Ompelukerho

Tai klipseille voi ommella venyvästä hihnasta taskut joissa asuvat silloin kun eivät ole käytössä.

Sepsodus - 11:04, 26.5.2018 » Kiva harnessi ja tommonen pitäs itsekin vääntää. Mut mites toimiiko kiinnitys vain tankoon? Onko tarpeeksi tukeva ilman mitään kiinnikettä emäputken ympäri? Tuskinpa ne klipsin puolikkaat mihinkään kolisisi, jos niiden liikkumiseen ei anna paljoa varaa. Mun mielestä m.
Mitä aikasemmin on noita jotain "vedä hihnoilla joku random pussi tankoon" tyyppisiä kiinnityksiä ollut, niin ihan hyvin on pelkästään tankokiinnitys riittänyt. Kyllähän se vähän varsinkin putkelta ajaessa liikkuu, mutta toisaalta tuossa ei oikeen ole tilaa tehdä kummosia kiinnityksiä kun runkolaukun kiinnitys tulee sitten taas tielle. Ja toisaalta toi nojaa noita letkuja vasten, ja noi tangon ja harnessin välissä olevat palikat tuntuisi sen verran tahmealta materiaalilta että vaikuttaisi ihan toimivalta noinkin.

Ja klipseille tasku/kuminauha vois kyllä toimia joo. Tai ehkä mä vaan ompelen klipsit kiinni ja katon toimiiko, ompelee sitten jotain kaveriksi jos alkaa häirihtemään.

Hehe joo, pikainnovointia:


Kyllähän se siinä ainakin tyhjänä heiluu kuin se siellä yhessä jutussa, mut saas nähä miten käytössä. Idea tolle oli oikeestaan se, että tyhjänä toi menee pieneen tilaan ja mahtuu vaikka taskuun, ja sit kun käy retkellä kaupassa niin voi struttailla toi kainalossa kauppaan, lataa ton täyteen sipsejä kaikenlaista terveellistä evästä ja kliksauttaa kiinni. Katotaan myöhemmin oliko idea parempi kuin toteutus.

e. hästäk xpac vx21:stä, vetskari kierrätetty vanhasta tankolaukusta (uus työn alla heh) ja klipsit miljoonalaatikosta.

Hyvä innovointi, tosi hyvä.

makko - 21:55, 25.5.2018 » Oli tuo 20L alpkitin pussukka ihan liian iso ja teki mieli puuhailla, joten askartelin sitten tommosen pikkuharnessin mihin voi sit laittaa haluamansalaisen pussukan. Hästäkit tonnidee, kovikkeena askartelualusta, remmit on ostettu joskus 10v sit lekasta ja harnessin ja tangon välissä olevat pehmikkeet oli kanjonin pakkausmateriaalina, mitä lie tommosta memory foamia. https://i.imgur.com/joukgzTh.jpg https://i.imgur.com/QLScgRGh.jpg https://i.imgur.com/Icbjt0Th.jpg
Haha. Ite käyttäny samaa canyonin foamia täsmälleen samaan tarkoitukseen. Oli käytössä mm. Helatorsdag brevetillä. Muutoinkin ällistyttävän samankaltainen nyssäkkä.

Erona se, että mulla toi kiristys on eri suuntaan. Ylöspäin vetämällä kiristyy.

Hjämmets, tämäkin topiikki jäänyt jotenkin lukematta, mutta:

  • toi makkon harnessi on tosi kätevän näköinen. Pitänee tehdä samanlainen.

  • Sairaan hieno tuo reppukin. o7

Sain vihdoin tänään huristeltua viimeiset 12 metriä saumaa louevaatteeseen* (olin joko nuukuuttani tai vahintossa ostanut vähän liian vähän kangasta ja piti sitten vähän leikkaa&liimata, että sain 2,5 metriä kanttiinsa neliön aikaan) ja samalla innolla tein sitten babby’s first frame bagin valmiiksi myös. Värimaailma nyt on vähän henryford, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen ainakin ennen tositoimissa testaamista. Kiitos ompelukerholle ideoista ja esikuvista.

*Se mikään “tarppi” ole! Missä on kielipoliisi-Olli silloin kun tarvittaisiin? Punkkua juomassa arvatenkin!

enduro kun tuntuu olevan se uus bikepacking niin innostuin ensin vähän ihmettelemään kaupallisia ratkaisuja ns. enduro strapistä, ennen kuin mutkat suoristin ja omani ompelin ilman mitään sen kummempia dyneemoja

hyvin tuntuu paikallaan pysyvän, kun tiukalle vedettynä sisurin kumi kinnaa hyvin putkeen. Voihan tuohon jonkun pienen palan jotain kumimaista kangasta toki vetästä remmipuolellekin, jos tuntuu liikkuvan. Tää oli kyl helpoin ommeltava evö.

