P: Ranch 2023 pikkujoulujen 26er

Runko saapui kotiinkuljetuksella eilen. Tänään ovat maalausasiat pohdituttaneet.

Ensiksi ajattelin, että jospa maalauttaisi jossain pohjan pulverimaalauksella niin olisi sitten ns. Hyvin suojattu yksi kerros. Sitten kikkailisi itse spraylla yhden kerroksen ja kolmannella sitten crackle-efektin. Youtube tutoriaaleja katsellut jonkin verran aiheeseen liittyen.

No lähestyin sitten J.M Propaintia asian tiimoilta ja vastaus oli että 350e yksivärisestä. Jos hinta on tätä luokkaa kaikkialla niin se on kyl sanottava että keep thy tunks. En näistä ymmärrä mitään ja jos se on käypä hinta niin olkoon, mutta ei mahdu mun budjettiin nyt.

Eli se on varmaan spraymaalilla hoidettava tämä homma itse sitten. Tähän kelpaa vinkit ja sudenkuopat mieluusti ja toki opiskelen tuolta aiheen topaasista myös itse.

Pari spesifiä kysymystä olisi kuitenkin:

Kun lähtee noita juotosjälkiä hiukan siistimään niin mites se kantsii tehdä?

Miten käsitellä/hioa whatnot runko ennen maalausta?

3 Likes

Kysäsepä Lahdesta Pro-pinnasta maalausta. Viimekäsityksen mukaan selviät alle satasella.

2 Likes

paljoa et tarvi, mutta yks tai kaks hiomakangasta (esim p120 ja 180/240) ja siihen vielä viimeistely esim omalla lempparilla eli mirkan p360 karhunkielellä jolla putsaa kivasti koko rungon.

maaleista: automaalikaupat myy hyviä 2K pohjia ja muita. Esim mipan 2k pohja on todella helppo ja hyvä. Jos haluut koko setin ni esim tästä (yhdellä värillä): Spraymaalipaketti 2K Metalli- / helmiäisvärit - Automaalit.net

3 Likes

No niin… Ei ole tässä oikein viime aikoina pyöräily kiinnostanut eikä ole siksi saanut aikaan mitään tämän projektin osalta.

Tänään kuitenkin sain hiukan skarpattua ja otin rungon pyöräpajalle mukaan ja hioin pikkaisen noita saumoja. Kiitos vinkeistä tähän @nutip .

Siinä ennen ja jälkeen fiilistelyt.


Sitten tämä maalausasia taas pohditutti, ja sitten päädyin mallailemaan sitä tuon keltaisen Kayapon haarukan kanssa jonka minulle ystävällisesti antoi @anttig , suuri kiitos siitä!

Musta toi näyttää aika kivalta tollain raakana ton keltaisen haarukan kanssa niin tässä nyt mietin että jos se oliskin vaan muodikkaasti lakka päälle ja sitten jotain keltaista pullotelinettä tms värikoodaamaan. No katsotaan.

14 Likes

Älä maalaa

5 Likes

Maalia pintaan vaan. Ei toimi ainakaan minun silmään tuo raaka + keltainen.

1 Like

Kylmäsinistys ja lakka.

2 Likes

Duunaa roiskeita samalla keltasella ja sit lakka päälle?

1 Like

Musta toi teräs+keltanen on magee, mut miten sen vaikutelman sais säilymään sit kun on renkaat ja kaikki? Eli siis mitä haen on että kantsii miettiä kokonaisuutta jo tässä kohtaa.

1 Like

Teräksen ja keltasen yhdistelmästä tuli mieleen.

3 Likes

No metallivihreähän se sopii parhaiten ton keltasen kanssa.

Tuli ihan Kayapo mieleen tästä näin.

1 Like

Karmiininpunainen metallihohto ja matta/kiiltävä musta. Runkoon kuvioita stay uppien pitsireunuksesta tai vaikka mummon pitsipöytäliinasta jos stay uppeja ei löydy (mummolta tai kaupasta).

Itellä oli tällainen Nakamura Escape joskus:

5 Likes

Pientä päivitystä:

Päädyin nyt kuitenkin pelkkään lakkaamiseen, koska olen kärsimätön ja haluaisin pyörän ajoon nopeasti. Lisäksi luotto omiin pintakäsittelytaitoihin rajoittui tähän spraylla käsittelyyn.

Kävin Roihupellossa automaalikaupassa ja myyjä siellä kertoi että ei tartu 2k lakka ilman primeriä ollenkaan, niin ostin sitten primerin kanssa ja lakan. Suihkuttelin 7 kerrosta tota 2k lakkaa ja jälki on mielestäni ihan kelvollinen.


Sitten tänään oli pakko hiukan fiilistellä ja asennella jotain osia jo. Ohjainlaakeriksi valikoitui tuollainen halpa kcnc. Keskiön ja kammet laitoin kanssa ja tästähän tulee sitten 1x11 systeemi Sram Apex vaihtajalla kun sellainen oli tuolla laatikon pohjalla. Ohjaamo-osastolla nyt Thomsonia ja Velo Orangea, mutta luulen kyllä että ei riitä nousu eikä pituus tuolla kombolla. Oli kuitenkin kiva hiukan makustella.



Hiukan pohdituttaa ketjulinja ja keskiön akselin pituus. Hankin nyt 122mm keskiön ja ketjulinjaksi se antaa about 53mm, niin en tiedä nyt onko se optimaalinen? Lisäksi kampien etäisyys chainstaysta näyttää mielestäni turhan isolta. Niin olisikohan se sitten 117mm tms kokeilemaan what mind?


6 Likes

Ei ollenkaan huono mielleyhtymä!

aivan hyvä pinta tuli ja keulan kanssa 5/5

1 Like

Tosi hyvä! Itse ainakin ajellut ysärimaastureilla 1x jollain 107-113mm keskiöllä ja laittaisin huoletta kapeimman minkä kanssa mahtuu ratas/kammet pyörimään.

2 Likes

49 mm olisi standardinmukainen pikalinkkuperälle. Ratas sisäpaikalla tulisi varmaan parempi ketjulinja, tai kapeammalla keskiölla.

1 Like

Jeps luulen että kapeampaa keskiötä kehiin vaan koska haluaisin pitää rattaan tossa ulkonäkösyistä tietty.