Ompelukerho

Hyvännägöst kangasta :thinking:

Käynnissä oleva projekti vaati custom-runkolaukun mutta lompakko ei oikein taipunut siihen tällä kertaa. Totesin että how hard can it be ja suuntasin Eurokankaaseen. Viime sunnuntai meni sitten oikein kivasti ompelukoneen ääressä ja seuraavanlaisen säkin sain aikaiseksi.

Ei ollu ku 500D Corduraa joka oli mielestäni vähän lötköä mutta menkööt. Sisällä keltainen sisäkangas antamassa kontrastia kamoja tonkiessa. Brotheri oli vähän mieltä kun löin sinne karhulankaa mutta hyvin jaksoi tsempata, kaikki saumat myös tuplastikattu repeilyä välttääkseni mutta nyt on tietty tuplamäärä reikiä kankaassa eli en sit tiiä… Onewrapit tilasin 'Lekasta.
Istuvuus ja saumat ihan ok mutta aika paljon sais hieroa et sais itseä tyydyttävän.

Meni muuten aivan hullun tuurilla tuo pullotelineen alta menevä tarranauha :sweat_smile:

12 Likes

Juuh elikkä aivan saatanallis-perkeleellisen randoboss runkolaukku siinä.

No o!
Katsojana tyydytyn tästä kyllä täysin hieroskelematta.

Edit. Ja iliman muuta kiinnostelis nähä luomiskertomusta myös tosta ripustustelineestä!
Gunnon damdemi, brrrskeles.

Ompelu on vähän kuin hitsaisi kangasta, vai miten se meni. Hyvä siitä tuli.

No niin, pistäppä myös projektilanka pystyyn tosta fillarista.

Laukku aika ace.

On kyllä aika vaatimatonta nyt jos päivässä ompelee ekan runkolaukkunsa ja siitä tulee ton näkönen. Inspiroi itteäkin kyllä ajeleen uuden runkolaukun ku runko vaihtu eikä fitti oo enää niin hyvä.

2 Likes

No siis, oonhan mä myllyttäny ompelukonetta aika paljonkin mutta melkein aina paikkailun ja korjaamisen merkeissä. Se on ihan eri asia luoda jotain, helvetisti hauskempaa kuin joittenkin haisevien Levisten perseen parsiminen.
Aion silti olla vaatimaton, kerron kyllä sitten kun oon ylpeä itsestäni!

6 Likes

mää oon ylpee susta (:

Tähän olen jo vähän tyytyväisempi vaikka leveys hieman epäillyttää. Huono kombo toi veltohko kangas ja leveä laukku. Olin jokatapauksessa aika kyllästynyt Revelaten Tangleeni, itte tehdyllä saan onneksi paljon anteeksi itseltäni hah.
Tein tällä kertaa puolirunkolaukun ja laitoin sisäpuolelle (pl. sivupaneelit) vahvikkeeksi jotain random muoviläpyskää jos pitäisi muodon paremmin. Pyöreät kulmat aiheutti aika paljon harmia mutta muuten meni ihan hyvin, aikalailla sama resepti kuin tuossa ensimmäisessä. Tämä on myös hieman leveämpi edestä maksimoidakseni tilan. Ja litraset pullot mahtuu!

Jos joltain löytyy ~20-25cm pätkä 4cm leveää onewrap velcroa tmv. niin saa laittaa postiin korvausta vastaan, sais särmättyä ton emäputken kohdan.

10 Likes

Mää sain aamulla idean miten tän vois tehdä näppärästi ja laitoin kasaan tommosen etulaukun prototyypin. Täs kun on viimeset 10 vuotta raksinu kaikista paskaksi menneiatä laukuista sun muista remmit ja soljet veke, niin ainoaksi ei-kierrätetyksi osaksi jäi velcron palat. Ja lanka tietty.

Myös: olen sitä mieltä että etulaukkuhommissa rasket+mustekala on vittu ainoo järkevä tapa.

10 Likes

Aika tyylikkäät!

Heips te ompelijat! Kaipaisin vähän neuvoa/apua/vinkkejä/varoittavia esimerkkejä yms. Eli:

Mulla on tollainen Ortliebin messenger bag. -reppu, joka on ihan kiva koska se on valtava ja olkahihnat on ihan jees. Itse olen iso ja pienet reput mun selässä näyttää ihan pelleltä. Repussa on kuitenkin muutamia puutteita ja ne ovat:

  1. Mustaan reppuun ei todellakaan näe sisälle ilman taskulamppua.

  2. Ulkopuolelle ei voi kiinnittää mitään.

Kysymykseni siis kuuluu, että jos haluaisin vähän tuunata tota reppua esim. Niin että sivussa olisi lukolle tasku ja edessä esim sellainen verkkotyyppinen viritys mihin sais jotain kiinni, niin miten tätä asiaa kannattaisi alkaa lähestyä?

