Nishikin Road Masterista sinkula?

Joko siellä on läjä tämmöisiä:
http://www.sl-eye.com/_borders/chainring_bolts.JPG

Tai sitten noi kammet on niitattu toisiinsa. Jos ne on niitatut, niin sitten ainoa vaihtoehto on hommata uudet kammet + rattaan jos yksirattainen kiinnostaa. Pulttiversiossa tarvitset tilalle lyhyemmät pultit, että saat hammasrattaan kunnolla kireälle. Muuten löystyvät, ja se aiheuttaa harmaita hiuksia. Ja vitutusta. Isot pojat ovat itse lyhentäneet hiomapaperin/laikan/viilan/emmätiän kanssa, mutta tämä on tilannut jenkeistä (kuus-seitsemän taalaa) tai hakenut horscategoriesta (2 juuroa kipale).

Itse ottaisin kammen irti, eli tarvitset kammen ulosvetäjän. Sitten on noita rattaanpulttien vastakappaleen pitäjiä, mutta itse en ole moista tarvinnut, kuusiokolo on tähän asti riittänyt. Ainiin, kampea pitää paikoillaan kitkan lisäksi myös pultti, siihen yleensä riittää hoikka hylsy, mutta on ihan oikeita avaimiakin tarjolla.

Hmmm, tuli taas hiukan selailtua tiedon valtatietä ja muutamassa paikassa myydään ‘3 mm Chainwheel spacers’.

Toimisikohan tuo jos kävisi vain rautakaupasta ostamassa tuollaisia prikkoja tuonne väliin ja käyttäisi sitten samoja pultteja? Ei tarvitsisi viilailla tai ostella uusia pultteja. Rautakaupasta tulee haettua prikkoja myös tuonne takarenkaalle.

No kokeile toimiiko. Jos joka tapauksessa käyt rautakaupassa ostamassa jotain prikkoja, niin tuskin noi budjettia tuhoaa, vaikka joutuisitkin myöhemmin hakemaan HC:stä oikean mittaiset pultit kympillä. Kannattaa kiristellä aluksi vähän tiuhemmin niitä pultteja. En mä tiedä miksi ne löystyisi enemmän, kuin spacerit tai normipultit, mutta varmahan on vaan varmaa.

Jos on pääsy nauhahiomakoneelle/vastaavalle niin lyhentämisessä menee vain n. 5 sek/pultti.

osa noista rataspulteista on sellasia, että toi naaraskappale on melko lyhyellä kierreosalla, jolloin sen voi ylikiristää eli urospuoli menee sen naaraskappaleen läpi.
Jos prikkojen kanssa alkaa leikkimään, niin rautakaupasta ei välttämättä saa noin ohuella seinämällä olevia prikkoja, jotka mahtuu noiden alle. Tuosta rataspultista kun on aika lyhyt väli siihen kammen rattaan upotuksen reunaan, joten normaali prikka ei siihen koloon yleensä uppoa.

Muutamaan pyörään olen viritellyt prikat, mutta usein niistäkin joutuu viilaamaan paljon matskua pois jos haluaa kohtuullisen näköisen ratkaisun. Eli viilaamisen suhteen ihan sama laittaako prikat vai lyhentääkö pultit.

Laitetaas heikkolaatuista kuvaa pyörästä.

Nyt on peli taas ajokunnossa ja työmatkat taittuvat mukavasti.

Ei tuo nyt mikään universumin komein pyörä ole (siis sopii hyvin kuskilleen), mutta toimiva peli kuitenkin.
Katsotaan mitä tuohon vielä keksii lisää…

Mä olen noista lokasuojista hyvin kateellinen. Muutenhan toi on oikein näppärän näköinen. Eturattaan koko suhteessa kampiin hämää suuresti, näyttää hyvin pieneltä ollakseen 42-hampainen :slight_smile:

Juu, ei ollut 42-hampainen tuo eturatas :slight_smile:
Tarkemmin tutkittuna olikin 38-hampainen. Tuo varmaan vaihtuu jossain vaiheessa.
Olen muutenkin miettinyt noiden kampien vaihtoa. Nykyisissä on jonkunlainen muovi- /kumipäällyste joka ulottuu tuonne eturattaan pulttien päälle asti. Pultteja avatessa tuota joutui vääntämään että sai kuusiokoloavaimen paikoilleen ja nyt nuo lärpäkkeet ovat jääneet hieman rumasti törröttämään.

Ei keneltäkään löytyisi ylimääräisiä ja edullisia kampia tarjota?

