Ompelukerho

@nikamat Tein tän jo näillä ohjeilla ja kaunis siitä toki ei tullut mutta ajanee asiansa. Maksoin vanhasta pussista 2€, remmit rikki menneestä remmistä. Eli hintaa tuli tasan sen edellisen verran. Testattava vielä vilposemmalla!

1 Like

löytyiskö hesasta osaavaa ompelijaa, joka korjaisi mun teltan suht yksinkertaisen mutta pitkän vetoketjun? Kyseessä siis ulkoteltan vetskari, jonka toinen pää on sen verran mutkalla ja lukko puuttuu ettei sitä todennäköisesti saa enää toimimaan. Saumat voi ite teippailla jos edes tarvitsee. Osaavaa korjaajaa voi myös suositella…

Teltta on vanhempi Marmot Limelight 2P ja kai nyt ois hyvä hetki speksata uus mutta kun toi on muuten mun mielestä edelleen ihan hyvä niin korjaus kiinnostaa.

1 Like

Rahat tiskiin ja YKK aquaguard Vislon ostoksille saman tien.

Ompeluhommat jäänyt aika pitkälti korjausompeluksi viime aikoina.

Mulla ois klipsiä, pieniä paloja corduraa, turvavyötä, hassuja puuvillakankaita ainakin kolme kertaa omaan tarpeeseen. Myös kapeeta, keskileveetä ja leveetä velcroa hitosti, kanttinauhaa, remmejä ym ym.

Jos oot tarpeessa niin laita yv ja tuu hakee. jos otat enemmän niin voidaan miettiä pieniä mobilepay-siirtoja, muuten iha sen ku noutaa vaan. alppilas.

Oli joutoaikaa, sopivia tilkkuja kaapissa sekä erinäistä kierrätettyä sälää, joten päätin testata tän kaavan Make Your Own Fanny Pack! - BIKEPACKING.com.
Lankaa lukuun ottamatta kaikki materiaalit joko kierrätettyä tai muista projekteista jääneitä jämäpaloja.

16 Likes

Hieno laukku ja hyvä kangasvalinta! Tässä omista tilkuista ja ihan perseelleen ommeltuna. Hyvin ajaa asiansa eli mahtuu sisuri, multitooli, rengasmuovit ja pumppu.

5 Likes

Näille löytyi ottaja!

Työmaan roskiksessa tommosta hihnaa. Aika jämyä kamaa. Onko jollain käyttöä johonkin remelihommiin? Tyhjennys taitaa tulla maanantaina, mutta voin tarvittaessa jemmailla johonkin nurkkiin sitä toviksi. Vantaan Porttipuisto on sijainti.

2 Likes

Cobrasolkia voisi tilata extremetextililtä kun varuste.netin ja varustelekan saldot olleet näissä vuoden ei-olella. Yv jos kiinnostaa kimppa. Pk-seutu.

Onko sattumoisin ompelujengillä tarvetta vanhoille kalvollisille kuoritakeille, saako niistä mitään irti? Kankaiden kalvot siis vielä “ihan ok 7/10”, mutta takkien kunto muuten on siinä pisteessä, että jäänyt käyttämättä. Löytyis Larusta/HKI.

Mistä paras vetoketju runkolaukkuun?

Mulla on ollut useampia laukkuja joissa on ollut vettähylkivät spiraalihampaiset vetoketjut, joko YKK:n Aquaguard 5cn tai se joku vastaava jota Apidura käyttää, eikä ne tahdo olla kovin pitkäikäisiä. Kelkka leviää ja hampaat ei enää pidä.

Valettujen hampaiden pitäis olla kestävämpiä, mutta kaupoissa näyttää niitä olevan vettähylkivinä vain tuota pientä kokoa nro 5. YKK:n sivuilla on isompi 8 myös listalla ja sen saatavuutta kyselin Shelbyltäkin. Kokoa 10 kehuttiin jossain parhaaksi mutta niitä ei näytä olevan saatavilla vettähylkivinä.

Sitten olis noita jotain kuivapukuvetoketjuja jotka maksaa satasen kappale, jolloin pelkät laukun matskut olis jo muutaman satasen.

Ja sitten toki roll top, mutta vierastan sitä näpertelyn määrää.

Vetoketjun kestävyyttä vois parantaa myös laittamalla sen viereen kaistaleen joustavaa kangasta kuten Revelatella. Onko joku tehnyt sellasta? Tää vois sopia kankaaksi 3-Layer (3L) Stretch WPB 195 g/m² with DWR | Shelby

Meinaatko rolltopin valmistuksen vai käytön näpertelyä? Valmistus oli mielestäni helppoa mutta en saanut tehtyä rakennetta joka ei olis tilanteessa tai toisessa hangannut sisäreiteen.

Toi 5VS on omaan makuun ihan hyvän kokoista vetoketjua runkolaukkuun ja niitä just oon käyttänyt vettähylkimättöminä omissa ompeluissa. Toki jos toi 8VS on merkittävästi kestävämpää, niin ehkä sitä kannattaa jostain hommata.

Mites sitten joku sadelippakangas siihen vetoketjun päälle?

