Oulun urbaanit kuvarastit

Taluta, ankka

uus

Duck duck go!


Uusi

[Karttapaikka - Maanmittauslaitos] (https://Kupeessa hautuumaan ja motarin)

ExKarjasillanaurinkolehmäkellosielläjossainpimiässä

Tässä ketjussahan kopsataan ideaa Oulun kuvarasteista joka taas kopsaa toisaalta, mutta tää:

Kuvan yhteyteen laitetaan karttalinkki.

Mun mielestä pätis edelleen ellei sitten laita selkeetä osotetta tai muuten tunnistettavaa dataa kuvan lisäksi, ei noi pelkät foto kaikille aukee.

Kiitos ja sillee

Edit: ja kyllä astun itsekin tähän miinaan, koitan parantaa tapani

1 Like

No sen verran räksytän vastaan, että ei oo aloitusviestin säännöissä karttalinkkiä kyllä vaadittu ja kokemuksen mukaan sen käyttö on tässä langassa ollu vähäisempää. Että tuota. Kyllä se toki ois hyvä, jos paikkaa ei kuvasta voi tunnistaa.

Minä väitän, että jos ketju alkaa näin

niin se noudattaa Oulun kuvarastien sääntöjä aloituspostauksen poikkeuksilla ja nämä poikkeukset ei puutu vanhan rastin ilmoittamiseen mitenkään.

Ja tämä sitten on johtanut siihen, että vanhaa paikkaa ei edes yritetä kertoa tai laitetaan jotain spurdospärde-sanaleikittelyä. Usein laajempi kuva kyllä paljastaa paikan, mutta myös monesti se jää “tietäjät tietää”-tasolle. Ei tässä hektisessä internet-ajassa enää kiinnosta vanhojenkin rastien etsiminen.

Valitettavasti kun ketjun aloittaja on RIP niin aloituspostauksen muokkaaminen ei onnistu ilman moderaattorien apua.

1 Like

Hyvin perusteltu, seison korjattuna. Mutta kyllä mun sanaleikittelyt on spurdospärdeä parempia! Jatkossa pyrin lisäämään karttalinkin, jos on epäilys että kuvasta ei tunnista.

Jaa tämmönenki on!


Uusi

Sikäli kyllä kiinnostelee vanhatkin koska niissä aloituspostauksen mukaisesti

Joskus ois kiva tietää että missä se arkkitehtooninen helmi sillä kertaa lymyili.

Sanaleikitelläkin saa, uskoisin näin. Mutta jos ei oo osotetta/linkkiä, saattaa jäähä ikuiseksi arvoitukseksi, varsinkin jos kuvan rajaus about yhtätiukka kuin alkuperäisen tai ei vaan oo mitään tunnistettavaa elementtiä. Mulla ei ainakaan ole hajua missä on Teslakauppa tai palanut autonromu, Hongisto löyty googlella.

Näin ulko-oululaisena sitä aina toivoo jonkinlaista karttalinkkiä tai edes sanallista infoa, missä rasti sijaitsee. Kuvarasteja voi siis ihan seurailla ilman aikomustakaan hakea niitä.

6 Likes

Tässä

Uusi ihan lähellä

Itse itselleni myöntämien valtuutuksien myötä pyysin aloitusviestiin lisättävän ne “tutut ja turvalliset säännöt” sopivasti päivitettynä. Toivottavasti ovat nyt yksiselitteiset.

3 Likes

Sääntö-Suomi nousuun! :smiling_face_with_three_hearts:

2 Likes

Ajat on kovat ja se näkyy täälläkin. Netin suurin haitta meille on suvereenisti ollut se, että näppäimistön kautta on liian helppo haastaa riitaa, loukata ja yleisesti jakaa omaa pahaa mieltä muille.

Nopealla ketjun selailulla näkee, että aikalailla kaikki ovat “syyllistyneet” näihin “sääntöjen rikkomisiin” joskus. Olipa kyseessä linkkien puute, epäurbaanit kaatopaikat tai joku muu. It’s just kuvarasti, bro.

Naljailu ja kitinä ei viljele osallistumisintoa. Uskon, että olisi kaikkien etu jos tällaiseen leikkimieliseen kansanterveyttä edistävään aktiviteettiin osallistuisi mahdollisimman moni. “Natseilu” ei sitä edesauta. Tunnistan ja tunnustan monet näistä ongelmista mitä edellä on mainittu ovat todellisia.

Avojalakasena on monesti vaikea arvioida rastien vaikeustasoa. Toisaalta, jos kohde löytyy googlella ensimmäisestä hakutuloksesta niin en näe syytä miksi sille pitäisi alkaa reittiohjeita rustaamaan. Karttalinkkien generointi ulkona paljainsormin pakkasilla on perseestä. Minun mielestä aina saa (ja pitää) kysyä jos rastin sijainti jää epäselväksi.

Jos tätä lukee joku joka haluaisi osallistua ja etsiä näitä rasteja, mutta kokee syystä tai toisesta sen vaikeaksi niin laita viestiä.

Juu, tuo karttalinkkihomman tusaaminen pakkaskelillä on nihkeää. Mä teen sen yleensä viiveellä sisätiloista, sallittaneen sääntöjen puitteissa, jos sen kanssa ei tuntikausia kestä.

Joo, sama homma toisinaan, hieman jälkijättöisesti sisällä ATK:lla lisään sijainteja jos ei kuvasta/sanallisesti oikeen aukea.

Esim. toi tulostaulu-kuva oli kiva tietää missä se oikeesti oli kun epäilin ihan toista paikkaa ja olin lähes 100varma että siellä se on, mutta eipä sitten ollutkaan.

1 Like

Riittäskö semmonen sanallinen kuvaus paikasta? Tyyliin Länsi-Tuiran ostatilla.

Oma protokollani on myös, että kuvat voi postata paikan päältä puhelimella ja selitykset ja linkit voi myöhemmin lisätä oikeilla ATK-laitteilla. Tykkään karttalinkeistä, koska ne ovat yksiselitteisiä ja helppoja (klikata), ei tarvitse erikseen googlettaa tai copypastettaa. Palvelevat myös uus- ja ulko-oululaisia. Tyytyisin myös siihen, jos vanha paikka olisi oikeasti kerrottu selkeästi, mutta aika epämääräistä on viime aikoina ollut.

Joojoo, en ole itsekään linkkejä aina laittanut ja joskus on kuvanvalintaharkintakyky pettänyt, mutta tämmöisillä raameilla minä näitä ajaisin.

2 Likes

Puuntakana Kontsan arvauskeskuksen takana rullakko

Ei niin kaukana etteikö ois lähellä tunnelinäköä

Koronarina


?