Ompelukerho

Tykkään kyllä omasta Tanglesta, juurikin siitä vetskari suunnittelusta. Vaikuttaa vaihdettavalta, ja joustaa. En ole koskaan aatellut että kyseistä laukkia olis vedenpitävä myyty. Ainoa mikä hämää on ne että miksi siinä on kolmea erilaista kiinnitys remmiä/tarraa.
Juuri ostin käytetyn apidura expeditionin, ja kyllähän niitä vetskareita tekee mieli aika lempeästi käyttää.

Millä systeemeillä ootte vetskareita huoltanu?
Pitäis mtb:n runkolaukun vetskari joskus putsata

Uudemmissa Tangleissa Revelate on sittemmin siirtynyt huomattavasti jämymmän näköiseen vetskariin. Mulla tollanen viiskuus vuotta vanha jossa tosiaan joku pienihampainen aquaguard.

Se mikä mua tosiaan on huvittanut tuossa on se että tiedossa on että laukussa käytetyt Xpacit ja cordurat ei tietenkään ole 100% vedenpitävät mutta jossain reissun päällä kun olin märän yön ajaksi tunkenut runkolaukkuun jonkun eilisen ajopaidan niin aamulla kun avasin vetskarin niin paidassa sellanen pitkittäinen märkä läntti just vetskarin alla. Loppupaita vielä kuivahko. Vetskari tosiaan markkinoitiin minulle vedenpitävänä.

Jaksaa itseäkin ihmetyttää nuo kolme eri kiinnityssysteemiä. Mutta parempaa en löytänyt silloin aikoinaan vaikka THLP olis tehny customin mutta luulin kalliiksi…

aivan, löysin kuvan semmosesta vanhemmasta versiosta ja ompas kyllä aika eri meininki matskuissa ja vetskareissa. omallakin kyllä jo vuosia ikää.
Tuollaiset aquaguard tyyppiset vetskarit on itsellä yhdessä kuoritakissa, ja voi helevete. tietysti se käytetyimmän taskun vetskari meni aika nopeesti paskaksi ja itse myös se pää vetskari temppuilee ja pullistelee ihan hitosti. Voiskohan sitä jotenkin huoltaa, että jaksais vielä yhden talven

Löytyiskö täältä apua vaivaan Zipper Repair - iFixit?

1 Like



Life is too long to not make ugly things.
Itsenäisyyspäivän pitkänä viikonloppuna osui säät niin hyvin kohdilleen, että päätin kokeilla olisiko seuraava pakkasrando mukavampi ajaa villaisella satulalla. Paksua fillafleecekettä oli jäänyt ylimääräiseksi. Tässä user interface puolisko tuplakankaalla.

Lisäksi pitkään listalla on ollut parempi suihkumyssy edellisen tilalle. Aika näyttää, onko tämä tarpeeksi hengittävä. Harvoinhan tämmöistä tulee käyttäneeksi, mutta vie toisaalta erittäin vähän tilaa laukuissa.


21 Likes

Pörröinen satula = vitun söpö!

Sain Denim Singerin valmistujaislahjaksi, josta voin kirjottaa arvostelua jos kiinnostaa, mutta nyt tarvis nopsaan hyvää lankaa! Saako Helsingistä jostain putiikista 60 tai 70 tms. polyester lankaa? Satasta taitaa olla prismassakin mutta onko sitten tarpeeksi jytymmän x-pacin kanssa?

1 Like




Puuvillakangasta, pu-nauhaa ja päivän verran aikaa. Meinaa aivo aina nurjahtaa näiden tasokuviosta kolmeen ulottuvuuteen -harjoitteiden kanssa, mutta ihan hyvä tästä lopulta tuli tällaiseksi laukuksi.

Eka kerta kun muistin vahata kankaan ennen kasaamista. L23 x K18 x S6cm

14 Likes

Ai tuolla olisi koneita
https://espoonkone.fi/teollisuuskoneet/

.
Voit myös vuokrata teollisuuskoneen. Vuokrahinta on 10% koneen hinnasta/kk

Tämmöistä infernoa olen kolannut työhuoneelta pihan puolelle viime aikoina.

Stromaan laukkusarja:

Randovyölaukku / huomio talous alusta:

29 Likes

Raikkaat värit

1 Like

Pyörä, laukut, värit, kuvat 5/5

1 Like

Tiukkaa settiä.

