Minkä kokoinen Pomppis minulle?

Olen jo pidemmän aikaa harkinnyt pompinon hommausta. Osto nappulan painaminen on ruvennut kuumottelemaan, kun On-Onen hinnat ovat alhaalla. Olen aika tarkalleen 170 cm pitkä, mutta emmin vielä S ja M koon välillä. On-Onen mittataulukon mukaan M olisi sopiva. Henk.koht. diggailen lyhyistä rungoista ja tämän takia pohdituttaa. Pompino tulisi pääsääntöisesti ympärivuotiseen työmatka käyttöön, myös cx varmaan pyörällä ajelisin. Mielipiteitä ja neuvoja kaivataan…

Mulla on M, olen 179cm pitkä.

edit: Taulukon mukaan olisin voinut ottaa kumman tahansa, mutta L tuntui liian pitkältä.

Penkkii voi laskee ja nostaa mut toptubee ei voi venyttää tai lyhentää. Mun mielestä on helpompaa kompensoida liian lyhyttä toptubee pidemmällä stemmillä ku liian pitkää putkee lyhyellä stemmillä.

Lisäks talviajossa voipi olla awesomea ettei heti osu pavekset vaakaputkeen kun lipeää koivet polkimilta.

Olen myös 170cm ja mulla on M koko ja ihan passeli se on. Mainittakoon et mulla on siinä 80mm pitkä stemmi eli ei se paljon pitempi vois olla.

Vinkki: osta samalla seat clamp koska 29,8 tai 30 millisiä ei ole ihan tavallisin koko, mun piti tilata se erikseen jälkikäteen.

175cm lyhyt, M täällä ja varsin pätevä koko, sanosin että käy hyvin vähän lyhkäsemmällekki kuskille.

Toi Seat clamp pointti on tosi hyvä. Mulla kävi kävi kanssa niin että ekasta paketista se unohtui… Ei löydy lähikaupoista.

FOOK! On-One on vetänyt toe overlap pisteet överisti kotiin:
Overlap

Täytyypä pistää ässä koko vielä uudelleen harkintaan.

jos sinulla pieni runkokoko ja iso kenkä toe overlap olla mahdollinen

165mm kammet,43kenkä,s pompino ei ollu mitää “överiä” toe overlappia.

Nocu, onko sun pompino mallia 2011?

ei se oli wanha , 06

lainataas nyt vaikka tätä ketjua.
harkitsen tässä pompinon hankkimista ja runkoon valinta arveluttaa. Itse ajattelin lähteä L-kokoon(54). on onen sivut kylläkin ehdottavat, että pitäisi tuolla geometrialla ottaa pienempi koko kuin yleensä.

olen 180cm ja competitive cyclist sanoo seuraavaa

The Competitive Fit
The Eddy Fit
The French Fit
Seat tube range c-c 52.8 - 53.3 54.0 - 54.5 55.7 - 56.2
Seat tube range c-t 54.4 - 54.9 55.6 - 56.1 57.3 - 57.8
Top tube length 57.3 - 57.7 57.3 - 57.7 58.5 - 58.9
Stem Length 11.6 - 12.2 10.5 - 11.1 10.7 - 11.3
BB-Saddle Position 76.9 - 78.9 76.1 - 78.1 74.4 - 76.4
Saddle-Handlebar 55.1 - 55.7 55.9 - 56.5 57.6 - 58.2
Saddle Setback 3.1 - 3.5 4.3 - 4.7 3.8 - 4.2

itseäni näissä competitive cyclist mitoissa kyllä hämää satulan setback ja stemmin pituus yhdistelmä, mutta ei kai niitä yleispyörään ole tarkoitettukaan. Olenko nyt siis astumassa johonkin sudenkuoppaan tämän rungon kanssa, mitä en vain itse tajua

tämä onkin sopivampi lanka

182cm, L-koko ja 100mm stemmi. Ei mitään hajua onko liian iso tai pieni. Otin koska Makko suositteli.

