Miten öljytä nahkasatula?

eilen kävi ohrasesti ja 20+ vanha “Italialainen” Turbo satula kastui pienessä kuurossa. Se oli jo valmiiksi vähän kuivahtanut ja nyt se kärsi ihan selvästi lisää. Haluaisin öljytä sen kuntoon ja en searchilla löytänyt täältä mitään. Onko jollain tietoa mitä öljyä kandee käyttää ja miten öljyäminen tapahtuu?

kiitos

Itse laitoin vanhaa nahkapenkkiä kuntoon suutarilta ostetulla nahkaöljyllä (n. 8€). Ei sen kummempaa, kun että sivelee öljyä satulaan (sisäpuolelta ja ulkopuolelta) niin kauan kun se imee sitä, ja kun on tarpeeks antanu imeytyä, niin hankaa huolellisesti ylimääräiset pois.

Tuleeko muilla vielä jotain mieleen?

Näin. Oikeestaan vaikka rypsiöljykin on käynyt hädässä. Jotakin rättiä oon käyttänyt hinkkailuun.

kiitoksia ja vielä miten toi sisäpuolelta öljyäminen tapahtuu?

https://www.yksivaihde.net/old/591

veikkaan että sisäpuolella tarkoitettiin satulan alapintaa.

lämpö auttaa viskositeetin paranemisessa ja imeytymisessä

Ei sitä Turbon muovipohjaa tartte öljytä :slight_smile:

no kelasinkin että toi muovin öljyäminen olis ollu hölmöläisten hommaa…mut eiköhän toi tosta tokene näillä vinkeillä, kiitos kaikille neuvojille

Joku vanha, tunnistamaton (suomalainen?), nahkasatula odottaa kunnostusta. Menisiköhän pilalle, jos holvaan jotain kasviöljyä ympäriinsä ja pyöräytän kelmuun…

Ja sitten noihin brooksin yms. nahkasatuloihin valjasrasvaa pintaan. Saa mm. prismoista hevostarvikkeiden puolelta. 500ml pönikkä kestää isältä pojalle. Tuota ei pidä kuitenkaan laittaa nykyaikaisiin tekonahkasatuloihin - voi tuntua vähän nahkealta jos niin tekee.

Jos kasviöljyä laittaa niin oliiviöljy ei härskiinny/eltaannu niin helposti kuin rypsit ja auringonkukat. Ainakin leikkuulautoihin tms. liittyen on näin väitetty ja siltä on tosiaan vaikuttanut.
Oon satuloita joskus vahaillutkin, mutta öljy kyllä imeytyy selvästi paremmin.

Tietoa satulan käsittelystä ja muutakin vinkeetä tarinaa satuloista vuodelta 1979.
http://docs.google.com/fileview?id=0B3tfGJhEsAHxNjUyYmU0N2QtMGNmNy00OTUzLThiY2UtOTExMWQ1N2VmNmM0&hl=en

Mikäs on tuo opus, josta tekstit on skannattu ?

Anteeksi, lähde olisi tosiaankin hyvä aina mainita.

Pyöräilijän kirja; Staffan Skott, Carl-Edvard Gavenius.

Jos kirja kiinnostaa niin kannattaa huomioida, että kirjasta on useampi painos. Minun omistamani on painettu 1979 ja se on huomattavasti laajempi kuin uudemmat painokset, joita olen nähnyt kirjastoissa. Tuoreemmista versioista puuttuu kokonaan esim. loistava kiekonrakennus ja rihtaus-osio. Kirjassa on paikoitellen viljelty hauskaa menneiden aikojen huumoria, josta tämän ajan femakot tuskin pitäisivät.

[http://kuvat.huuto.net/3/32/567b1f1aae4ee3215fecc1c0eba2d-medium.jpg

Vuoden 1987 painos kotiinkuljetettuna 7 €.](Osta & myy, huutokauppana tai heti - Huuto.net)

Mul on toi 1979 painos. On pitänyt joskus laittaa foorumille parhaita paloja mut enpä oo muistanut.

“Mutta pyöräpoolo ja akrobaattipyöräily (pyörätanssi, jolle ainakin Ranskassa on myös oma järjestönsä) ovat kilpailulajeina niin erikoislaatuisia, että me tyydymme vain toteamaan niihin kuuluvien polkupyörien olemassaolon.”

“Ratapyörä: kiinteä välitys, ei jarruja, erikoisen syvään taivutettu ohjaustanko, takahaarukan päät taaksepäin auki. Ratapyörä eroaa maantiepyörästä keveytensä puolesta. Kun maantiepyörä painaa 9-10 kiloa, ratapyörä painaa vain 6-7 kiloa. On olemassa erilaisia ratapyöriä aika-ajoon, takaa-ajoon ja eräajoon. Ratapyörästä on myös tandemversio.”

Minkkiöljyä sano paikallinen nahkakauppias, kun omat satulanahkat kävin hakemassa.

Entä tämä skannauksessa mainittu neuvostoliittolainen valmennusopas?? Tietääkö kukaan? Olisi otollinen aika hakea uusia ideoita treenaamiseen ensi kesän velokautta ajatellen.

cuppis - 6:27, 8.10.2009 » Anteeksi, lähde olisi tosiaankin hyvä aina mainita. Pyöräilijän kirja; Staffan Skott, Carl-Edvard Gavenius. Jos kirja kiinnostaa niin kannattaa huomioida, että kirjasta on useampi painos. Minun omistamani on painettu 1979 ja se on huomattavasti laajempi kuin uudemmat painokset, joita olen nähnyt kirjastoissa. Tuoreemmista versioista puuttuu kokonaan esim. loistava kiekonrakennus ja rihtaus-osio. Kirjassa on paikoitellen viljelty hauskaa menneiden aikojen huumoria, josta tämän ajan femakot tuskin pitäisivät.
Mulla on joku 70's versio myös, löytyy rihtausohjeet jne (ja niiden ohjeiden mukaan oon ehtinyt ensimmäiset ja toisetkin kiekot jo kasailla.. hyvin toimii). Erinomainen kirjahan se.

En oo kyl ehtiny vielä törmätä siellä mihinkään omituiseen huumoriin. Lienen lukenu huonosti.