P: 6KU Tahoe

Uutena käyttäjään en saanut ladattua kuvaa tänne, mutta koitetaan pärjätä ilman sitä. Multa löytyy muutaman kesän ajettu 6KU Fixie ja nyt alkais olla aika päivitellä palikoita. Haluisin tosiaan vaihtaa tangon ja tarvittaessa myös stemmin, satulan ja polkimet. Valinnan varaa on ihan tolkuttoman paljon ja niin myös kauppoja, joten alkaa iskeä valinnan vaikeus sekä samalla epätieto siitä, että mikä on hyvä ja mikä ei. Toivottavasti täältä sais apuja ja toki jos sulta löytyy näitä etsimiäni osia, niin tarjouksiakin saa laittaa :slight_smile: Fillarissa siis kaikki osat orkkiksia tällä hetkellä. Laitan alle tarkempaa listaa etsimistäni osista.

Tanko
Erityisesti kiinnostais bullhorn mallinen tanko. Krominen tai musta. Ajelen pääasiassa työmatka-ajoa kaupungissa ja vapaa-ajalla cruisailen ympäri ämpäri Helsinkiä. Tarvitseeko vaihtaa stemmiä? Jos tarvii, niin millaista suosittelisit? Tähän tankoon tietty tarvis vielä sit tankonauhat.

Satula
Tämän kohdalla kriteerit ovat vään löysemmät. Elikkä joku ruskea satula olis mielessä. Ei liian kova, mutta kuitenkin ryhdikäs.

Polkimet
En haluu lukkoja, mutta remmit vähän kiinnostelis. Minkä malliset kannattais hankkia tuohon työmatka-ajoon / vapaa-ajan cruisailuun (normaalit vai remmit)? Työmatka on noin. 6 km suuntaansa.

Toivoisin siis, että suosittelisitte ensinnäkin mun tarpeisiin sopivia osia ja sen lisäks kauppoja, mistä niitä vois tilailla tai käydä ostamassa. Plussaa ois, jos kaikki osat sais ostettua samasta paikasta. Ja toki, jos sulta löytyy ylimääräisenä jokin näistä osista, niin olen kiinnostunut sen ostamaan. Varmasti jäi jotain olennaista kertomatta, joten kysykää, niin tarkennan. Kiitti paljon jo etukäteen jeesistä! Tässä vielä linkki tarkempiin kuviin fillarista sekä specseistä. 6KU – FIXIE & SINGLE SPEED BIKE – TAHOE | Vive Le Velo

Ei tarvii vaihtaa stemmiä, kunhan ostat 25.4mm clampilla olevan bulliksen. Tervetuloa bullhorn-kerhoon! Sen sijaan jarrukahvat ei menne kiinni bullhorniin, jos harrastat jarruja. Vaihtoehdot on lihakoukut tangon päihin tai sit crosstop-kahvat siihen stemmin viereen, luultavasti 23.8mm clampille. Tankoteippi on vähän tuntumakysymys ja kuluvana osana en siihen niin paljoa ole panostanut. Mulla on riittänyt yksi rulla bulliksen teippaamiseen eli yhdestä tankonauhapaketista on teipannut stongan kahdesti. Riippuu leveydestäkin ehkä vähän.

Veloshopista saisi ainakin stongan + kahvat mut ei oo samanvärisinä varastossa, eli tulis kirkas tanko ja mustat kahvat. On siellä pari ruskeaa satulaakin, mutta satulat on aika perskohtaisia, niin en niitä suosittele. Ruskea väri kuitenkin rajannee valikoimaa melkoisesti.

edit. aika kapeita kyllä noi BLB:n bullikset.

Kiitti vastauksesta! Etujarru löytyy, joten sille kyllä tarvitsee kahvan. Ja mielummin laitan kahvan sitte stemmin viereen, joten tommonen crosstoppi sen on oltava sitten. Seuraavaks pitäs vaan keksiä, että mitä ton värimaailman kanssa tekis. Nyt tosiaan musta stemmi, eli siinä mielessä musta tanko + musta kahva toimis. Toisaalta tekis mieli tässä osia pävitellessä, muuttaa fillarin ilmettä vaihtamalla osien väriä. Eli toisena vaihtoehtona olis sit hommaa krominen tanko ja siihen mätsäävä stemmi, spacerit ja kahva. Nyt osaan ainaskin ettii oikeenlaista tankoa ja kahvoja. Osaisitko vielä ehdottaa sopivaa stemmiä, niin voin sitte tuumailla, että miten homman toteuttaa? :slight_smile:

Joku vintage tyylinen pursuit tanko vois näyttää hyvältä tos, esim 3T Moscow. Tai sit japanilaisia siistejä bulliksia saa täältä: Handlebars – NJS EXPORT Kaikkii siistei ihan retron näkösii satuloita kans tuolla

Polkimiks laittaisin mks gr10, tai jos kengänkoko alle 42, niin gr9. Niihin sit tuplasträpit ja häkit

Tosta satulan valinnassa kannattaa miettiä ennenkaikkea (ehkä pelkästään) ajomukavuutta. Kannatta valita sellanen jonka saa helposti palautettua/vaihdettua jos ostat uutena.

