Minkä kokoinen Pomppis minulle?

On-onen sivuthan sanoo:

Ja jatkavat…

Eli pavekset ei osu kauhean helposti toptubeen vaikka ottaiskin liian ison rungon ja 180cm on aika selkeästi taulukon mukaan L-rungon mies. Itse ~178cm ja L vaikuttaa erinomaiselta koolta. Toki en ole M-kokoa koittanut notta josko se olisi paljonkin parempi, mutta ainakin esteettisesti liian pieni runko (korkea satula, pitkä stemmi jne…) ei omaa silmää miellytä.

Jos snaamari olet HKI/ESP ja omistat spd kengät niin Otaniemessä (arkipäivisin) ja Meilahdessa (muulloin) saa koittaa L-kokoa (100mm stemmi, suora tanko, vapaaratas ja jarrut).

^ Helsingin Herttoniemenrannassa saa kokeilla M-kokoista jarrutonta pompinoa, omat spedekengät toki mukaan. Täältä tavoittaa.

Mitäs ne spacerit haittaa?

t. nimim. tietämätön

Risto Reipas - 21:41, 10.1.2012 » ...vähän kuin tanssisin arkkitehtuurista.
Tää kiinnostais kyllä kanssa :)
pattern - 12:21, 11.1.2012 » Mitäs ne spacerit haittaa? t. nimim. tietämätön
Hipster-mainetta & katu-uskottavuutta.

Itse olen ~178cm, varustettu lyhyillä jaloilla sekä pitkällä selällä ja oma valinta oli runkokoko M. Tällähetkellä ajelen sillä 90mm stemmillä, ja koko tuntuu sopivalta. Tosin olen tottunut ajamaan kompakteilla rungoilla. Tarvittaessa lisää mittaa saa pidemmällä stemmillä. Ainoa ongelma on, että varsinkin talvi/cx käytössä avaruudettimia joutuu kasaamaan, jotta saa tankoa ylös riittävästi, mutta se nyt on sivuseikka…

Pomppis

Itse en ainakaan ole huomannut minkäänlaista “toe overlap” -ongelmaa. Kammet on 170mm ja kengänkoko mulla on 44-45.

^^ Lähti eilen ehkä snadisti mopo käsistä ton runosuonen kanssa, sitä se douppaaminen aiheuttaa. Ei niistä avaruudettimista muuta haittaa ole kuin uskottavuuden täydellinen tuhoutuminen. Mutta, oishan se hienoo kun pyörä ois ihan oikeasti oikean kokoinen. Toisaalta pomppis on mainio runko muutoin ja hinta on about 10% sen oikeasti oikean kokoisen teräs-, titsku- tai carbonunelman hinnasta.

Ei tässä nyt olla mitään absoluuttisen katu-uskottavaa laitetta hakemassa, vaan toimivaa mahdollisimman monikäyttöistä laitetta. sinällään ne spacerit ei nyt haittaa jossei niitä nyt joudu älyttömiä määriä sinne änkemään.

kokeilu kiinnostaa ja omistan kyllä spd-kengät, mutta en klosseja saati vielä ajokokemusta speduilla. Vois olla aika hazardia vedellä ensimmäisiä spedulippoja,jonkun muun pyörällä. Ei siinä itsekin kyllä ajattelin laittaa tuohon pomppikseen eggbeatterit,jos ja kun sen nyt päätän hankkia.

se mikä tässä nyt kiinnostaa on se, että kun ajelen työmatkat reppu selässä niin lienee pakko laittaa riser, mutta jos haluan kuitenkin vaihtaa sen jossain vaiheessa droppiin niin, jos runko(ohjaamo) on liian matalalla niin tämä saattaa aiheuttaa ongelmia.

Jea, eli putken katkomisessa ei kandee ahnehtia, maltilla kokeilla eri vaihtoehdot ja lyhennellä sen mukaan. Itse pätkäsin putkea liikaa, prkl. Ajattelin tosin kokeilla tota viiksistongalla, vois olla tosi hyvä.

^^ en nyt ihan heti keksi miksi reppu + droppi + työmatka on jotenkin epäkelpo yhdistelmä. Itsellä ainakin toimii ihan hyvin. Ajossa XL Pomppis, shallow-drop tangolla. Pituutta 186cm ja pitkä selkä.

mulla kun tuppaa selkä kipeytymään helposti jos on painoa selässä(nykyinen kokoonpano on kylla osittain olosuhteiden pakostakin sen verran perseellään, että johtunee kyllä varmaan suurimmalti osin siitäkin) ja ajattelin kokeilla, jos tuo toimis sillä riserilla. Sitä paitsi ensin testiosaa halvalla ja kun tiedän mitä haluan niin laitetaan sitten sellaiset.

Ja mitä putken katkomiseen tulee niin en aio hankkia toista sellaista pyörää, missä on liian lyhyt haarukanputki vaikken nykyisestäkään sitä itse ole katkonut vaan menin tyhmänä ostamaan valmiiksi niin lyhyeksi katkottuna, että tuottaa hankaluuksia löytää semmosta stemmiä, jonka saa turvallisesti kiinnitettyä.

edit:OT minkäs kokset renkaat menee pomppikseen 40mm?? toimiiko 30mm tolpankiristin vai pitääkö olla just toi 29,8mm

Tiedemiehen AMA-langassa ainakin on loppupuolella vähän juttua pomppikseen menevistä renkaista ja joltain varmaan löytyy tuoreempiakin kommentteja. Meneekö se 45mm, jota tuolla vasta arvailtiin? Itse vasta harkitsen vahvasti pomppiksen hankkimista. :slight_smile:

Selän kipeytymiseen jeesaa oikea ajoasento, riittävä lihashuolto sekä lihastasapainon ja liikkuvuuden ylläpito! En ite joskus vielä ymmärtänyt tota ollenkaan, nykyään on ah, toisin. Semmosta jatkuvaa hakemistahan se on anyway.

EDIT: Riittävän monipuolisesti liikkuminen on jepa kanssa.

Pomppiksen tilaaminen houkuttaa kovasti ja lisään kuumotusta kysymällä, että S-kokoinen on varmaan just passeli tälläiselle keskenkasvuiselle 168cm kääpiölle?

^Jos kellään tuttavalla tai kylän miehellä on pomppista, niin suosittelen testaamaan. Pituuden perusteella suosittelisin varovaisesti M-kokoa.

^ ite oon 171 ja ajelen M-koolla, mut runkokoko on dropilla ja kahvoilla aika yläreunassa jo. Eli suosittelen pohtimaan käyttötarkotusta ja ehkä S-kokoo jos selkä ei oo suhteettoman pitkä. Riserilla M-koko varmaan ok, jos laittaa dropin + maantiekahvat niin aika pätkästemmin tarvii jo sit.

Eikös pienemmän koon Pomppiksessa ole ainakin jossain versiossa ollut aika huikea toe overlap?

Edit; The Pompino Thread