P: raakastava

Hitto eihän tätä tullut kokeiltua, mutta oon toiveikas.

Huh, tää etenee hitaasti mutta epävarmasti. Palikat on aikalailla olemassa ja vaihtunu moneen kertaan miljoonalaatikon, olosuhteiden ja fiiliksen eläessä. Tän hetken avainsanoja: Fyxation, Rival 1, Hunt, King, Zipp, Thomson, Brooks, V-O, kirkas ja musta mismatch + violetti.

Eilen pääsin vihdoin lakkaamaan. Hioin ensin rungon ja sitten päälle jotain Motonetin huonoksi haukuttua 2k-lakkaa. Lakkaus meni hyvin ja jäljessäkään ei ollut moitittavaa, siihen asti kunnes laitoin rungon autotalliin kuivamaan ja sen ripustusnaru katkesi. Märkä runko putosi sitten pyörimään autotallin paskaisella lattialla, että niin. :neutral_face: Jätin kuivamaan ja tarkastelin damaget tänään aamulla: ei niin paha kuin voisi kuvitella. Vähän hiekkapaperia ja paikkamaalaus, katotaan mitä tulee. Täähän on luonteeltaan muutenkin ihan beater-runko ja ruostuu hetkessä, joten turha stressata pienistä.




Ainiin, ja toptubesta paljastui hiomisen yhteydessä näille jämästavoille tyypillinen hirveä dentti, jota en ollut mattapinnasta huomannut. Siihen tulee tarra päälle.

Aina välillä sitä tulee mietittyä iltaisin miksi kaikkeen tämmöseen pitää lähteä, mutta lähetään kuitenkin.

16 Likes

Onpahan taas! Kammet ja keskiö aiheuttaa päänvaivaa sillä tasolla, että tää alkaa tuntua ihan projektilta, jos ei tuntunut jo. Velo-Orangen kammet, mitä tuolla ylempänä mallailin, ei käytännössä mahdu pyörimään sittenkään, kun kammet ottaa chainstayhin kiinni. No, sovitin sitten Suginon Pistoja, joissa taas spideri hipoo chainstayta (103mm keskiöllä, joka antaisi hyvän ketjulinjan). Sovitin Suginoita 107mm keskiön (UN55) kanssa, mikä jätti tarpeeksi tilaa, mutta oli ihan epäsymmetrinen: ei-vedon kampi tuli yhtä lähelle kuin 103mm keskiöllä, mutta vedon puoli siirtyi ulommas. Viimeisenä oljenkortena lainasin vaimon pyörästä paljon uudempia Suginoita (sama malli kylläkin), jos niissä olisi jotain pientä heittoa ja ne mahtuisikin. No, aluksi näytti mahtuvankin, mutta lopulta oli toleranssit kohdillaan, eli lopputulos oli ihan sama.

Herääkin 2 kysymystä:
a) onko UN55 jostain syystä epäsymmetrinen ja joku muu 107mm keskiö leventäisi symmetrisesti? vai
b) crimppaanko spiderille tilaa ja ajan auringonlaskuun, eiku kohti seuraavia haasteita?

Loppuun muutama positiivinenkin pointti: paikkalakkauksen korjaukset onnistui ja jälki oli just niin hyvää kun näillä taidoilla ja lähtökohdilla voi (eli sinnepäin), ja Velo-Orangen kammet oli täydellinen mätsi siihen vaimon pyörään. Ja Kingin laitoin jo paikalleen.

6 Likes

Oho, onko tossa siis kirkas lakka vaan hiontajälkien päällä? Kivan näköinen ainakin näin valokuvissa.

Oon itse käsityksessä et un55 107mm pitäis olla symmetrinen - ja fiksikäytössä shimpan tricolor -maantiekammilla myös näyttää siltä. 110mm ja 113mm esim. muistaakseni taas epäsymmetrisiä, mut en sit tiedä :man_shrugging:

Edit. Onks takakolmio suora tossa rungossa?

Tän legendapostauksen mukaan 107mm ois symmetrinen

1 Like

voi juku!

