P:ojalle citypyörä

Hauskaa. Käyttäjä hemulen laittaa projektilangan tulille Tricky Track -rungosta, jonka kuvan näin perjantaina kun olin ostamassa käyttäjä hemulenilta runkoa pojalle.

Poika siis ilmotti, että 26-maasturin vois jättää takseen ja vähän nopeampi pyörä olis hyvä. Ehdotin sinkulaa ja siitä lähetään nyt liikenteeseen. Kaikenlaisia vaatimuksia mulla oli tähän ja ne nyt tuntuis kuitenkin täyttyvän tähän runkoon. Jos menee puihin niin sit menee.

Rungon mukana tuli ohjainlaakeristoa, mutta se ei ihan natsannut sellaisenaan suunniteltuun haarukkaan, joten naputtelin kupit irti ja päätin, että laitanpa tähän Cane Creekin 110, kun se on tuolla laatikossa odottanu jo pari vuotta käyttöön ottoa omaan pyörään. Omista artikkeleista kasataan niin paljo kuin pystyy, mutta kyllä tässä joutuu kaupoille lähtemään.

Tästä liikkeelle (vanhat kupit vielä kiinni). Ja vielä kiitos hemulen kaupoista ja tarinoista!

P.S. Tässä projektissa on sellainen kiva juonne, että kun poika tämän pyörän joskus saa haltuunsa niin 26-maasturi tulee mulle takas ihan omaan käyttöön, joten monivuotinen ajatus sen sinkuloinnista vois olla nyt edessä.

11 Likes

Ohjainlaakeri osasto on aina ollu mulle hieman hankala alue, joten suhtauduin varauksella kuinka käy. Jos olisin lähteny ettii oikeita osia rungon mukana tulleisiin osiin niin oisin varmaan hukassa alta aikayksikön. Eli kun laittaa uuden niin se on selkeää. Sit mietinkin, että kaksi vaihtoehtoa kuppien suhteen, A) vien huoltoon oikeiden työkalujen ääreen B) koputtelen ite vasara/puu systeemillä varovasti. Sitten muistin, että mulla on kierretankoa, joten väsäsin yksinkertaisen ja nopean työkalun. Sillä ja pienellä naputtelulla kupit asentui mukavasti paikoilleen. Seuraava hidaste on alakooli, joka pitäs myös naputella jotenkin paikoilleen.

9 Likes

Kiekot ja renkaat ei tule olemaan nuo, mutta jotain tuohon suuntaan, tai siis enemmän slicksii alle kaposempana. Takalokari pitäs saada mahdutettua tuonne myös.

5 Likes

KPHssa ei ollu vittorian tiettyjä renkaita eikä kuulemma varastossakaan, joten otin sit testiin Pirellit. Kyllä harmitti.

Takakiekkona on joku, jossa ei taidakaan olla jarrupintaa. Mitähän se kiekko tykkää jos sillä vähäsen kuitenkin jarruttelee??

Ja kovasti pohdin miten saan lokarin taakse mahtumaan… katsotaan.

Jarrut

Koska sibbon keula niin eteen levy, ja taakse sitten vannejarru. Aattelin, että se on ihan ok, ja varmaan onkin. Ostin sitten Shimanon BL-MT401-L nestetsydeemin eteen. Sit olin liikenteessä ihan toisella paikkakunnalla ja vähä sillee heräteostona taakse BL-T4000 kahva. Aattelin, että ei se ehkä haittaa jos kahvat ei ole ihan samanlaisia. Nyt mallasin vähäsen ja kyllä se alko haittaamaan.

Mikäs olis nyt se vaihtoehto?

Toimiiko jotkut kahvat sekä levyjarru- että vannejarrukahvana? Esim. tuo ostamani. Nestetsydeemin veisin kuitenkin liikkeeseen, joten siinä mielessä mekaaninen levari olis ihan jees, kun vois tehdä ite. Joku tulee nyt varmaan sanoo, että nestehommat on ihan iisejä, varmaan onkin, mutta tällä hetkellä en halua sitä kynnystä ylittää. Olen jo muutaman kynnyksen tässä projektissa ylittäny ja olen siitä ihan ylpeä, joten ei liikaa makiaa.

1 Like

Uudet Shimanon suoran tangon kahvat taitaa olla melkein kaikki kaikille jarruille. Esim. SHIMANO SORA Dual-Pivot Brake Lever for Cantilever Brake, Caliper, Mechanical Disc Brake, V-BRAKE | SHIMANO BIKE-EU Sit tietty vintage-malleja on kans paljon jossa vetosuhdetta voi vaihtaa. Ja saahan noita mekaanisia levareita kans molemmille vetosuhteille.

1 Like

Onko noi Cinturato Velot? Ne just hyvät. Hyvä projukin.

1 Like

Joo, Cinturato Velot on.

Flat bar -kahvoihin pari kybää lisää ja kerralla oikein: BL-R780

2 Likes

Pientä näperrystä, mutta näperrystähän se on pienikin.:slight_smile:

Ostin Soran kahvat ja BR-M375 satulan (vain toinen jarrupala liikkuu). Verstaassa tuntuma on aivan ihana.

1 Like

Etulokari oli helppo, kun haarukka on ok sen suhteen.
Takalokarissa piti vähäsen työstää. Huomiona, että takalokari on kiinni vain kuvien kohteissa eli takajarrusillan kohdalla ei kiinnitystä. Aika näyttää onko ok. Pantakiinnikkeet Biltemasta.

2 Likes

Pojalla vissiin pitää kiirettä, kun vasta tänä iltana kerkes käymään kotona. Saatiin satula Trekistä ja polkimet kiinni. Pyörän testaus pimeässä ja loppusäädöt pikavauhtia illan muun ohjelman takia. Päiväkuvatkin jäi nyt ottamatta, mutta pari fotoo tuli nyt yöllä otettua kun saatiin pyörä oikeaan osoitteeseen. Jotain hienosäätöä (mm. etulokari) saattaa vielä tulla, mutta annetaan pojan nyt nauttia enste vähän aikaan. Oli hirveen tyytyväinen pyörään. Itekin oon. Ottasin tuon omaan käyttöön jos olis kokoa, niin mukavalta se tuntui.

Tässä projektissa on yks hauska juttu. Poika testas välityksiä mun retkipyörällä. Ei päässy meidän kotikatua ylös tietyllä (en muista enää mikä) välityksellä, mutta aateltiin, että ei haittaa, koska niin jyrkkiä mäkiä ei näillä tienoin juurikaan ole. Siitä sitten laskin, että 44-16 laitetaan tähän. Tajusin vasta kasatessa, että tästä tuli vähä tiukempi kuin mulla aikanaan (perinteikäs 42-16), kun ite alotin sinkulauran.

14 Likes

Tätä oli kyllä kiva seurata. Ja tuli kyllä tosi hyvä

2 Likes

On kyl herkullinen!

1 Like

Kiitos! Muutama vaihe ois voinu olla enemmän täällä, mutta nyt mentiin näin. Katotaan tuleeko uusia projekteja tulille, yks runko olis ja se trek.

Poika kävi tänä aamuna kokeilemassa. Pelkkää suitsutusta tuli vaan.

1 Like