So simple, much nice!

negaatio - 14:09, 28.6.2018 » ...jotain kumimaista kangasta...
Voisiko tämä olla esim. sisuria?

Pitkästä aikaa taas vähän ompeluhommia. Viime kesän randoilin Ortliebin sinänsä erinomaiset takalaukut lowriderissa kiinni, ja totesin, että haluan kuitenkin myös oikeat etulaukut. Tai oikeastaan pienemmät laukut, jotta turhaa kamaa ei tulisi raijattua mukana. Nuo takalaukut olivat myös välillä aika massiiviset.

Parina työpäivänä päänsisäinen cadini pyöritteli keikkojen heittelyn lomassa kaavoja, minkä jälkeen piirrustin ne lyijärillä paperille. Tilasin Bike24:sta Ortliebin laukkujen varaosia, Roger Kuitti erittäin ystävällisesti toi minulle töistään muovilevyä ja extremtextil-kimpan myötä homma alkoi olla materiaalien puolesta valmis. Sitten tuli flunssaa, ja olin aika död pari viikkoa, mutta nyt pääsin vihdoin hommiin ja tämmöiset tuli.

Suljettuina laukkujen mitat ovat 30 (k) x 25 (l) x 15 (s) cm, avattuna laukulla on korkeutta 55 cm. Toisin sanoen taittovaraa rolltopilla on 25 cm. Käyttökokemus on osoittanut, että tuollainen nauhakujasta on toki iham vitu taktista, mutta myös todella kätevää, joten sellaista ompelin laukun kylkeen ja toiseen päätyyn. Tarkoitus olisi, ettei tuohon kylkeen tulisi mitään jättimäisiä lisätaskuja, vaan niiden paikka on päädyssä ja kyljen kujastoon voi vetää kuminauhaa, jolla saa sadetakkia ja muuta roinaa nopeasti saataville. Tavalliseen tapaan noissa on hyväksi havaittu irroitettava ja vedenpitävä vuori.

Eipä näissä muuten ihmeempiä ole. Ortliebin kiinnityskiskojen ruuveja ja niille tulevia reikiä sai vähän mallailla, mutta ei sekään mitään varsinaista rakettitiedettä ole. Muuten aika lailla suoraviivaista ompelua.

tutam - 23:43, 1.7.2018 » Pitkästä aikaa taas vähän ompeluhommia. Viime kesän randoilin Ortliebin sinänsä erinomaiset takalaukut lowriderissa kiinni, ja totesin, että haluan kuitenkin myös oikeat etulaukut. Tai oikeastaan pienemmät laukut, jotta turhaa kamaa ei tulisi raijattua mukana. Nuo takalaukut olivat myös välillä aika massiiviset. Parina työpäivänä päänsisäinen cadini pyöritteli keikkojen heittelyn lomassa kaavoja, minkä jälkeen piirrustin ne lyijärillä paperille. Tilasin Bike24:sta Ortliebin laukkujen varaosia, Roger Kuitti erittäin ystävällisesti toi minulle töistään muovilevyä ja extremtextil-kimpan myötä homma alkoi olla materiaalien puolesta valmis. Sitten tuli flunssaa, ja olin aika död pari viikkoa, mutta nyt pääsin vihdoin hommiin ja tämmöiset tuli. Suljettuina laukkujen mitat ovat 30 (k) x 25 (l) x 15 (s) cm, avattuna laukulla on korkeutta 55 cm. Toisin sanoen taittovaraa rolltopilla on 25 cm. Käyttökokemus on osoittanut, että tuollainen nauhakujasta on toki iham vitu taktista, mutta myös todella kätevää, joten sellaista ompelin laukun kylkeen ja toiseen päätyyn. Tarkoitus olisi, ettei tuohon kylkeen tulisi mitään jättimäisiä lisätaskuja, vaan niiden paikka on päädyssä ja kyljen kujastoon voi vetää kuminauhaa, jolla saa sadetakkia ja muuta roinaa nopeasti saataville. Tavalliseen tapaan noissa on hyväksi havaittu irroitettava ja vedenpitävä vuori. Eipä näissä muuten ihmeempiä ole. Ortliebin kiinnityskiskojen ruuveja ja niille tulevia reikiä sai vähän mallailla, mutta ei sekään mitään varsinaista rakettitiedettä ole. Muuten aika lailla suoraviivaista ompelua. https://c2.staticflickr.com/2/1764/42232894275_6b707967dc_c.jpg https://c2.staticflickr.com/2/1806/29265268028_1e8980f7c5_c.jpg https://c1.staticflickr.com/1/917/42418092184_c8eaac7612_c.jpg https://c1.staticflickr.com/1/841/41325801630_09186cd7ae_c.jpg
Vau!

