Mistä nimimerkkisi tulee?

Ale99 - 15:00, 8.6.2014 » Ale on mun ainainen lempinim ja lukuisien muiden kutsumanimien lisäksi, parhaimmistoa mm. alekoppa tai alecoqqi.. ja 99 viittaa syntymävuoteen.
http://www.reactiongifs.com/r/mefnirV.gif

E: No joo, oma on made by UEF.

^^^kappas, se tuli puskista… :smiley:

e. mikkes hoisi giffinkin

Vuonna '85 söin lakritsia parvekkeella kun yksi pihalla olleista tytöistä huusi “hei Laku-Pekka, käske isoveljes parvekkeelle!”. Siitä on kohta 30 vuotta, ja samalla nimellä jatketaan elämistä. Jossain internetissä ja semmosissa en käytä omaa nimeäni vaan erilaisia lyhennyksiä ja johdannaisia.

Ennen, ainakin meilläpäin tuntui suurimmalla osalla lapsista olevan joku sopiva ja yksilöivä kutsumanimi joka kertoi heti kestä on kyse paremmin kuin etu- tai sukunimi. Oli esim. Kierosilmä, Kaalipää, Vesipää, Isopää, Juustokäsi, Klenkka-Henkka, Limppi, Rölli jne. Sitten oli ne iso- ja pikku-etuliitteet niinkun iso-Pasi ja pikku-Pasi ja niin edespäin.

Otti muuten päähän, vaikka muiden ihmisten ennakkoluuloja osittain ymmärränkin, kun Laku Pekka diskattiin kaupallisesta materiaalista silloin joitain vuosia sitten. Itse en oikeastaan koskaan ajatellut Laku Pekan olevan n-sana, sehän on lakritsi-ihminen. Onhan näitä suklaahenkilöitäkin mainoksissa ja kaiken maailman piparkakku-ukkojakin näkyy siellä täällä. Koska loppuu piparkakkumuottien myyminen? Vituutti kyllä aivan helvetisti kun näin jollain ruotsalaisella uusnatsilla semmoisen t-paidan missä oli Laku Pekan-kieltomerkki.

Vituttaa rasistit ja muut kusipäät jotka saa tavalliset järkevät ihmiset pelkäämään omaa ilmaisuaan ja muuttavat meille kaikille kuuluvaa sana- ja symboolimaailmaa ehkä peruuttamattomasti. Esim. Hakaristi, ihmiskunnan käytössä tuhansia vuosia ympäri maailmaa, lähes jokaisen kulttuurin jossain muodossa tuntema. Merkitys tälle muinaiselle symboolille on ollut aina hyvä. Vrt. Natsien heukenkreuz, käytössä toistakymmentä vuotta keskieurooppalaisessa valtiossa. Merkityksen kaikki tunnemme, rajuimpien saksalaisten vasemmistolaisten mielestä kaikki Hakaristit kaikkialla maailmassa pitäisi nyt tuhota, ikään ja merkitykseen katsomatta.

Vuonna 1984:ssä oli tätä touhua hienosti käsitelty, totuuden ministeriössä toisella osastolla kehiteltiin uutta kaksoiskieltä joka paljastaa puhujansa mahdolliset ajatusrikokset välittömästi ilman mahdollisuutta peitellä mitään sielunliikkeitä, toisella osastolla taas korjattiin uutisia ja valokuvia vuosien takaa.

Että jos joku on joskus ajatellut että Lakuun liittyy jotain muuta merkitystä kuin laku, niin ei liity.

Iskelmänimeni, jonka suojissa tein jotain synkistelymusaa joskus sata vuotta sitten. Pitäisi oikeastaan hylätä ja painaa unholaan.

Jotain pyöräilyyn liittyvää piti nimimerkkiin saada. Presta pitää ilmat renkaassa, tuntui hyvältä rekisteröityessä, ei sen kummempaa.

Muinainen käyttäjätunnus ja nikki. Mielikuvituksellisesti yhdistelmä etu- ja sukunimen alkukirjaimia. Oon pitänyt kiinni, kun en parempaakaan ole keksinyt.

(taisi tulla siitä, että yläastelainen kaveri ja serkkunsa kutsuivat mua keskenään tutamiksi minulle tuntemattomasta syystä. otin sitten nikiksi.)

olavi_takatalo - 15:28, 8.6.2014 » Iskelmänimeni, jonka suojissa tein jotain synkistelymusaa joskus sata vuotta sitten. Pitäisi oikeastaan hylätä ja painaa unholaan.
Herraisä. Oon vuositolkulla lukenu nimimerkkis muodossa "olavi_takalo". Oikeen pelästyin äsken kun huomasin et siihen oli ilmestyny tommone ylimääräne tavu.

