Öljyä ketjuun?

Kysäsenpähän vaan että minkähän vatipään idea on ollut näitä oljyjä hajustaa. Helteessä kaks viikkoa laukussa, niin omenalimpparistakin tulnee veikeen hajusta. Vieläkin tulee hamppuflashbackeihin verrattavia takaumia kun avaa pyörälaukun ja muistaa tuoksun.

Vois siis kokeilla tuota ceramic muc offia. Tai enpä tiiä. Nyt kun muistelee edellistä niin kieltämättä aika eeppisen kerroksen sen ja lian yhdistelmästä sai ketjuihin, joka ei tainnut ultraäänipesurissakaan lähteä.

Onko jollain kokemusta öljyistä joissa on jokin liuotin mukana?
E. Ei mitään. Edellisellä sivulla tästä keskustellaankin.

Mikä ois hyvää ainetta lumille, ja pakkasille?

Rommitoti.

Vaha best, ja tolleen edullisessa ja helposti käytettävässä muodossa. Tai ainakin helpommassa mitä ketjujen paistaminen parafiinissa pannulla.

Olipa mielenkiintoinen juttu. Tuotahan voisi todella tehdä itsekin. Sellainen lisähuomio, että ei kai kannata ihan missä tahansa muovipullossa säilyttää seosta, joka koostuu enimmälti xyleenistä…

Täytyypä kokeilla tuota tässä pikimmiten. PET pitäs kestää.

Mull Dundane - 19:21, 22.6.2015 » Mikäs on viimeisin totuus tästä aiheesta? Itse väittäisin että seuraava on just parasta räkää eikä paremmasta väliä: http://www.starbike.com/images/FinishLine/hires/cross_country_wet_lubricant_240ml.jpg
Mul oli tästä tämmösstä purkkiversioo. Todella riittosaa kamaa. Harmittavasti luottopurkki vietiin kun se jäi hetkeksi pyöränkoriin Flemarilla. Meni vissiiin tarpeesee.

Käytössä en ole öljyissä eroja huomannut, pääasia et sitä on, mut riittoisuudessa/pysyvyydessä olen ollut huomaavinani huomattavia eroja.

lammaspaimen - 23:40, 10.11.2016 » https://www.youtube.com/watch?v=CISFg7ME8yQ Vaha best, ja tolleen edullisessa ja helposti käytettävässä muodossa. Tai ainakin helpommassa mitä ketjujen paistaminen parafiinissa pannulla.
Ihan mielenkiintonen juttu sinänsä, mutta ksyleenin haistelu ei oikein innosta. Voiskohan sen korvata jollain vähemmän myrkyllisellä tavaralla?

^eikös siinä alussa mainittu tärpätti vaihtoehdoksi, muttei kuivu niin nopeaan sitten. Toki se tärpättikään ole ihan ykköskamaa noihin haisteluhommiin.

varolevy - 8:58, 11.11.2016 » ^eikös siinä alussa mainittu tärpätti vaihtoehdoksi, muttei kuivu niin nopeaan sitten. Toki se tärpättikään ole ihan ykköskamaa noihin haisteluhommiin.
Tämäpä. Lähinnä mietin tuota siltä kantilta kun tulee ropailtua pyöriä eteisessä/olkkarissa niin ois hyvä olla joku ei-kovin-haiseva-ja-myrkyllinen liuotin. En kyllä tiiä onko semmosia olemassa.

eikös noista vahoista lopuöta konsensus ollut että perseenpaskaa / ei maksa vaivaa?

