Mistä italokeskiöitä ja optimaalinen ketjulinja?

Osaisko joku vinkata, missä olisi hyvä valikoima myös italokierteisiä keskiöitä?

Olen metsästellyt noi hakemistossa olevat nettikaupat läpi, mutta vielä ei ole sattunut silmään 103mm italokierteistä kasettikeskiötä. Ketjulinjan kannalta tuo taitaa kuitenkin olla optimaalisin esim. Sugino Messenger-kammille ja varmaan useimmille muille. Tulipa sellainenkin mahdollisuus mieleen, ettei moisia enää edes valmisteta(?)

Ok, 107mm nyt ei niin dramaattinen valinta olisi sekään. Luin jostain, että messenger-kammilla rungon puolelle kiinnitetty ratas antaa 41,5mm ketjulinjan 103mm keskiöllä. Eikös se 107mm:llä keskiöllä tekisi silloin 43,5mm, ja mahdollisuuden siirtää prikoilla täydellisesti kohdilleenkin?

Mitä muuta italokeskiön kanssa kannattaisi ottaa huomioon ennen hankintaa?

ei se niin just millin tai ainakaan millin murto-osien tarkkaa ole. ja laakerin kupeilla pystyy säätämään hieman jos tarvis.

mulla on ainakin ollut ylimääräinen italokierteinen Miche… 107mm… luulisin… pitää penkoa.

Hei pengo, ja jos löytyy, voisin ostaa pois kuleksimasta!

Alkuviikosta soittelin Ecobikeen keskiötä metsästäessäni ja jotenkin minulle jäi sellainen mielikuva, että heiltä saattaisi italialaista kierrettäkin löytyä. Tämä on tosin vain hämärä muistikuva, mutta eipä tuo maksa mitään jos sinne soittaa ja kysäisee. Itse taidan päätyä kierteettömään keskiöön, kun tuo Peugeot sattuu olemaan mitoiltaan eksoottisempi.

Mä tarvisen myös mahdollisesti saman tuotteen. Jos Chainthugin alibaban luolasta ei löydy sulle yhtä niin tilataan kimpassa samanlaiset jostain. Mulla on tiedossa ainakin yks paikka josta pitäis löytyä noita à 10.90€ + postit.

Toki Campan Italo-kasettikeskiöitä löytyy 102mm aksellilla eri hintaluokissa useitakin mutta luulen että se on liian lyhyt mulle. Seuraava pykälä Campalla on sitten ilmeisesti 111m, joka taas on varmaan liian pitkä.

Eikös Michen keskiöt ole iso-kartiolla ja messengerit jis?

Näin on. Eli Messengerien kanssa Suginon tai Shimanon kasettikeskiö, mieluummin.

jussi - 58 minutes ago » Mä tarvisen myös mahdollisesti saman tuotteen. Jos Chainthugin alibaban luolasta ei löydy sulle yhtä niin tilataan kimpassa samanlaiset jostain. Mulla on tiedossa ainakin yks paikka josta pitäis löytyä noita à 10.90€ + postit.
Jeps, tilataan ihmeessä.
jussi - 16 minutes ago » Näin on. Eli Messengerien kanssa Suginon tai Shimanon kasettikeskiö, mieluummin.
Toi messenger oli mun kannalta lähinnä sellainen esimerkki. En vielä omista, mutta harkinnassa ovat olleet. Mulla tällä hetkellä jotkut 165mm kolmen rattaan kammet, joilla prikkaa saa joka tapauksessa tunkea rattaan ja kammen väliin aika urakalla, että natsaa ketjulinja lähellekään. Ehkä just campan 102mm:llä keskiöllä voisi natsatakin.

Kunhan NE kammet sit on iso-kartiolla, campa on iso.

Sheldon auttoi tässäkin. Ne mun kammet ovat muistaakseni Sakaet eli JIS taitaa olla sitten kyseessä.

Saiskohan jostain jotain “what would Sheldon do”-rannekkeita tms?
Vai pitääkö tatuoida WWSD ranteeseen?

Jos 42mm ketjulinjaan tähtäät kannattaa valita joku muu kuin messenger kammet ja sugino 103mm kasettikeskiö - tulee nääs 45mm ketjulinja.

Mä olen kerran saanu ketjun tippumaan rattaalta (en tiedä oliko ketjulinjan vika) mutta se ei ollut mitenkään miellyttävä kokemus. Onneks oli etujarru asennettu. Oli kyl shaibulit housus vähän aikaa ton jälkeen.

mantis - 6 minutes ago » Jos 42mm ketjulinjaan tähtäät kannattaa valita joku muu kuin messenger kammet ja sugino 103mm kasettikeskiö - tulee nääs 45mm ketjulinja.
Niin toi 45mm tulee, jos ratas on jalan puolella kampea, rungon puolella pitäisi olla 41,5mm. Tai niin mä jostain luin, en kyllä millään muista mistä.

