Ompelukerho

Onko täällä kellään kokemusta Fjellun G1000-kankaan värjäämisestä? Tarttuuko jos ensin pesee huolella vahat pois?

Värjäsin yhen vintagemman fjellun takin, joka ei kai nimellisesti G1000 mutta perus puuvilla/polyesteri sekoitetta, armaankin hyvin ellei täysin samaa kamaa? Hiekanvärisestä tummanvihreeksi, taisin itseasiassa värjätä vielä toisen kerran kun ekaks tuli liian turkoosi. Tuli ihan ok mutta ei ihan tasainen väri johtuen tosta kuitujen sekoituksesta? Jälkikäteen vähän kaduttaa, hiekanvärinen ois ollu parempi :smiley: Takki kuitenkin ollut kovalla käytöllä siitä lähin.

1 Like

Nyt kun lanka on ylhäällä ja muiden tuotoksia tykkään ihastella, niin laitetaan omaakin panosta vähän. Tein siis bönthöpussukan joululahjaksi viime kuussa. Sisävuori kirkkaankeltanen, ulkokuori x-paccia, kaulus ripstoppia ja verkkopussukka vanhasta repusta. Tilavuus noin sillai, et pitäs mahtua 3 x 0,33 l tölkkiä jos laittaa poikittain. Ulkokuoren ja sisävuoren välissä 2 mm solumuovia jäykistämään ja suojaamaan sisältöä.

13 Likes

Tää näyttää @Jouzer core itemilt :face_with_raised_eyebrow: :handshake: :grin:

2 Likes

Niin siis mähän tein @Jouzer ille ihan ekan proton tästä viime kesänä pöörirandoon, siitä se idea sitten lähti :grinning:

Se oli tämmöne, näkyy kans tuo keltanen sisävuori



Ei oo tosta juuri tullu rakenteellisia muutoksia, paitti se välieriste ja yhden käden nyörilukko.

6 Likes

Keltanen sisus on kivan valoisa. Olen kierrättänyt vanhoja heijastinliivejä tässä tarkoituksessa.

1 Like

ei se kangas mulla oikein ottanu väriä vastaan, mut sen sijaan ne kultalanka G-1000 brodeeraukset sekä naturaalin väriset nahkaketut kyllä värjääntyy oikein hyvin :roll_eyes:

edit: noille laitoin kaksi pussillista mustaa tai tumman harmaata nitoria. se ei toiminu mut toki paljon mahollista et joku muu toimii.

1 Like

Kiitos tiedosta, taidan unohtaa värjäysajatukset ja opetella pitämään sinisestä.

1 Like

Näin se alkoi…

Näin se menee…

Kiitti inspiraatiosta taas, tyypit.

Vähän piti käydä varastolla, kun tuo kantokahva oli liian lyhyt sidontahihnaksi ja tossa laukussa ei oo solkea. Mutta joka tapauksessa taas 0€ projekti.

13 Likes

Hyvän näkönen! Tuliko pyöreällä pohjalla?

Neliskanttinen. Bikepacking.com ohjeilla. Vain vähän kapeampi ja tasainen pohja.

Edit: Nohevana poikana aattelin, että kun on muistissa mokat, jotka tuon kanssa tein, niin nythän helposti kiepautan loputkin maxxis-nyssykät bönthöbägiksi. Ei se ihan niin mennyt. Mm. ompelin ulkokuoren pohjan väärään päähän ja tajusin vasta kun käänsin sitä oikein päin. Laitoin puoli senttiä lisää leveyttä joka paneliin. Edelleen 0€.

7 Likes

Toinen pitäisi vielä tehdä, niin sais korjattua tässä tehdyt virheet.

11 Likes

Onko kokemusta jättääkö tuo nyöritys jälkiä maalipintaan enemmän vai vähemmän vrt. velcro

Veikkaan että tää jättäis enempi jälkiä. Tarranauhoissa on paljon pinta-alaa ja kireelle vedettynä ne ei todellakaan heilu.

Mutta mä inhosin sitä miltä ne näytti ja millasta niiden kanavien ompelu oli…

Riippumatta kiinnityksestä laittaisin rungonsuojakalvon jos aihe epäilyttää. Mun tarranauhoista pöllähtää ohut hiekkapölypilvi kun niillä bönthöpusseja kiinnitin…

4 Likes

Mulla oli varmaan kolme vuotta paracordilla laukku kiinni Rovessa niin, etten ottanut sitä kertaakaan irti. Ei jäänyt mun mielestä mitään pysyviä jälkiä.

Muutama kikkailupussukka Savotan Jääkäriin, dyykatuista laukuista. Oli tarkoitus tehdä oma versio Savotan Hatkasta, mutta sitten löytyi hylätty pikkureppu. Poistin olkaimet, mutta päätinkin jättää mahdollisuuden laittaa ne takaisin helposti tarpeen tullen. Sitten vain klipsuja ja kiinni reppuun. Hauska ja toimiva tuli, vaikkakin tietenkin ruma varsinkin vihreän kanssa.

Sain vaihdettua vihreän repun mustaan. Löytyi kaapin perältä vyölaukku jonka meinasin purkaa, mutta tein siitäkin solkiin kiinnittyvän lisäpussin reppuun.

9 Likes

Kuinka leveä/syvä tuo laukku on? Näyttää istuvan hyvin noihin putkiin.

wow, siisti :ok_hand:

inspiroivaa kontsaa täs topis. josko kaivais fammun vanhan hussen varastosta :thinking:

Mitotus meni ihan arvauksella. Piirsin rungon yläneliön pahville ja laitoin 5mm lisää joka reunaan, kun nuo lenkit kuitenkin kiristää reunakangasta. Tyhjänähän se on tismalleen putkien levyinen. Fyysisesti reunakaistaleet on 35mm leveät, mutta sidontaa löysäämällä pussi pullistuu. Poljen luontaisesti polvet lähellä runkoa, enkä pidä siitä, että jalat hinkkaa laukkuun.

1 Like

Tarranauhasta väliseinä tai pari niin loppuu se pullistelu. Varsinkin lyhyissä rungoissa kannattaa tehdä maksimipitkä vetoketju. Ketuttaa änkeä tavaroita liian snadista lävestä. Mutta lyhyyshän ei ole ongelma tässä kokoonpanossa.

1 Like