O: stemmi 1" kierteelliselle ja 25.4mm tangolle TAI 26->25.4 shimmi

Stemmi saa olla melkein minkäpituinen vaan, kokeillaan. Myös shimmi käy koska 26.0mm stemmejä multa löytyy. Mulla on yks sellainen shimmi ollut mutta oon kadottanut sen. Sellainen ois ehkä luotettavampi kuin kaljatölkin pätkä.

Mulla ainakin ihan hyvin pelittäny kaljapurkin pätkä. Eikait se “oikea” shimmi juuri sen kummempi ole?

löytyis pari Suntour SR stemiä… niitä perusmallisia mitä joskus oli joka toisessa harjoituskilpurissa. 60mm ja 80mm. lyhyempi vähän piestyn näköinen, hinta vaikka 4€. Pidempi on priimakuntoinen, 8€

Jos pitää olla vielä pidempi ja/tai fiinimpi niin löytyy myös tosi nätti 110mm 3TTT Gipiemme-kaiverruksin. on myös 25,4 mutta siinä on semmoinen näppärä ruuvi jolla clampia saa levitettyä hieman esimerkiksi jyrkkämutkaisen stongan asennusta varten. Itse asiassa muistelen että siinä on ollut 26,0 mm tankokin kiinni. 20€, on hieno ja kiiltävä.

SR = Sakae Ringyo, ei Suntour.

Sakae osti vuonna 1987 konkurssin partaalla olevan (ja paljon itseään maineikkaamman) Suntourin ja yhdistyi SR SunTouriksi mutta alunperin merkeillä ei ole muuta yhteistä kuin kotimaa Japani.

Ei kait se oikea shimmi muuten sen kummempi ole, mutta ainakin on oikean kokoinen. Kaljatölkki on mun mauserilla mitattuna 0.1mm eli sitä pitäis pistää parikin kieppiä ja siitä ajatuksesta en oikein tykkää, pelkään vähän että lähtee lipsumaan. Ehkä pelkään turhaan.

Mulla on noita SR:n stemmejä itseasiassa pari mutta jostain syystä ovat helvetin tiukkoja tohon kyseiseen pyörään, vaikka ulkomitta on mitattuna 22,2mm. Sensijaan pari 3ttt:n stemmiä, jotka myös mitattuna 22,2mm soljahtavat mukavasti, mutta niissä on 26mm clamppi tangolle. En yhtään tajua mistä on kyse, voisko liittyä siihen että SR:t ovat mallia “viisto kiila” ja 3ttt:t mallia “kartiokiila”. Ehkä kuitenkin pitäis investoida Henryn 3ttt:hen. Laitan PM:ää.