keulakulman kanssa. Se onkin yksi juttu, mitä en oo laskenut.

Tähän vois sopia joku toispuoleinen himmeli ihan vaan erikoisuuden vuoksi.

Yks juttu kyllä: TRP Hylexit.

gevenalle vai bar end shifter?

hyvä läppä

Ei tule vaihteita. Jos tulee ni saatan jopa laittaa yläotteelta käytettäväksi tavallisen maastotriggerin. Sramin kalliimmissa clamppi on erillinen osa, ei oo temppu eikä mikään tehdä vähän isompaa.

kunhan et laita Paulilta sram shifter adaptor

Laitan tähän Saulilta Thumb-up-the-ass-and-sucking-on-the-other-while-NOT-shifting-clampin.

Lumikko - 20:50, 4.10.2015 » En tiiä tekeekö kukaan tähän sopivaa keulaa yhtään mistään valmiina. Saa meinaan rakea olla ton keulakulman kanssa. Se onkin yksi juttu, mitä en oo laskenut. Tähän vois sopia joku toispuoleinen himmeli ihan vaan erikoisuuden vuoksi.
Jones. 435mm / 55mm. Jos tuo ei riitä niin Plus mallissa 76mm rake.

Good call. Ehdottomasti harkintaan.

mites chainstay keskiön vieressä noin lyhyenä ja paksulla kumella

Trekin stääshi tosin niner plussa jouduttu tekee elevated cstaylla että on päästy 420mm

veikkaan että juottava teräsmies ei saa ihan yhtä jäykkää ratkasua aikaseksi kuin hydroformaaja

Oon muuten kuullu et trussikeuloja saa 110% fool-kustomiehet ihan minkä mittaisena haluaa.
Kysäses puolasta, ne vois vaikka innostuaa.

Mielenkiintoinen setti kyllä tulossa. Se on ainakin kokolailla varmaa että custom on perusteltu. Ihan äkkiseltään ei tule mieleen mitään joka ois edes etäisesti lähellä.