Mulla 175 cm vartta ja lyhyet jalat, mutta korkealta pyörittävä ajotekniikka. M - kokoinen Pompino voisi mulla olla sentin pidempi ja ainakin 5 korkeampi. Mulla on 4 senttiä avaruudettimia Midge - stongan alla ja silti asento on tehokasta alaotetta ajatellen aivan liian matala, yläote taas on liian lyhyt. Kahvat ja etujarru ois ratkaisu mutta alaote on silti liian matalalla teknisempään urpoiluun. Jollakin foorumin viisaammalla oli tästä geometrian ongelmasta joku perusteltu näkemys jossain, en muista. Viiksitangolla ja sentin pidemmällä stemmillä toi ois ihan helvetin hyvä aivan joka paikkaan. Oikeaa droppituntumaa varten pitäis hoitaa uus runko tai keula ja geometrian muutokset.

Kannattaa muistaa Competetive Cyclistin antamien mittojen kanssa, että ne on tarkoitettu maantiepyörään ja kilpailua varten. Eli Pomppis kaupungissa ja työmatkoilla ei vaadi moista ajoasentoa. Kannattaa syynätä tota geometriakarttaa myös. Aluksi voisi ajatella, että M- ja L-koon “vaakaputken” ero on vain 14mm. Satulaputken kulmasta aiheutuu kuitenkin setbackiä satulaan, mistä johtuu tuo suositus ottaa totuttua pienempi raamikoko.

Mut joo. Pomppis kiinnostaa. Pudottavat vielä tuosta 2011-mallista pari pinnaa pois, niin BIN.

Mä ostin foorumeilta oman enkä syynännyt sen enempää geometriaa. Edellinen biitteri oli Rolleri ja siinäkin oli ongelmansa, vähän eri suuntaan tosin. Isona aion hommata tilausrautaa kaksin kappalein, näillä spekseillä: Tilaa 35mm nastarenkaille, maantiepyörän geometria muutoin, toinen vaihteilla ja toinen horisontaalisilla haarukanpäillä. Voimansiirto saattaa vaatia pientä tarkennusta, kumpaankin tulis 170mm kammet. Sitä putkea joka ei ruostu ja on titskua yyberimpää.

EDIT: 130 ja 120mm perät, kumpaankin tuplakiekot eri rengastuksilla, plaatua partseihin.
EDIT2 : Integroitu ketjunkiristys fiksin high school-dropoutteihin ja nyt lähden vaihtanaan kuivat alushousut.

Risto Reipas - 21:04, 10.1.2012 » korkealta pyörittävä ajotekniikka
Kiinnostaa.

^ Voin demota jos kiinnosta lähteä lenkille. Jos selitän tässä niin se on vähän kuin tanssisin arkkitehtuurista.

^ Istun pyörän päällä korkeammalla kuin kaverit yleensä. Pyörittämisen kelaan niin että alaraajojen yläosat ( isommat lihasryhmät, pakarat ja reidet ) tekevät suurimman työn, loput raajasta seuraavat sitä liikettä. Putkelle noustessa satulan korkeudella ei ole kauheasti väliä kunhan satulan päällä pystyy siirtymään myös pituussuunnassa. Sori OT:t.

Kiitos vastanneille!

Zigura - 21:04, 10.1.2012 » Kannattaa muistaa Competetive Cyclistin antamien mittojen kanssa, että ne on tarkoitettu maantiepyörään ja kilpailua varten. Eli Pomppis kaupungissa ja työmatkoilla ei vaadi moista ajoasentoa.
kyllä olen sisäistänyt tämän ja myös sen ettei noi internet laskurit ole kuin suuntaa antavia. ja siis sitä lähinnä pelkään, että runko on liian matala, jos ottaa m koon, kun tuntuu aivan kaikissa pompinoissa olevan avaaruudettimia pilvin pimein. niin ja siis alaotetta ei tarvi miettiä kun laittaisin siihen kuitenkin riserin.