Mitä matskua käytit? Menikö kaikki ekalla iteraatiolla maaliin? Käytitkö jotain valmiita malleja vai täysin kustomina kaikki itse?

Tämä on VX21 x-pacia, kevyttä ja kivaa ainesta, mutta varsinainen työmaa ommella, jos on muutakin kuin suoria saumoja ja teräviä nurkkia.

Kaavat aina omaa käsialaa. Runkolaukku oli seitsemäs jonka tein, eli sikäli tässä on noita iteraatioita jo ollutkin. Käytän aina samaa perusrakennetta joka on myös itse kehitetty: toisella puolen on vetskari, toisella puolella samoilla mitoilla avotasku, joka jaetaan pienempiin osastoihin laukun koon mukaan. Idea on, että yleisilme on sama molemmin puolin. Lisäksi näppärää että pitää tehdä vain yksi 1:1 sivupaneelin malli, jonka mitoilla piirretään kummankin kyljen osat.

Tempotikkujen rulla on eka jonka tein, mutta sen verran yksinkertainen rakenne, että muutama pieni kuva paperille oli tarpeeksi.

1 Like

Kivan väriset ja hyvännäköiset laukut.
Herättää haluja väkertää lopulta uusi laukku jo vuosia vanhan, raksamiehen sadehousuista tehdyn prototyypin tilalle.

On kyllä tosi hyvät. Vähän himottelisi tehdä Kepleriin uusi laukku, kun nykyinen on mitoitettu tarpeettoman pitkien juomapullojen mukaan. (Eli varmaan 53-koon Kepleriin sopivarunkolaukku lähtee sitten halvalla kiertoon.)

Bikepacking.com ohjeen mukaan: ”The top panel will also be made from X-Pac while the bottom and back can be made from Cordura to help with abrasion resistance; the X-Pac doesn’t seem to abrade too much, but Cordura is a little better.”

Onko tällä oikeasti merkitystä?

Riippuu varmaan aika paljon myös käytön määrästä kannattaako/viitsiikö kestävyyttä lähteä maksimoimaan ja tilailemaan juuri oikeanlaisia kankaita.
Omissa laukuissani daisy chain ottaa vastaan enimmät hankaukset joten alla olevan kankaan kestävyydellä ei liene ihan niin suurta merkitystä.

Mulla sama, remmikuja suojaa laukkua runkoputkia vasten. Itse en myöskään pidä laukun pohjalla mitään satunnaista terävää sälää pyörimässä, vaan tavaroille on paikat ja semmoinen roti, ettei hankautuminen ole ongelma.

Yhden laukun kyljestä sain peitetikkauksesta ompelulangan kulumaan puhki. Tää oli perus laadukasta polyesterlankaa, mutta ainakaan vetolujuudeltaan ei ollut yhtä hyvää kuin Rasant jota olen näissä käyttänyt. Osansa oli myös Fjellun G1000-housuilla, joilla silloin ajoin talvirandoja. Nyt on ohuemmat ja istuvammat softshellit, niin ei pääse polvitaipeen laskokset hankaamaan.

Periaatteena runiolaukuissa olen pitänyt, että jokainen kappale kiinnittyy toiseen vähintään kahdella rinnakkaisella saumalla. Vetskarit ja muut siis peitetikaten, eri paneelit toisiinsa ommellen kahdesti.

1 Like

Pitkä viive, reply ronkelimankelille. Tuossa reilu vuos sitten hain kaupasta hinnat alkaen Singerin ja tein top quiltin ja underquiltin. Top quilttiin käytin 20d ripstop-kangasta ja 800fp untuvaa. Underquilttiin 10d ripstoppia ja myös 800fp untuvaa. On lämpösiä! Oon seikkaillu kunnon pakkasilla (-20c) niiden kanssa ja hyvin on pysynyt lämpösenä, vastaavasti kesällä ovat kovin lämpöiset. Molemmilla painoa joku 850g. Tästä mahdollisesti näet foton uq:stä https://www.instagram.com/stories/highlights/17867882351138997/. Ulkoisesti apinoitu Undergroundquilt:n tuotteita.

2 Likes

Tämä kimppatilaus nyt valmis