Näin mä kaikesta oon päätellyt myös.

Kyllä se siitä päätellen, että 2 muuta sovitettua keskiötä ja kampiparia on istuneet symmetrisesti. Vain tuolla UN55:llä menee vinksalleen.

Juurikin näin. En odota kestävyydeltä kyllä ihmeitä ja ruoste varmaan hiipii kuvioihin nopeasti, mikä on ok.

Tein analyyttistä UN55:n mittailua sekä asennettuna ja irti rungosta, ja päädyin siihen, että akselin pää on keskilinjasta reilun millin ulompana vedon puolella kuin toisella. Tämä lienee vaan heitto toleransseissa. Silti kammet asennettuna tämä ero korostuu vielä lisää samaan suuntaan. Täähän nyt on kuitenkin lähinnä (ärsyttävä) esteettinen seikka, jos kaikelle on kuitenkin tilaa pyöriä. Voi siis olla, että toistaiseksi tällä mennään.

Kampiosaston tutkimukset jatkuu vielä. Sovitin toisesta pyörästä vastahakoisesti Rival 1 -kampia, jotka nyt on vähän plääh, mutta ne näköjään mahtuu pyörimään aivan oivallisesti, oikealla ketjulinjalla ja oikean kokoisella rattaalla. Tapahtui siis projektin toiset kampivaihtarit kun Suginot sai mennä toiseen pyörään ja Rivalit saa nyt tulla tähän. Olin halunnu ehdottomasti kirkkaat kammet, mutta taitaa toistaiseksi tulla kompromissi sen suhteen. Ellen jaksa alkaa hionta- ja paskankiillotuspuuhiin, mutta nyt ei tunnu siltä.

2 Likes

Mulla oli nämä samat haasteet ku sulla mun sinisessä stavassa. 110mm keskiö tricoloreilla. Spideri ei mahtunu kunnolla ja pelagon huollossa sanottiin just sitä, että ei välttis mahu. Otin sitten pajalla pienen puupalan ja papukajat, kaks puristusta myöhemmin oli 2mm syvä dentti painettu ja kammet pyörivät iloisesti siihen asti et pyörän möin eteenpäin. Vahvat suosittelut!

3 Likes

Joo tääkin kävi vaihtoehtona mielessä, rohkaisevaa kuulla että on toiminut.

2 Likes

Rohkaistuin ylläolevasta sen verran että krimppasin, koska tää runko on muutenkin tämmönen, ja halusin kuitenkin Suginot kiinni. Sehän ajoi asiansa ja nyt mahtuu.

Tänään sain sopivasti viimeiset puuttuvat romppeet, joten eiköhän tää oo pian kasassa. Tässä vähän aksenttiväri-tiiseriä.

2 Likes

Luen joka kerta ensin “rakastava”

7 Likes

No tänään tuli kasaan. Viime metreillä huomasin hukanneeni mm. jarrujen kiinnitysruuvit ja toisen adapterin, kaikki miljoonalaatikon vaihdevaijerit oli liian lyhyitä, pikaliimasin sormet yhteen pahemmin ku koskaan, ja muuta pientä. Vaikeuksien kautta voittoon, tai ainakin kokonainen pyörä tästä tuli. Ei tää varmaan lopullinen kasaus ole, tässä vaiheessa tuli hyödynnettyä partsbiniä vaikka kuinka.

Runko: Pegago myyjäis-Stavanger 56
Keula: Fyxation Sparta
Kiekot: Hunt Four Season
Renkaat: Maxxis Ravager 40mm
Ohjainlaakeri: King
Stemmi: Whisky
Tanko: Zipp 460mm
Tankonauhat: Lizard Skins
Tolppa: Thomson
Tolpan panta: Hope
Satula: Brooks C15 Carved
Jarrut: Juin Tech
Levyt: Shimano RT800
Kammet: Sugino RD2
Eturatas: Veloci 42t
Polkimet: Shimano PD-EH500
Vaihtaja: Sram Rival 1
Kahvat: Sram Rival 1
Pakka: Sram 11-36

16 Likes

tankoa kääntäisin alaspäin