Materiaalihan tuossa repussa on tollaista muovia tai rekkapressua tai mitä toi nyt on… sitä mitä noissa ortliebeissä on. Voiko siihen ommella mitään? Pitääkö liimata? Miten? Voiko ommella ja sitten liimata ns. Suojaksi vedenkestävää päälle? Voisko sisäpuolelle onmella kirkasta ”kangasta” tai materiaalia jotenkin? Onko tässä mitään järkeä?

Semmoista pohdiskelen. Olisko tips and tricks?

1 Like

En tituleeraisi itseäni ompelijaksi, mutta tässä kiinnitysohje Ortliebin omille lisätaskuille. Löytyy meshinä tai vesitiiviinä.

1 Like

Vastaan pidemmälti myöhemmin, mutta yksi ratkaisu on ommella kirkkaasta materiaalista sisäpussi samoilla mitoilla kuin reppu ja kiinnittää se repun suuhun. Näin teen omissa repuissani, joihin teen tuolle sisä-/vuoripussille tarranauhakiinnityksen, jonka ansiosta tuon pussin voi pestä tai vaihtaa iisisti. Siitä pussista voi myös halutessaan tehdä suht. vedenpitävän, kun tekee jostain vedenpitävästä nylonista ja teippaa saumat.

Eikö toi Ortliebin Messenger-reppu ole rolltop? Mä kiinnittäisin tuon sisäpussin siihen säkin suuhun esim. liimalla tai ompelemalle velcron koukkupuolta siihen repun suuhun—olettaen ettei juuri siinä kohtaa ole sellaista kovamuovista jäykistettä, josta on vaikea ommella läpi.

2 Likes

Kiitos tästä. Hyvä ajatus tuo velcro-nauhan ompelu. Ehkä vähän just kuumottaa tohon muoviin ”ompelu” kun se vedenpitävyys… mutta voihan sen tosiaan teipata sitten. Pohdintaan menee että lähteäkkö tälle kustomoinnin tielle vai reppukaupoille.

Mulla on myös Ortlieb ja joskus miettinyt samoja muutoksia. Itse ompelisin kosteudesta turpoavalla ompelulangalla joka tiivistää sauman. Ehkä lisäksi vielä päälle LiquiSolea tai vastaavaa.
Tosin rolltopin yläosa rullataan joten veden pääsy yläosassa olevasta saumasta on aika teoreettista.

Vielä tuosta kumipäällysteisen kankaan ompelusta:
sehän ei sinänsä ole ongelma ja ihan normikoneellakin voi ommella yllättävänkin paksuista jutuista läpi jo ihan vaan tavallisilla farkkuneuloilla. Eli sen puolesta Ortliebin laukku tuskin tuottaa ongelmia. Ompeletta voi sitten tiivistää jollain silikonitahnalla tms. ja kuten cuppis sanoi, siinä suoraan rolltopin suulla se ei ehkä edes niin hirveästi altistu sateelle, kun on käärittynä.

Oman kokemukseni mukaan kumisen kankaan ompelussa on omat niksinsä: kumipinta on kitkaisempaa kuin tavallinen kangas ja ompelukoneen jalka luistaa huonommin sen päällä. Jos se kinnaa pahasti, ompeleesta voi tulla epäsiistiä. Jos joutuu ompelemaan niin, että kumipinta on ylöspäin (ja siten jalkaa vasten) kannattaa ommeltavaan kohtaan vetää vaikka maalarinteippiä, jolloin jalka luistaa sen päällä. Ommel menee teipin läpi ja jälkikäteen teippi on helppo repiä veke. Jotkut käyttävät myös jotain silkkipaperia tmv. Itse maalarinteippiä, koska pysyy paikallaan ja sitä yleensä löytyy himasta toisin kuin noita muita ei.

Erityisen tärkeää tämä on jos ompelee kahta kangaspalaa yhteen: jalan alla on se hammastus, joka työntää kangasta eteenpäin ja yleensä alassuin oleva kumipintakaan ei aiheuta kinnausta (koska se hammastus vaan puskee sitä eteenpäin). Sen sijaan jos ylöspäin on myös kumipintaa, jota pitkin jalka liukuu huonommin, tapahtuu niin, että alempi kangas liikkuu ylempää enemmän ja ompeleesta tulee todella epäsiistiä. Teippi ratkaisee tämän ongelman.

8 Likes

No niin, pitkä aika, ei ommella. Tässä joku aika sitten totesin, että sivulaukut ovat oikeastaan tosi kätevät retkeillessä, koska saa tien päällä eväitä helposti kyytiin ja voi kuskata isompia määriä vettä, jota usein tarvitsee. Ompelin tällaiset pienet etulaukut. Perusmeno: kujastoa, jotta saa ea-laukkua tai muuta taskua tarvittaessa kiinni tai johon voi vetää kuminyöriä, jonka alle panna sadekamoja tai märkiä vaatteita kuivumaan. Irroitettavat ja suht vettä pitävät sisäpussit. Kiinnitys Ortliebin varaosista ja jäykiste jotain eri hyvälaatuista muovia, jota sain @Lammy lta, siitä kiitos!



19 Likes

No huhuh - huikean hienoa!
Oli ilo jeesata.
Ovatko telinekiinnikkeet jossakin hyllytavaraa?

1 Like