Meitsin nimimerkki = oma puhuttelunimi. Aattelin rekisteröityessä etten rupee keksii mitää mukanokkelaa vaan meen reippaasti omana itsenäni. Jos nyt rekisteröityisin, tekisinköhän toisin. En tiiä.

^ Ihan sama juttu muuten! Etenkin kun mun mielestä olavi_takatalo on yksi foorumin parhaista nikeistä.

En muista mistä tämä tuli. Haluaisin uskotella, että brassifutari Zicosta väärin kirjoitettuna, mutten oo varma. En oo tykänny tästä vuosiin, mutta vanhaa on vaikea vaihtaa. En myöskään muista miks aikonaan vaihdoin G:n isoksi kirjaimeksi. Tajusin kaksoismerkitysen (Go) vasta ihan vasta.

Oltiin eräänkin kerran Norjassa työreissulla ja asiakkaan respassa halusivat henkkarit että osaavat laittaa vierailijakorttiin oikean nimen. Virkailija vain vilkaisi ajokorttia ja totesi “easy name you have” ja kirjoitti korttiin etunimeksi Kyrken. Oikeasti etunimi on siis Jyrki. Lempinimi jäi elämään ja siirtyi sitten tännekin.

Omasta nimestä mutkan kautta johdettu. Lisäksi kaukokaipuu, seikkailumieli, eskapismi ym. haaveilu ja haahuilu ajaa mua pyörän selkään joten sikäli ihan kuvaava.

Aattelin että täällä kaikki on hipstereitä enkä halunnu erottua muista.


Tui tui.

Mielenkiintoisia tarinoita. Tykkään langasta.

Mua on yläasteelta asti kutsuttu sukunimellä ja sitä kautta se on löytänyt tiensä myös internettiin.

Vastaus alemmaksi, luullakseni olen eri sukuhaarasta.

^Onks jätkä sukua julkkikselle?

Hemppa on ollut lempinimi n. 20 vuotta. Jollekin foorumille rekisteröityessä se oli jo varattu ja ehdotti Hemppa3:sta. Päätin sitte laittaa riittävästi numeroita perään siinä toivossa ettei muut ehdi sitä varailemaan muillakaan foorumeilla. On toiminut. Plus tämä jäbä oli siihen aikaan kova sana:

90-luvulla olin tohkeissani Internetin vaaroista ja sitten nimimerkki vain jäi käyttöön.

lukuisia vuosia sitten rekisteröidyin fillarifoorumille ja bc-hellsinkiin, varmaan ff:n eka. koetin paria yhdistelmää nimikirjaimistani mutta ne olivat jo käytössä jollain muulla tyypillä, piti siis keksiä joku fantastinen merkkijono äkkiä heti. hain katseellani voimaa kirjahyllystäni, josta onnekkaasti törrötti pahvilootassaan Sennheiser 906-mikrofoni. pitääkseni internet-läsnäoloni päästadin pyöräilyskenessä yhtenäisenä käytin samaa nikkiä bc:n palstalla ja tietty hetkeä myöhemmin täällä myös.

stressipallo - 2:14, 8.6.2014 » Rekisteröistyessä melkein ensimmäinen silmiin osunut esine. Sanana kuvaa turhankin hyvin ajoittain.
Tosin 'rekisteröinti' tapahtui joskus 90-luvun aikoihin IRCnettiin. Tämä esine oli cd-levy. Kova juttu tietokoneessa siihen aikaan. Siinä oli hienosti kirjoitettu dISc ja tästä tuli nickki. Sitten Puolalaiset pääsi nettiin ja kyseisestä nimestä tuli käytyä vääntöä ja sitten oli kaikkia lisämääreitä. Sit päätin vaihtaa nikkiä dISc:stä levyksi, mutta tämäkin nimimerkki oli jo käytössä ja sitten tuli käytettyä varalevyä ja siitä se sitten muodostui varolevyksi. Nimimerkki käytössä muillakin foorumeilla ja twitterissä.

Paljon tuntuu pyörivän tuttuja nimimerkkejä täälläkin.

Mun kaveri heitti joskus lempinimeks josba, mutta koska se on säbäjengi ja liian yleinen nick netissä, pidensin sitä