Näyttää tosi hyvältä!

Hienot on ja varmaan hyvätkin. Tuliko materiaaleille paljon hintaa?

no nyt on kyllä kunnon maksimaalista tacticoolia.

Noihin meni 90 x 115 cm pala 1000d nylonia (n. 20e/m), Ortliebin varaosat olivat muistaakseni vajaa 50 e (alempi kisko on 10e, ylempi 15 kiinnikkeineen, eli 25e x 2), toi sisempi nylon on jotain 13e/m, soljet 1.3e kappaleelta (niitä 2 per laukku) ja nauha. Käytin tuota Lekan superjäykkää nauhaa, koska se ei rupea rispaantumaan. Velcroa on 25 mm levyisenä tuossa 1.8 m molempia puolia. Eli hintaa laukkuparille tulee jotain 80-90 e.

Teutoonikaupoista taitaa halvimmillaan saada noita Ortliebin laukkuja 60-70e pari (pl. postit), joten hinnalla tässä ei kauheasti kilpailla, mutta itse tekeminen siistiä ja voi viritellä omiaan.

tutam - 11:34, 2.7.2018 » hinnalla tässä ei kauheasti kilpailla, mutta itse tekeminen siistiä ja voi viritellä omiaan.
Tämä pätee aikalailla kaikkeen itsetekemiseen, oli sitten kyseessä ompeluhommat tai polkupyörien kasaaminen vs valmiin ostaminen :D

Rakkaudesta puuhasteluun

suht painaviltahan noi myös näyttää verrattuna joihinkin kaupallisiin malleihin :slight_smile:

mut joo itekki huomannu et kaiken muun ku isohkojen runkolaukkujen ompeleminen ei ole kovinkaan järkevää taloudellis-ajallis-vaivallisesti :smiley:

etenkin kaikenlaiset pikkuset missä on vetskari on instant duck off -vaikeaa

makko - 11:39, 2.7.2018 »
tutam - 11:34, 2.7.2018 » hinnalla tässä ei kauheasti kilpailla, mutta itse tekeminen siistiä ja voi viritellä omiaan.
Tämä pätee aikalailla kaikkeen itsetekemiseen, oli sitten kyseessä ompeluhommat tai polkupyörien kasaaminen vs valmiin ostaminen :D [i]Rakkaudesta puuhasteluun[/i]
Juurikin näin :D

Kyllähän mä noilla saamillani Ortliebin takalaukuilla olisin hyvin pärjännyt, mutta itse tekeminen on sen verran siistiä, että pitää testailla uusia juttuja. Puuhastelu bäst.

Sitäpaitsi tacticool-etulaukkuja ei kaupasta saa…

negaatio - 11:43, 2.7.2018 » suht painaviltahan noi myös näyttää verrattuna joihinkin kaupallisiin malleihin :-)
Siis miten tän näkee? Aikamoinen on optinen vaaka, jos pystyy vertaamaan laukkujen painoja, kun verrokkeina on esim. tuollainen nätisti kuvausta varten pulleaksi pakattu tehdaslaukku ja toisaalta rytyssä oleva, tyhjä omavalmiste.

Edit: sitä en siis väitä, etteikö ison O:n laukut vois hyvinkin olla kevyemmistä materiaaleista.

RTZ - 12:28, 2.7.2018 »
negaatio - 11:43, 2.7.2018 » suht painaviltahan noi myös näyttää verrattuna joihinkin kaupallisiin malleihin :-)
Siis miten tän näkee? Aikamoinen on optinen vaaka, jos pystyy vertaamaan laukkujen painoja, kun verrokkeina on esim. tuollainen nätisti kuvausta varten pulleaksi pakattu tehdaslaukku ja toisaalta rytyssä oleva, tyhjä omavalmiste. Edit: sitä en siis väitä, etteikö ison O:n laukut vois hyvinkin olla kevyemmistä materiaaleista.
itetehdyssä cordurassabägissä jo kangas on varmasti on reippaasti painavampaa ku noi ortliebit, kangasta yli tuplamäärä kun tekee sisäpussit, tacticool remmilöisiä + muovisälää varmaan lähes ortliebin bägin painon verran. Varmaan n. 2-3 kertaa enemmän painoa vrt johonkin kaupalliseen. Mulla on mess-style tacticool -tyylillä ommeltu trässin reppu ja tolla valmistusaatteella tulee painoa aivan hitosti