Öljyä ketjuun?

Uppovahaus on musta ehdoton metodi, mutta ei se vesikelissä autuaaksi tee. Alkaa parissa päivässä vinkumaan ja ruostumaan.

Mulla on reissussa pari vahattua ketjua ja pieni pullo squirttia mukana. Vähän lisäpainoa, mutta ainakaan ei tarvitse huolehtia ketjun katkeamisesta.

1 Like

Mitä pitäisi tietää? En näe nykytilassakaan mitään ongelmia, ja tuskin se pyörä alkaa itsestäänkään kulkea vaikka olisi ketjusta kaikki pahat henget poistettu.

Vitsi kun olis sellaista öljyä ketjuun mikä kestäis hieman vettä, mut sais pestyä tarpeen vaatiessa pois jollakin bensaa miedomalla. Squirt?

Ei ole öljyä, eikä tätä kannata muutenkaan työntää kuumavahaamattomaan ketjuun.

Reilu kaksi ajopäivää kesti kuumavaha Black Diamond eli 800 km ja loput n 1300km välillä Black Diamond litkua lisäillen.
Paremmin meni kuin Muc-offin dry lubella 3000km.
Kummallakin reissulla oli märät hetkensä.

2 Likes

tää periaatteessa ehkä ansaitsis melkeinpä oman topikkinsa mutta nostetaas taas vaihteeksi esiin:

mistä epäilette että Chain-L koostuu? Muistaakseni uskottavin selitys oli että ois ainakin osittain automaattiaskiöljyä ja siihen haluan itsekin uskoa.

ATF on suosittu lyhenne mutta en osta sitä. Öljyihin laitetaan käyttötarkoituksen mukaan vaikka minkälaisia erikoislisäaineita, ja on vaikea uskoa että just automaattivaihteiston kaipaama resepti on ketjuillekin niin hyvä, että lisäaineista kantsii maksaa.

1 Like

Jos mulla ois verstas, tekisin tästä huoneentaulun.

1 Like

Silca Stripchipit isketty tilaukseen yhdessä vahanlämmittimen (joka yltää tuonne vaadittuun 125-asteeseen) kanssa. Enkä todellakaan maksanut Silcalle hunttia vahanlämmittimestä, kun tasan saman lämmittimen sai Ukrainasta Smooth-logoilla hintaan 16,66€ :sunglasses:

Normaalisti uuden ketjun tehdasrasvat ennen kuumavahausta jättävänä piti tässä juuri kerrankin kokeilla tällaista nykymuodin mukaista puhdistusriittiä (ensin liotus lamppuöljyssä ja sitten isopropanolissa plus odotus yön yli litkujen valumiseksi+haihtumiseksi) tehdasrasvan painon selvittämiseksi. Kyseinen ketju (Connex 10SX) keveni tällä tempulla peräti 0,4 g. Käsittelyssä oli toinenkin identtinen ketju, molemmat painoivat rasvoineen tasan saman, eli määrä lienee suht vakio.

Vahapöntössäni on ehkä 250 g parafiinia, ja jos tuon satsin käyttöaikana tulisi otettua käyttöön 10 uudet ketjut (arvio yläkanttiin), tehdasrasvan määrä jäisi alle kahteen prosenttiin (oikeasti vielä vähemmän koska parafiinia tulee lisättyä kompensoimaan ketjujen mukana lähtenyttä). Väitän, että jossain viiden vahaussyklin jälkeen ei ole mitään mitattavaa eroa, onko uuden ketjun kanssa käyttänyt palan Silcan taikasuklaata, tavallista valkoista suklaata vai ei mitään ylimääräistä.

PTFE / Fluorihommista -
kysyin Rexiltä sähköpostitse näistä, vastasivat melkein heti:

Hei,
olen käyttänyt vuoden verran Rex Black Diamond kuumavahaa, ja talvisin
Black Diamond nestevoitelua.