Hmmmm, onkos kenelläkään tullut vastaan tuollaisia muovi-/kumihärpäke pintaisia kampia?
Onko tuo vain joku ohut kerros tuossa päällä vai miten tuo on toteutettu (eli voiko sen jotenkin poistaa)?

Tere, tässä pyörän uus omistaja. Leikkasin heti ekana päivänä mattopuukolla lerpakkeet pois. Samoin kaupasta uus satula ja kumit. Muuten pyörä on edelleen tossa kunnossa kuin kuvissa. Meigä on polkenut sillä duuniin lähes joka päivä. Keskiö kyllä pitäs vaihtaa tai huoltaa. Se on ruvennut naksuun aikas pahasti.

Mulla on kanssa Nishiki Roadmaster jonka olen ajatellut sinkuloida. Takanapa ja rattaat on siis samanlaiset. Mietin että käykö tuollaiseen napaan noi ihan perus singlespeed kitit ja että millä se lukkomutteri kiristetään?

jos ihan perus lockringiä tarkotat, niin haka-avaimella (ks. työkaluliikkeistä) tai vasaralla ja taltalla. jälkimmäisessä myös mahkut satuttaa ittensä / pyöränsä / jotakin muuta.

iivo - 53 minutes ago » Mulla on kanssa Nishiki Roadmaster jonka olen ajatellut sinkuloida. Takanapa ja rattaat on siis samanlaiset. Mietin että käykö tuollaiseen napaan noi ihan perus singlespeed kitit ja että millä se lukkomutteri kiristetään?
Noi singlespeed-setit on kai tarkoitettu navoille, joissa rataspakka sujautetaan vapaarattaan päälle, eli ns kasettikeskiöille. Tossa tän ketjun takakiekossa taas rataspakka-vapaaratas -kombo on navassa kierteillä kiinni. Niihin navan kierteisiin voi sitten ruuvata BMX-pyörissä käytetyn vapaarattaan. Fiksummat varmaan selittää asian paremmin ja pyöräverstaan keskusteluista löytyy juttua aiheesta.

Multa löytyy yks vanha bmx takanapa jossa on 14 piikkinen vapaaratas. Miten se vapaaratas irrotetaan siitä navasta? Saako bmx vapaarattaalla tehtyä vapaarattaallisen sinkulan vai vaan fixin?

Vapaarattaalla syntyy sinkula, ei fixiä. Se irrotetaan sopivalla avaimella.
14 piikkinen on pienemmällä, 30 millisellä kierteellä, ei sovi tuollaiseen napaan. Tarviit vähintään 16 piikkisen vapaarattaan.

Olin käsittänyt, että niistä bmx freewheeleistä tehtäisiin jotenkin niitä suicide-hubeja.

http://batman.jamk.fi/~d4713/napa/
tuossa on pari kuvaa siitä navasta. Onnistuisko tuon sinkulointi siis niin, että laittaisi turhien rattaiden tilalle väliholkkeja toisesta puretusta rataspakasta? Tuossa navassa ei ollut tosiaan sitä lukkorengasta, vaan rataspakkaa piti kiinni se pienin ratas. Voisiko sitä korvata millään helposti hankittavalla kiristysrenkaalla, vai pitääkö siihen napaan jättää kaksi ratasta, eli itse se ratas millä on ketju ja tuo kiristysratas?

Suicide navassa on kierteellinen rataratas, mutta ei lukkorengasta. Se siis voi jaloilla jarruttaessa kiertyä auki, siitä nimi. Vapaaratas ei sitä tee, vapaarattaalla syntyy ihan normaali sinkula.
Sun kuvissa on kasettinapa, eli se EI ole samanlainen kuin RoadM:llä.
Sinkulointi onnistuu juuri noin. Kiristysrenkaalla voisi korvata viimeisen rattaan, mutta sellaisen hankittavuuden helppous on kyseenalaista. Ratanavan lukkorengas ei sovi.

Huomasin noiden napojen eron kyllä kun tutkin tarkemmin tota omaa takanapaa. RoadM:n ja mun road mastereissa on muutenkin eroja, mulla on lisäksi ainakin erilaiset kammet…

Saako tuollaisesta kasettinavasta muuten tehtyä fixiä mitenkään?

Surlylla on olemassa Fixxer, palikka joka tulee ton kasettirungon tilalle, mutta ei siinä ole järkeä kun palikka maksaa enemmän kuin moni napa. Tai joku voi juottaa tai hitsata ton kasettirungon jumiin. Vaatii pelejä ja vehkeitä ja osaamista.