P: 6KU Tahoe

HUG bikeshopista oon tän ostanut 2018 kesällä ja tähän päivään asti kestänyt kiitettävän hyvin. Oon ollut oikeestaan erittäin tyytyväinen fillariin, jonka sai sillon vielä alle 400 eurolla kryptoniten lite lukon kanssa. :ok_hand:
Ite ajelen silleen aika kesysti ja paino ei ole sinänsä ongelma, joten en nyt ainakaan vielä ole kokenut, että painon vuoksi haluisin jotain osia päivittää. Se lienee suurin syy vaihtaa satulatolppa?
Mä en oo fiksi ratasta edes koskaan kokeillut enkä usko että tulen kokeilemaan, kun välillä on ihan vaan kiva lepuutella jalkojakin rennosti rullaillessa.
Mut noi kammet on kyl just niin lelut, kun sanoit. Napsuu ja natisee.
Navat putsasin just kanssa, mutta rasvaus pitäis vielä tehdä. Mistä sais nopeasti purkin?
Ja joo renkaat menee kyl ehdottomasti myös vaihtoon lähiaikoina, koska alkaahan noi olee jo aika loppuunajetut. Mitä renkaita suosittelet?

Hehheh muutama kyssäri lisää :smiley:

Jos on 2018 kesällä hommattu niin saattaa olla mun kasaama. pyöräliikkeistä tai prismasta saa rasvaa. Renkaat on vähän mitä haluaa. Olen fiillistelly Panaracer T-servejä viime aikoina pistosuojatut mutta supplet ja ‘‘for messengers’’. Gatorit on kans aina jees.

En vaihtais tällaseen kompliittiin mitään osia painonsäästömielessä. Jollain satulatolpalla saavutettava hyöty on niin naurettavan pieni etenkin. Mitä tankoihin tulee, niin mäkin suosittelen kyllä mielummin droppia kuin bullista, koska sellasella saa jarrukahvoilla bullistyylisen otteen, mutta myös sen alaotteen sinne lisävaihtoehdoksi ja tosiasiassa droppi näyttää myös kisaisimmalta ohjaamolta.

Kannattaa huomioida, että kompaktidroppeja ei sitten saa kovin kätevästi 25,4 millisellä klämpillä eli kannattaa varmaan uusia stemmi (speksit 1 1/8" ruotoputkeen ja 31,8mm klämppikoko) haluamaasi. Paksu klämppikoko tarkottaa, ettet saa varmaan kovinkaan helpolla jarrukahvoja siihen stemmin molemmin puolin, mutta tollaset droppitangon kahvat nyt on muutenkin järkevämpi vaihtoehto, takajarrun kahvan voit jättää kytkemättä, jos et takajarrua halua käyttää.

Noissa stemmi ja ohjaintankoasioissa on sellanen bonari, että ne menee sit käytännössä kaikkiin ahead stemmiä syöviin fiksirunkoihin jatkossakin.

Kumien suhteen laittaisin joko continentalin gatorskiniä tai gator hardshelliä vähintään taakse ja eteen voi sit laittaa samaa tai esim contin 4season tai gp4000/5000.

Kampiosastoa ehtii päivitellä kaikessa rauhassa jos/kun ongelmia tulee, voit vaikkapa perehtyä kampipuoleen kaikessa rauhassa, niin ei alkuinto saa tekemään hätiköityjä päätöksiä. Perus kelvollisia fiksikampia lienee ainakin suginon ja michen yksivaihdekammet, sitten on toki sramin omniumit, stronglightin track kammet ja sit toki tätä enemmän high end päätä esim sugino 75 ja muut keirinkammet, campagnolon kammet (löytyy palstalta varmaan vintagemallejakin jos haluaa) yms. Eli google vaan laulamaan niin hahmottuu hintataso, estetiikka yms.

Nyt vaan ajamisen iloa ja perehtymistä foorumiin niin eiköhän siitä hieno harrastepyörähomma saada aikaan ja voi olla, kuten topikissakin on spekuloitu, että aika nopeasti alkaa sitten kiinnostamaan laadukkaammat rungot yms.

1 Like

Joo tsekkasin ton sun ig-tilin ja tuttu naama oli. Aika varmasti sun kasaama sitten :smiley: Täytyypä tsekata noi!

Jes, kiitti! Tossa painonsäästöasiassa oon sunkaa kyllä täysin samaa mieltä ja tosiaan sellainen ei oo missään vaiheessa ollukkaan mielessä. Lähinnä kiinnostaa nähdä mitä tosta kompliitista saa irti pienillä päivityksillä. Tähän asti kiinnostus on kohdistunu enemmän BMX:iin, mutta nyt kuitenkin sinkulan päivittelykin alkanut kiinnostaa. Mutta joo täytyy nyt sitten ottaa noi dropitkin vakavasti harkintaan, kun niistä on täällä enemmänkin puhuttu. Gatorit vaikuttais aika hyvilt hinnan ja laadun suhteen. Niitä vois lähteä kokeilemaan ekana. Suginot varmaan sitten, kun vanhat sanoo ittensä irti :ok_hand:

Tarkennatko vielä, että mitä toi kompakti tossa droppitangossa meinaa?


Lyhykäisyydessään näin. Droppitankojen (eli käppyrätankojen) muodot vaihtelee vähän eri pyörien mukaan, esim cyclocross-pyörässä ja ratapyörässä on kummassakin droppitanko, mut täysin eri mallinen. Alkuun voi olla vaikea hahmottaa kaikkia eroavaisuuksia, mut pikkuhiljaa nämä kaikki selkenee. Kompaktodropissa on aika vähän tiputusta yläotteelta alaotteelle ja jarrukahvat tulee melko suoraan tangon jatkoksi vaateriin, jolloin jarrukahvojen hupuilta ajaessa ote muistuttaa bullhornia. Suurin ero on mun mielestä siinä, et kompaktidropissa on jarrukahvat paremmin esillä ja jarrutuksen saa tehtyä nopeammin, mikä on kaupungissa ihan tarpeellinen juttu.

1 Like

Älä kuuntele noita bullhorn-vihaajia!!!

5 Likes

joo ei kantsi niitä kuunnella, bullhornit on kivoja (:

1 Like

Komppaan josbansee nuissa päivityksissä. Itellä bianchi pista ja alkuun kyllä välttelin 1⅛ stemmiin menemistä(ohjainputki tuumanen tässä kans), koska vaatii shimmin, mutta vaihdon jälkeen on heti enempi vaihtoehtoja tangoille. Ja omaa ajoasentoo on helpompi lähtä muuttamaan ja kokeilemaan, jos stemmi on 1⅛, koska sen kokoluokan stemmejä on jokasen nurkissa pyörimässä.

1 Like