Ohjainlaakerin asennuksesta...

Nyt löytyi projektiin keula, mutta ei turhan pitkällä putkella. Eli haarukan putken kierreosaa tulee rungosta läpi vain muutama sentti.

Kysymys kuuluukin, että ovatko keskiölaakerin muttereiden välissä olevat prikat yleensä vain täytettä vai onko niillä joku tarkoistus (aukeamisen esto tms…)? Entäpä onko haittaa, jos se ylempi niistä muttereista ei kierry aivan koko matkalta putkeen? Aikasta monta kierrosta se meni, jotta melko tukevalta tuntui kun testi-kasasin… Ja prikkoja ei siis väliin enää mahtunut laittamaan.

Riippuu ajotavasta aika paljo. Mä ainaki sain yhen ylemmän mutterin korkattua keulimista ym harjoittelemalla. Veikkaan, et siinäki just oli alunperin ongelmana se, et oli vaan muutaman kierroksen jengoillaan.

No tämä on tulossa kaupunkisinkulointiin, joten voisi veikata kestävän jonkin verran…? Ja onhan siinä se kierteellinen kuppi+joitain kierroksia jengoillaan oleva mutteri, ettei se ihan kerralla laukea, jos ei kestäisikään.

Ainakin yhdessä niistä prikoista on muistaakseni sellainen hammas, joka tulee siihen etuhaarukan ruotoputkessa olevaan uraan (onko tämä kaikissa?). Veikkaisin, että sen olisi syytä olla paikoillaan, ettei se kierteillä oleva kartio-osa hieman liikkuessaan ruuvaa sitä ylempää mutteria auki.
Voithan toki ajella sillä varovasti jonkin aikaa ja kokeilla pyrkiikö se aukeamaan. Jos kasaat ilman sitä prikkaa, niin tarkkaile laakerin kireyttä vainoharhaisen usein.

…tähän olisi myös hyvä saada muutamien foorumilla pyörivien ammattilaisten näkemyksiä. Minähän en tiedä mitään. Olen vain kova selittämään.

Yleensä lukkomutterin alla on prikka, jossa on pieni nokka sisäpuolella. Se nokka kulkee haarukassa olevassa pienessä urassa, joten prikka ei pääse kääntymään. Siitä on se ilo, ettei lukkomutterin kiristäminen käännä laakerin ylimmäistä kartiota/kuppia. Sen asian ajaa jo yksi prikka, enemmistä ei ole mitään hyötyä, loput ovat pelkkää täytettä jos sellaisia on. Sanoisin että ainakin neljä kierrettä pitäisi olla haarukasta lukkomutterin sisällä ettei se korkkaa. Prikan poisjättäminen on parempi vaihtoehto kuin mutterin jättäminen “huulille”, yläkartiosta voi siinä tapauksessa pitää kiinni samalla kun kiristää lukkomutteria.

Kiitokset tähänastisesta! Eiköhän tuolla haarukalla ainakin kokeilla ilman sitä prikkaa… Jos alkaa pelottamaan niin ei auta kuin etsiä vähän pidempi.

Mutta sitten lisäkysymyksiin:

ennen kasausta pitäisi vielä saada ohjainlaakerin koolit/kupit (?) irti pyörän rungosta maalausta varten. Minkälaisilla työkaluilla olette noita paukutelleet vai uskaltaako niitä edes alkaa itse kokeilemaan? Samat kupit olisi tarkoitus prässätä aikanaan takaisin pyörään, joten pahasti en niitäkän haluaisi nirhata - rungosta nyt puhumattakaan…

Muut kilkkeet jo lähtivätkin ja ehjänä kaiken lisäksi… :slight_smile:

cyclepro - 9:16, 18.5.2009 » ...Minkälaisilla työkaluilla olette noita paukutelleet vai uskaltaako niitä edes alkaa itse kokeilemaan?
http://static2.biketiresdirect.com/imagesProduct/ptphr-1.jpg vastaavan askartelee itsekin sopivanmittaisesta putkesta.. tai hätätilassa isolla talttapäämeisselillä varovaisesti naputtelemalla.