Minua on kuitenkin askarruttanut tuotteiden PTFE / fluoriyhdisteiden
sisältäminen - olen järjestelmällisesti pyrkinyt välttämään kaikkia
näitä huonosti ympäristössä hajoavia aineita, niin teknisten vaatteiden
kuin muidenkin tuotteiden osalta.

Osaatteko sanoa kuinka paljon kuumavahassa on näitä yhdisteitä, ja
minkä verran niitä on nestemäisessä voitelussa?

Moi,

Rexin kuumavaha ei sisällä fluoriyhdisteitä. Ei edes musta lisäpalakaan, eli kuumavaha on täysin PFAS -vapaa.

Black Diamond -öljy sisältää pienen määrän PTFE:tä sekä semifluorattua vahaa. Meidän ketjuöljyistä on tulossa ihan lähiaikoina uudet, fluorittomat versiot markkinoille. Näitä on testattu ja olemme saaneet Black Diamondista ja Domestiquesta uusilla raaka-aineilla jopa parempia kuin fluorien kanssa.

Juuso Liukkonen
CTO

22 Likes

Torille! :partying_face:

Ultraäänipesuutin hankittu ja haudutuspata postissa. Vielä puuilosta parafiinia ni alkaa olla ketjuvahaussetuppi valmiina. Pääsis kyl alkuun pienemmälläki panostuksella mut oon niitä ihmisiä jotka ostaa lehmän saadakseen maitoa.
Mahtaakohan toi black diamond lisäainepala olla wörtti sijoitus?

1 Like

Itse lähtisin liikenteeseen ilman. Harjoittelee ton parafiiniprosessin eka sillein, et saa ketjusta semmoista kunnon tankoa. Tämä on ainakin itselle paras mittari siitä, kuinka puhtaaksi olen ketjun saanut. Ah, on mega tyydyttävää napsautella semmoisia hyvin vahattuja linkkejä yksi kerrallaan vapaaksi.

E: Alla aika syväluotaava, mutta aivan huippu ohje ketjujen vahailuun.

Oon pari vuotta ajanut pelkällä parafiinilla vahatuilla ketjuilla.
Pari vk sit heitin tieteen ja netissä vänkäämisen nimissä uudet ultegra-ketjut tehdasrasvoineen vaan suoraan riisikeittimeen ilmaan tärpättikylpyjä ja ihan hyvä tuli. Toimii ihan siinä kuin liuottimessa uitetutkin.

Älkää tehkö elämästänne niin saatanan vaikeaa jonkun silcan tai zerofrictionin takia.

3 Likes

Aika kovia väittämiä yhden ketjun ja kahden viikon otannalla.

Uskossaan vahvalle ei varmaan yli 30 vuoden ja ainakin yhtä monen ketjun (joo en ole laskenut) otantakaan riitä?

1 Like

Siis kuumavahaatteko koko perheen arkipyörienkin ketjut

1 Like

Pihalla säilytettävät taitavat olla yhdistelmällä tehdasrasva ja ehkä kerran pari vuodessa Squirtia, viime vaihdosta on sen verran aikaa, etten muista, laitoinko uutena kuumavahat vai ei. Ei tyylipisteitä, muttei ihan loputtomasti kilometrejäkään, ja ruosteen takia ne menevät ensin vaihtoon kuitenkin. Viihdepyörillä taas tulee kilometrejä sen verran, että ketju per vuosi on todnäk alakanttiin.

Ymmärtääkseni kuumavahaat samaa ketjua useamman kerran? Tällä tavalla toimiessa ei sen ensivahauksen laatu ole varmaan niin justiinsa. Näkisin kyllä mielelläni esim. ZFC-ukon vertailun huolella puhdistetusta vs. puhdistamattomasta ketjusta ja mikäli tämä tukee väittämäänne tehdasrasvojen puhdistuksen merkityksettömyydestä, niin olen kyllä valmis kantani pyörtämään.