O: Nahkasatula, kellofauber-akseli ja kammet

Penkki sais olla musta leveämallinen ja mahdollisesti jousitettu esim Brooksin B67 tai vastaava

Kellofauberakseli ja kammet tulis voimansiirroksi jalkajarrunavan kanssa. Kirkasta ja klassista sais olla.

Mustat tankonauhat tarttis tähänkin projektiin vielä lisäks.

Tarpeet päivitetty. onko kukaan käyny kyläsaaressa lähiaikoina. mikähän on kampi-/akselitilanne siellä. Ite kylläkin pääsen sinne vasta ensi kesänä käymään…

Tavallinen Fauberin kampiakseli+ratas-paketti menee paremmin jalkajarrutakanavan kanssa linjaan. Ainakin mitä mulla on ollut noita kellofauberi ja kampi+ratas settejä, niissä on ketjulinja sinne 5/6-vaihteisen rissan keskivaiheille mitotettu.

osaatko sanoo paljonko se ois milleissä? Tosiaan tuo fauber näytti olevan n. 42mm, kun niputin sen uudestaan kiinni.

Katton huomenna, kun pääsen salaiseen kellofauberiluolaani.

Muistin just, että mullakin on yksi kellofauberin akseli. Mittasin ja pituutta on mitättömät 132 mm

Voisiko joku ystävällinen laittaa noita kellofauberien mittoja jonnekin julki, tänne tai vaikka tehdä niistä oman lankansa? On ollut mielessä itsellä tuollaisen laitto “mutkan” tilalle ja kerran kyselinkin mitoista toisaalla saamatta selkeää vastausta. Kovin noita suositellaan retkipyöräkonversiota tekeville, mutta toimivatko nuo oikeasti yksivaihdekäytössä, ketjulinjaa ajatellen? Riippuu kammistakin tietysti, mutta jos tuo 132 mm esim. on yleinen niin tarvitsee ehkä triplakammet ja ratas sisäpaikalle :smiley:

Jep. 132 on mitta Crescent 307:n akselilla. Tunturi Retki-Superissa onkin ultranarrow 127,5! Kyllähän ton kapeekskin saa, pitää poistaa laakeripesästä leveyttä. Ei pitäis olla ongelma jos on painettavat koolit. Sitten tietysti akselista keskeltä pois ja holkin avulla hitsaa takas nippuun.

Kuka sitten rakastaa vanhaa runkoa niin paljon että tämmöstä tekee, tahi teettää. Itse voisin ihan harrastusmielessä semmosenkin homman tehä.

Saahan Tohtorilta adapterin, sillä sitten vaikka 103 mm keskiö kiinni. Mutta hinta on ihan eri luokkaa.

Jep, hyvään pyörään kannattaa ostaakki. Mulla on tekemisen ilo ja rakentamisen halu ykkösenä. Itse tein Fauber-kellokeskiöadapterin joskus POMmista ja ihan vaan prässäsin paikalleen, kasettikeskiön kiinnitin nerokkaalla top-ruuvi jutulla. Se mummotemppufiksi pöllittiin, meni turha työ hukkaan.

e- Ja mitä tohon Fauber-muuntimen hintaan tulee, se on todella edullinen. Ton tekeminen vie rahhaa, ja vaikka hinta halvempi oliskin kun niitä 200 tehetät, menee niitten suunnittelemiseen, tarjouspyyntöjen kirjoitteluun, soittelemiseen, neuvottelemiseen, noutamiseen, palauttamiseen, uudelleen noutamiseen, maksamiseen,varastoimiseen, markkinointiin, käsittelyyn, myymiseen, lähettelyyn, kysymyksiin vastailemiseen jne. kummasti aikaa ja rahaa.