^no enny tiiä. Täällä foorumilla on keskimäärin aika speksauspäistä porukkaa niin siks toi on vallitseva mielipide että satuloita(kin) kannattais miettiä jotenki hiton tarkkaan ja testailla tai jtn mutta oikeesti laittaa sen vaan sopivalle korkeudelle ja hyvään kulmaan ni täts it

1 Like

Thanks! Molemmat tankoehdotukset oli kyl vähintääkin mielenkiintoisia. Noi Japanilaiset alko kiinnostaa, mut jäi mietityttää noi koot, koska tuol sivuil niist ei ainakaan ilmotettu muuta kun leveys. Ja noi vintagetangot oli sairaan mageita!! Miten tommonen bullhorni, missä toi pääty on tavallaan pystyasennossa toimii? MKS polkimist olinkin jo kuullu, niin oon niistä nyt hyvin vakuuttunut. Jalka tosiaan alle 42, niin sit varmaankin toi gr9 ois oikee valinta. Sellane kyssäri viel, että mitä meinaat tuplasträpeil ja häkeil? :smiley:

Itsekkin kyllä teen näin :D, mutta jos on uutta ostamassa miksi ei ostais suoraan sellasta jolla on oikeasti hyvä istua.

1 Like

Alright, kiitti infost! Mukavuus on tietty tärkee juttu. Noita täytyy sit varmaan käydä tsiigailee suoraan jostai liikkeest.

Ite ostin ekaa fiksiä kasatessa zulun sträpit ja oon kyllä tykänny. Sträpit on siitä kovat, että kenkävalinta ei oo sitte niin justiinsa. Jos sträppeihin päädyt, niin polkimet pitää valita sen mukaan. Jotkut bmx tyyppiset flätit mihin saa pujotettua ne. Kaikkiin ei saa.

noi njs tangot on 25,4mm kokoisii oon aika varma

sit nii nää tämmöset on ns “flätit ja sträpit” eli joista nimim ressupottu puhuu
https://www.instagram.com/p/BpEIPdAhcF0/

sit nää on ns “häkit ja sträpit” eli ne mistä mä puhuin ja jotka on mun mielestä paremmat
https://www.instagram.com/p/CM40GSpJb-w/
noi häkit on englanniks toe clips jos googlailee

Kiitti infost! Noi sträpit vaikuttais fiksult vaihtoehdolt, koska kengät vaihtelee ihan päivän mukaan ja muutenkin toi bmx tyyppinen poljin miellyttää :slight_smile:

Huhhuh taitavii ukkoja! Itellä on BMX temppuiluu varten :smiley: Mut kiitti mielipiteestäs! Luulen et omaan tarpeesee sopii paremmin noi sträpit ku häkit. Onks noi mks gr9 tarkotettu just häkeille vai natsaaks myös sträppien kanssa?

joo ne on häkeille ne sen tyyppiset

Okei joo. Onks häkkien idis se, että ne antaa lisää tukea varpaiden päästä ja samal kannattelee sträppejä vai onks niil joku isompikin merkitys?

Häkit kuulema saattaa olla kengille hyvinkin ankarat. Noilla sträpeillä en oo muutanongelmaa huomannu, ku että juoksukengillä pyöräily on vähä epämukavaa kengän ohuuden takia, kun sträppi painaa jalkapöytää…

meikäläine asenti viikko sitte cinelli kinks strapit (esim https://www.bike24.com/p271002.html) ja ne on ollu perkuleksen mukavat kun ne on valmiiks vähän tolleen jalan muotoset.

sain asennettua ne näihin sixpack menace comp polkimiin oikeestaan aika helposti vaikka niissä onkin aika ahdas välys.

iha vaa jos noita sträbejä fundeeraat ja sillee

Ahaaa. No kengille en tietenkään halua tehdä suurempaa vahinkoa. Käytän itse lähinnä jotain nahkaisia tennareita niin niissä toi sama ongelma sit varmaan… Mut varmaan säätämällä löytyy sopiva kireys.?

Kiitti tiedost. Näyttää erinomaisilta :ok_hand:

Mun addun superstareista ehkä vähä tavallista enemmän kulunut valkonen maali sträppien kohdalta, mutta ei todellakaan mitään merkittäviä eroja. Ja on suht simppeli säätää just passeliksi, mutta ei nuita oo tarvinnut kun pari kertaa säätää. Itekseni naureskellut, että kaikki muut osat pyörässä vaihtunut puolentoista vuoden aikana paitsi sträpit. Toki osien vaihtuminen oli vaan upgreidausta, mutta nuita ei oo tarvinnu upgreidata.

1 Like