Käyttöön liittyvää, just tota tarkkaa taittelua joka toimiessaankiin vaatinee pyörän päältä nousemista, nojaamaanlaittamista ja molemmin käsin rullaamista ja remmien sulkemista pelkän vaikka ajaessakin käytettävän vetoketjun sijaan. Ja säkkimäinen pakattavuus ei palvelisi varmaan kovinkaan näppärästi sitä pikkusälän, painavien ja kulmikkaiden asioiden kuljetustarkoitusta jossa runkolaukku mulla on.

Sadelippa tosiaan vois olla joo jos laittais jonkun muun isomman vetoketjun mutta esim pyörä maassa kyljellään yöllä sateessa epäilyttäisi silloin ja niillä lipoilla on tapana törröttää ikävästi polvia hipoen jos laukku on pulleaksi pakattu.


Kuinkas tuollainen ratkaisu sen isomman vetoketjun kanssa? Lievästi paksusti pakatun laukun kanssa ei ole tuota lipan törrötysongelmaa ja vedensietokyky on parempi kuin pelkällä vetoketjulla. Pyörä kyljellään ja vetoketju ylös vesisateeseen on toki aika raju skenaario mille tahansa ratkaisulle.

”Double welt zipper pocket” -hakusanalla lisää.

1 Like

Mä aikoinaan aattelin tilata stretch corduraa sitä yhtä runkolaukkua varten, mutta päätin väripäissäni käyttää kestovaippakangasta. Aattelin että vedenpitävää ja hinkkaamista sekin on tehty kestämään, mutta tota lopputulosta on hangattu niin vähän että uskaltaisin sanoa kestosta mitään.

Näemmä muutenkin vetoketjutarjonta vaikuttaa samalta kuin pari vuotta sitten. Tätähän tässä ei varsinaisesti kysytty, mutten voi olla mainitsematta vetoketjujen huoltamisesta: olipa ketju mikä tahansa, niin säännöllinen pesu ja voitelu lisää käyttöikää huomattavasti. Oon ollut tosi tyytyväinen vyölaukkuun valitusta YKK:n spiraaliketjusta, joka on usein aikamoisessa ryönässä, mutta edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen pelaa edelleen kuin uusi. Tästä huolimatta jos joskus jonkun runkolaukun pyöräytän, niin ajattelin käyttää hetken aikaa pohtiakseni rakenteellisia helpotuksia vetoketjun vaihtoon tarvittaessa.

Oon laittanu omiin laukkuihin Shelbyn 6mm vetoketjua käänteisellä kiskolla.

Kiskoja voi myös halutessaan laittaa kaksi. Oon tehny kymmenkunta laukkua tolla vetskarilla enkä oo kuullu et mistään ois vetskari hajonnu.

Just noita YKK:n 5cn:niä mutta aquaguard-versioina mullakin on kolme maastopyörän laukussa. Yksi niistä kahdella kelkalla, joka toki on ihan kiva varalla jos pettää. Ja kerran noitakin on jo pitänyt puristaa pihdeillä kasaan kun ei tahtonut hampaat tarttua toisiinsa. Apiduroissa on varsin vastaavat vetoketjut, mutta ainakin Expedition-malleissa isompia noi kelkat. Samat ongelmat ja joskus oon jonkun kelkan sellaiseen vaihtanutkin kun vanha hajosi.

Vetoketjun vaihdon suunnitteleminen laukun rakenteessa olis kyllä fiksua.

Ja varovaisempi pakkaaminen varmaan auttaisi, mutta tahdon käyttää koko tilan hyödyksi. Revelaten laukuissa nää vetoketjuasiat vaikuttaa olevan pohdittu melko pitkälle ja vaikuttavat kestävänkin, mutta eihän noi valmiit laukut näytä ihan tuohon runkoon tarkalleen sopivan.

Taidan olla ainoa joka ei tykkää Revelaten kamoista eli mulle on varmaan siunaantunut maanantaikappale-Tangle. Siinä on nimenomaan tosiherkät “vedenpitävät” vetskarit jotka kääntyy ylös- ja ulospäin sillai V-muotoon jossei sulje tarkasti ja painetta säädellen. Molemmat puolet tekee tota mutta vedonpuoli huonommassa kunnossa koska sisäpuolen viimeistely myös epäonnistunut ja irtolankoja on sekoittunut kelkkaan. Ja tuo laukku on nimenomaan päästänyt kaikki vedet sisään juuri vetoketjun kohdalta jonka siis pitäisi olla joku aquaguard tjms. kusetus.

spacerin tekemässä runkolaukussa petti ensin laukun yläsauma ennen Shelbyn 6mm vetskaria. En syytä laukkua tai tekijää vaan ihan itteäni kun on tapana ängetä se ihan holtittoman täyteen vielä sellasella tekniikalla että löysytän tarranauharemmejä, ängen laukun täyteen, vetskari nipin napin kiinni ja sit tarranauhat kireelle.
Korjasin ja vahvistin tuon yläsauman karhulangalla, katotaan kumpi pettää ensin, vetskari vai jokin muu kohta.
Helvetin hyvä laukku. Osaispa itte.

Mielenkiintoista että laadussakin on moitittavaa, kun laatu/lujuus noissa näyttää saavan kehuja. Vedenpitämättömyydestä Samilla oli kanssa sanomista, ei varsinaisesti pidä sadetta sen Tangle, joka on kyl jo monta vuotta vanha malli. Ja eipä sen ihan kuivapussi tarvi ollakaan, kun nyt sateen pääosin pitäis eikä lätäkköä keräisi, herkät asiat suojaan erikseen.