Aiwan, mutta ei sitä ratasta sinne ‘väärälle’ puolelle kehtaa pukata :wink: Ja taitaa olla niin että tuosta puolenvaihdosta kyllä seuraa enemmän kuin tuo 3,5mm muutosta ketjulinjaan - pitää käydä mittaamassa.

Mut ei sitä 103 millistä Suginoa edes saa italona.

Hmm…pikaisella kartoituksella vaihtoehtoja lyhyeksi JIS italokeskiöksi ei hirveästi ole. Singlespeedshopissa oli jotain Kinexin 107mm keskiöitä, mutta eipä sieltä viitsi pelkästään yhtä keskiötä tilata.

Tohtorilla olis shimanon italokeskiöitä, mutta on näköjään sulkenut putiikkinsa, eikä se annettu spostiosoite toimi. Jos jollain pyörii tuollainen Tohtorilta ostettu dura ace 103mm italokeskiö (jotka ilmeisesti loppuunmyyty) niin ilmoita ihmeessä osoite, että voin varastaa sen. Heh.

Metsästys jatkuu.

käytin joskus pyörääni ecobikessa ja upi tosiaan mainosti, että sillä ois italokeskiöitä jemmassa.

Bumb!
Eli sama homma, etsiskelen edullista keskiö kampi settiä jolla saisi 42mm ketjulinjan, ilmeisesti kukaan ei enään valmista edullisia 70x103mm keskiöitä?
Tämmönen tuhti tietopaketti löyty toisesta ketjusta:

markkuj - 20:16, 26.10.2009 » Näissä kaiken maailman halpakammissa, joihin suositellaan 103 JIS keskiötä on muutama toimiva ketjulinjavaihtoehto: 1. Keskiöksi Suginon 103 mm JIS keskiö, ratas normaalisti ulkopuolelle kiinni. Takanavaksi melkein mikä vaan ratanapa. 2. Keskiöksi 113 mm Shimanon JIS keskiö, ratas sisäpuolelle, ulkopuolelle voi sitten halutessaan laittaa ratassuojankin suojaamaan housun lahkeita. Myös moni 112 mm JIS keskiö toiminut tosi hyvin jos ei 113 mm Shimanoa löydy. Takanavaksi melkein mikä vaan ratanapa 3. Keskiöksi pomminvarma 107 mm Shimano JIS, ratas normaalisti ulkopuolelle. Takanavaksi Profile Racingin uberkestävä napa. Silloin sekä keskiö että takanapa on todella kestäviä ja hyviä. Ja ketjulinja on suora! Toi Profile Racing nimittäin on mystinen 44 mm. Jos kuitenkin ketjulinja heittää 1-2 mm, niin eikös pelkällä erimerkkisellä takarattaalla voi korjata linjaa noin millin? Sheldonilta löytyy lista eri takarattaiden linjaleveyksistä. Sheldonin lista taitaa olla valitettavasti vanhentunut, kun rataratasvalmistajia on Sheldonin poismenon jälkeen tullut lisää kuin sieniä sateella! Iso ongelma! Jonkun pitäisi siis laatia tuore lista kierteellisten takarattaiden linjaleveyksistä! Vastaavasti syy voi olla takarattaassa, jos ketjulinja ei millään natsaa vaikka keskiön, kampien ja takanavan speksit olisi täsmälleen kunnossa. Toisaalta jos syy on vain takarattaassa, niin pielessä ollaan maksimissaan se milli, jolloin linja on oikeesti ihan riittävän hyvä ja mahdolliset äänet poistuu vaihtamalla kulunut ketju ja/tai ratas uuteen.
jussi - 20:16, 26.10.2009 » Ja myös mm. Paul Componentsin, Levelin ja Goltecin navat antaa 44mm ketjulinjan.
Kiinostaisi vielä tämä kombo Miche Primato Advanced + Miche 107mm, saako tällä minkä ketjulinjan?

Mikäli tähän ketjuun ei tule mielenkiintoisia vastauksia tilaan luultavasti nämä:nämä(Eighth-Inch Crankset), 107 keskiön ja sitten tollasen navan jolla linjaksi saadaan 44mm, mielipiteitä?

Lähinnä tähän nyt olis kiva saada listaa kammista ja keskiöistä joilla ton maagisen 42mm linjan saa, siis italokeskiöllä!

Eipä taida keskiön kierteet vaikuttaa ketjulinjaan. Eli otat mitkä tahansa kammet, johin löydät sopivan mittaisen keskiön. Eli kattelet jotku, johin sopii keskiö, joka on pidempi kuin 103mm. Noin lyhyttä italoa ei tosiaan kukaan taida enää JIS viisteillä tehdä.

Asia hoituu varmaankin kivuttomimmin, kun ostat koko voimansiirron samalta valmistajalta. Eli esim. nuo Michet.

Tai sitten vaikka All Cityt, jotka vaativat 110mm akselin.