kaukomieli - 8:42, 11.11.2016 » Mul oli tästä tämmösstä purkkiversioo. Todella riittosaa kamaa. Harmittavasti luottopurkki vietiin kun se jäi hetkeksi pyöränkoriin Flemarilla. Meni vissiiin tarpeesee. http://chainreactioncycles.scene7.com/is/image/ChainReactionCycles/prod1041_IMGSET?wid=500&hei=505 Käytössä en ole öljyissä eroja huomannut, pääasia et sitä on, mut riittoisuudessa/pysyvyydessä olen ollut huomaavinani huomattavia eroja.
Mulla oli tota puteli melkein 10 vuotta. Riittoisaa ja toimivaa.
Lumikko - 10:41, 11.11.2016 »
kaukomieli - 8:42, 11.11.2016 » Mul oli tästä tämmösstä purkkiversioo. Todella riittosaa kamaa. Harmittavasti luottopurkki vietiin kun se jäi hetkeksi pyöränkoriin Flemarilla. Meni vissiiin tarpeesee. http://chainreactioncycles.scene7.com/is/image/ChainReactionCycles/prod1041_IMGSET?wid=500&hei=505 Käytössä en ole öljyissä eroja huomannut, pääasia et sitä on, mut riittoisuudessa/pysyvyydessä olen ollut huomaavinani huomattavia eroja.
Mulla oli tota puteli melkein 10 vuotta. Riittoisaa ja toimivaa.
Tällä mennään sateiden saarella.
pieni merenneito - 9:36, 11.11.2016 » eikös noista vahoista lopuöta konsensus ollut että perseenpaskaa / ei maksa vaivaa?
vaha tuntuu helvetin hyvältä idealta kunnes tajuat että ei helvetti mites ton lähmäisen kaiken roskan itseensä keränneen paskan saa esim ketjuista irti. väitän että normaalisti vahaa käytetään samalla kerralla kahdesti elämässä: ekan ja vikan kerran.

e: parafiini best jos ei tykkää ketjuöljyn sottaisuudesta.

Parafiini nimenomaan ei kerää paskaa ketjuun vaan hylkii sitä. Ongelma on sitten juuri käytön vaivalloisuus: pitää lisätä tiuhaan ja jos joka kerta joutuu ottamaan ketjun pois, niin ei tosiaan maksa vaivaa.

Vaikka kai niitä on vieläkin jtn oldtimereita, jotka paistaa ketjujaan pannulla parafiinissa. Internetpyöräilyä ennen internettiä.

niin siis meinasin vahalla tommoista spraypurkista ulostuvaa kamaa:

parafiinihan on ainakin suomen olosuhteissa täysin kiinteää.

Tuota tullut käytettyä, jopa ratamopossa, sen verran edullista, että pesenkin tuolla ketjut ja muut liikkuvat kohteet

hemmetin hemmetti - 10:58, 11.11.2016 »
Lumikko - 10:41, 11.11.2016 »
kaukomieli - 8:42, 11.11.2016 » Mul oli tästä tämmösstä purkkiversioo. Todella riittosaa kamaa. Harmittavasti luottopurkki vietiin kun se jäi hetkeksi pyöränkoriin Flemarilla. Meni vissiiin tarpeesee. http://chainreactioncycles.scene7.com/is/image/ChainReactionCycles/prod1041_IMGSET?wid=500&hei=505 Käytössä en ole öljyissä eroja huomannut, pääasia et sitä on, mut riittoisuudessa/pysyvyydessä olen ollut huomaavinani huomattavia eroja.
Mulla oli tota puteli melkein 10 vuotta. Riittoisaa ja toimivaa.
Tällä mennään sateiden saarella.
Sateiden saarelta kans hankin tota ja yli 10v purkki. Toki välillä käytin muitakin tököttejä.

Saiskohan tota jostain kivijalasta. Vaikkei varmaan mikään paras myyntiartikkeli jos kerran 10v:ssa tarvii hankkia :wink:

Tässä keskustelussa taidetaan päästä siihen oivallukseen, että tuo parafiinivahan & parafiiniöljyn & (haihtuvan) liuottimen seos kannattaisi sekoitella käyttölämpötilaan sopivaksi. :slight_smile:

Ja seuraava kysymys: kuinka lähellä se oikeastaan on (oikeaa) vaseliinia?