Ompelukerho

Parantaa myös kitkaa! (puolikkaat runkolaukut yms. heilumiselle enemmän alttiit nyssäkät)

Mulla näyttäis velcroista jääneen ehkä enemmän jälkeä, kun ne leveempinä kerää alleen hieromaan enemmän pölyä. Mut on noista naruistakin ehkä hento ristikko jäänyt maalin pintaan, voi olla että katois hinkkaamalla.

2 Likes

Noniin tuli taas pitkästä aikaa vietyä yksi projekti loppuun, muutamat trenssit vielä puuttuu olkahihnoista mutta oli pakko päästä testailemaan.

Matskuista sen verran että päällä jotain melko stydiä corduraa, painoa en muista/tiedä.
Linerinä käytetty PU-pinnoitettua huomionkeltaista nylonia & vuoripussi ommeltu erillisenä pussina jotta vesi ei tulisi liian helpolla läpi.

Bucklena 45mm Austrialpin Cobra Prostyle & olkahihnoissa vastaavat 25mm levyisenä.

Pahoittelut huonoista kuvista :stuck_out_tongue:



20 Likes

“Speedy Stitcher Sowing Awl” kokemuksia paksujen hihnalenkkien jne tekemiseen? Muistaakseni noita sai joskus Lekasta, mutta enää näköjään ei. Ja mikähän toi olis suomeksi, jotta osais googlata…

nii tämmöne käsiompelukone?

1 Like

Ah, miten ilmiselvää. Kiitos!

Tää muuten nyt valitettavasti lopetti :frowning: Ilmeisesti edellisvuoden korona iski sen verran kovaa, että ompelukoneita ei enää korjata, omakin kone palautui koskemattomana.

Kyssäriä runkolaukun ompelemiseen. Oletteko kuinka leveitä ommelleet kun olette itse tehnyt? Teräs pyörään olisin laittamassa, niin tullee vähän rungon yli joka tapauksessa, mutta voisikohan 6 cm olla hyvä ajatus?

1 Like

Tässä ketjussa on asiaa ainakin puitu. Nimim. Spacer taisi suositella 6-8cm leveyttä. Aika paljon muuttujia, jotka vaikuttaa siihen, että hankaako laukku polviin vai ei. Ite oon tainnut tehdä 5cm ja 6cm leveät laukut.

Itse olen tehnyt 8cm leveän sekä 5cm leveän full size bagin & ainakin omasta kokemuksesta tuo leveämpi ei ole juurikaan nähnyt käyttöä kun täyteen pakattuna hankaa ärsyttävästi jalkoihin & tuntuu olevan kokoajan tiellä.
Mut makukysymyksiä ja kuskin/rungon kokokin varmaan vaikuttaa asiaan…

Laukun leveys riippuu laukun eli rungon koosta ja keskiön leveydestä sekä siitä miten sen laukun pakkaa. Esim läskiin kärsii tehdä leveämmän ku maantiepyörään. Tärkeetä on tajuta ettei tunge laukkua liian täyteen.

Oon kaikkiin laukkuihin laittanu 50mm reppuremmin kiertämään laukkua ja sen reunoille saa jäädä max sentti. Eli yhteensä 7cm leveys on ihan ok.

Keskikaistaleeseen olen laittanut 5cm leveyttä ja saumavarat päälle. Lopputuloksessa on pieni ero riippuen siitä, kiinnittääkö laukun vaakaputkeen tulevat tarrat/narun erilliseen nauhakujaan vai ompeleko ne suoraan saumaan.

Kiitos kaikille vastauksista, lähden näillä perustella varmaan tuollaista 5 tai vähän yli kaistaletta koittamaan ja katsotaan mitä tulee. En ole kovin kokenut ompelija, niin odotukset ei ole vielä tämän laukun kohdalla korkealla ja saattaa olla että ensimmäisestä tulee jonkun tasoinen harjoitus kappale muutenkin.

1 Like

Algoritmi heitti eteen ompeluvideon haarukkapusseista. En löytänyt/jaksanut etsiä sopivan kokoisia pusseja mun telineisiin ja laatikossa oli jämäkankaita (kalvotettua 1000 nylonia ahkiopussiprojektista) joten tein ite. Tiivistysteippi loppui, eli toisen pussin alaosan saumat on vielä kesken. Vinkkejä kahteen suuntaan kaarevien saumojen teippaukseen otetaan vastaan. Päädyin lopulta vetämään käteen villasormikkaat ja pidin kättä vastassa sauman sisäpuolella, samalla kun ulkopuolelta sulatin teippiä silitysraudalla. Hikistä puuhaa ja vuotaahan se kun vedellä täyttää, mutta eiköhän se sateen pidä ulkona. Pussien pieni koko vähän epäilytti, mutta tuossa toisessa on sisällä kolme merinoaluspaitaa ja paksut pitkät kalsarit eikä tehnyt edes tiukkaa vielä.

Ostin noita nauhoja varten sen käsiompelukoneen. Mukava vempele, jonka kanssa tulee varmasti ikimuistoisia sormenläpiompeleita vielä eteen.

4 Likes

Mä tein ekan laukun vanhoista paksuista puuvillaverhoista ihan vaan, ettei mee kalliit materiaalit hukkaan harjoitellessa. Vetoketjun ratkoin irti ja siirsin sitten varsinaiseen.

1 Like

täähän se varmaan on, jos ompelu ei lähdekkään sujumaan.

Treeni kappale voisi kyllä tulla kysymyksen, ja olisi vallan järkevä ratkaisu.

Semmoista voi kans kokeilla että tunkee jotain käteen ensiksi osuneita kodin tarve-esineitä huopakintaaseen tms ja siitä sitten sopivan muotoinen lesti, jolloin toisen käden saa vapaaksi. Piirakkapyörällä, kaulimella, skeittilaudan pyörällä tai kaljapullolla voi kans leipoa sitä teippiä sauman jäähtyessä jospa se tarrais hankalaan muotoon paremmin. Saumavarat kantsii siistiä minimiin ja hankalissa tiukoissa kurveissa voi tehdä pieniä vekkejä teippiin jos se muuten jäisi rypylle


Tällainen siitä nyt sitten tuli. Oli tosiaan ensimmäinen ompelutyö ikinä, eli siihen nähden täyttää odotukset. Näyttää suurimmalta osin omaan silmään ihan hyvältä, ja koko ainakin osuu.

Pikkusia virheitä tuli: vetskarin etupäässä ei ole läppää, takana on, vaikka tietenkin jos tekee vain yhden, niin ei tee noin päin.

Matskuista kumpparia ja tuota mustaa hihnaa tuli vähän hassattua, kun suunitelmat ei ollut ihan tarkat, enkä saanut kaikkea niiden mukaan tehtyäkään.

Sitten osin edellisestä syystä laukun takaosa luultavasi vähän roikkuu, jos en jotain kiinnikettä lisää vielä.

Oranssi nartsa kuvissaon placeholder, koska lila loppui kesken.

16 Likes

Tein toisen runkolaukun. Suunnittelu jäi taas tekemättä, kaikenlaiset ratkaisut improvisoitu ommellessa. Tuo ylempi runkolaukku on toiseen pyörään alunperin tehty, eka laukkuni. Ei siis ennakoitu toisen runkolaukun kaveriksi, mutta hyvin se toimi. Jätin Hamaxia varten kolon, johon voi myöhemmin laittaa vaikka varasisurin. Laitoin Instaan hassun nopeutetun videon tekemisestä.




24 Likes