O: bottom bracket shell

Mikä se sitten onkaan suomeksi …keskiöpesä?
Eli jos jollakulla lojuu nurkissa kieroksi kolaroitu, murtunut tai muuten käyttökelvoton teräsrunko jossa on brittikierteinen keskiö niin semmoinen otetaan vastaan – tai voin mä muutaman rahan maksaakin.

…kiertsarilta varmaan löytyis kun vaan kävis hakemassa, mutta kokeillaan ensin jos täällä jollakin olis romurautaa odottamassa poisheittämistä. Eikä mulla tosiaan ole käyttöä muulle kuin sille alle 7 cm pätkälle n. 40 mm putkea joten vähän turhaakin sen takia hommata kokonaista ehjää runkoa.

Mulla on kurvissa, helsingissä kaksikin raatoa, joita en ole jaksanut hoitaa metallinkeräykseen. Kumpikaan ei ole koskaan ollut laadukas, mutta käsittääkseni täyttävät annetut kriteerit (rautaa, putken muodossa - ja pitäisi olla toivotut kierteetkin).

Pakko kysyä: mitä käyttöä sille on?

vähän rouheamman poolo-stagan rakentaminen?

Kappas (kappas hei),
Täähän kävi ehkä jouhevammin kuin uskalsin kuvitellakaan. Hattuherra, pistän sulle viestiä teekutsuista.

Loistava idé!
…eikun ei… Santun alumiininuijakin on aiheuttanut hieman turhan jännittäviä tilanteita :slight_smile:

Vaan: mulla on radan varresta pelastettu hylkypyörän raato josta olisi tarkoitus rakentaa hieno kaupunkipyörä hyvälle ystävälle. Projektin miinuspuolena on keskiö, joku saksalainen epänykystandardi paska ashtanbula- tai kiilapultti- tms. kammille. (Joo, tohtorilta varmaan löytyis sopivat laakerit, kyläsaaresta vispilät ja jostain maakunnan entisen kyläkauppiaan ullakolta ehkä rataskin, mutta mieluummin pistän hieman effortia projektin alkuvaiheessa niin ei tartte sitten loppusuoralla ihmetellä kun legot ei sovikaan keskenään yhteen tai on ainakin väärän värisiä.)

Ensin mietin jotain BMX-to-BSC-tyyppistä adapteria, mutta semmoisenkin ois joutunut sorvauttamaan = turhan HC ratkaisu, ja kun runko menee joka tapauksessa maalinpoiston kautta pulveroitavaksi niin hittå, samallahan siitä adapterista tekee astetta kiinteämmän …eli hitsaa. Keskiön sisähalkaisija tossa projektissa on jokseenkin sama kuin teräksisen BSC-keskiöpesän ulkomitta eli n. 40mm (ainakin kolmesta omasta teräsrungosta otin tönärillä suunnilleen tuommoisen mitan).

Eli ei tartte kuin vähän rälläkkää, pilliä ja kierteiden rotsaustyökalua vilauttaa niin johan saa kunnon osat kiinni. Tai jokseenkin noin mä olen tässä parin kuumehoureisen päivän aikana visioinut… kerron sitten missä meni vikaan :slight_smile:

Tästä kaivataan selkeästi projektikertomus tuonne projektit-osioon.

Multa löytyy paria kappaletta fauber-keskiöisiä hylkypyöriä. Ne odottavat hylkäämistään Kyläsaaren pyöräverstaalle jos siellä ehtisin aukioloaikoina joskus käymään. Jos joku semmoisia tarvitsee niin kantakaupungin ilmansuunnasta löytää. Meni vähän off-topiciksi. Sori.