Mini-Jopon kunnostus

Moi!
Olen uusi palstalainen Turun kyljestä Kaarinasta ja pakerran kuvan Mini-Jopon kanssa. Ostin ko. fillarin elokuussa lapsen päivähoitajalta sitä ensin kuukausia ihailtuani. Purin pyörän, hitsasin rungon murtuman kuntoon ja hiekkapuhallutin sekä pohjamaalautin rungon ja lokasuojat. Vanteista ei taida enää tulla käyttökelpoisia, sen verran ruosteessa ovat.

Tässä polkypyörä ostopäivänä ennen projektin alkua:

EDIT: KUVA EI NÄKÖJÄÄN TULLUTKAAN… se on löydettävissä dropboxista Dropbox - File Deleted - Simplify your life

Olen etsinyt, mutta en löydä valmiita keskusteluja kaikesta mistä tietoa /osaamista kaipaan. Olisin kiitollinen jos joku osaa neuvoa:

  1. Onko Jopojen värisävyt listattu jonnekin? Toki voin maalata sen mahdollisimman lähelle alkuperäisellä värillä, mutta jos alkuperäinen värisävy on kaivettavissa jostain, se olisi kiva tietää. Meinaan maalata rungon itse, hiekkapuhallus ja hyvä pohjamaali saattaa riittää hyvään lopputulokseen.

  2. Saako Jopo -tarroja ostaa jostain? Tässä pyörässä oli jäljet Mini-Jopo -tarrasta, mutta Jopokin olisi kiva.

  3. Muutamia osia olisi kiva saada parempikuntoisina, ja kiinostaisi tiettää, voiko niitä hakemallakaan esim. talven aikana löytää? Näitä osia ovat satula (tuo tuskin alkuperäinen), käsikahvat sekä haarukan yläosan valkoinen muovikuori.

  4. Uudet vanteet tulevat hankittavaksi, samoin renkaat. Löytyykö valmiiksi valkoisia vanteita ja harmaita kumeja noin vaan?

Terv. Jussi

Hieno aihio!

Joku viisaampi voi tästä jatkaa, mutta jopohommia on viisasteltu jopo-ketjussa, sieltä löytyy kaikenlaista tietoa (mm. tarroista, iänmäärityksestä, väreistä, jne.) sekä vinkkiä eteenpäin. Ainakin sen ketjun perusteella YV:stä löytyy tiukan jopotietouden ydin, ja lisäksi joku vinkkasi Vanhat Velot-foorumille.

Mä vaan ihailen, en tee ite.

Miksi vanteet tarvitsee uusimista, ei nuo kuvassa näytä vielä kovin hapokkailta.
Nekin saisi ehkä vielä kunnostettua, varsinkin kun valkoisia ehjiä tuskin löytää helposti. Kokohan taitaa olla 14 tuumanen eli uudet kumitkin alkaa olla jo harvinaisia.
Mulla taitaa olla jemmassa valkoiset vastaavat lasten kahvat.

Vanteet eivät tosian näytä kuvissa huonoilta, mutta ovat sisäpuolelta aika rokkoiset. Jos niiden korvaaminen ei onnistu, täytyy koittaa puhalluttaa nuo ja toivoa että jotain vielä jää jäljelle…

Kahvat kiinnostavat! Ja tuolla toisessa ketjussa mainittu Jopo-kirja täytyy etsiä.

Sain kirjastosta Mten Joposta tuli Jopo -kirjan. Näin kunnostusmielessä se oli pieni pettymys, värikoodeja, mallisarjoja tms. listattua faktatietoa on tarjolla vähemmän kuin ajattelin. Kirjassa on kuitenkin hienot kuvat ja runsaasti taustatietoa, eli Jopo-ihmiselle oikein kiva kirja lukea.

Tämä oma pikkuinen projekti-Jopo on ilmeisesti Jopo Junior, vaikka mieleeni on jostain jämähtänyt Mini-Jopo -nimitys. Värisävy olisi tarkalla värikoodilla helppo hoitaa, eli jos joku tietää tuon oranssin värin numeron niin hienoa. Ketjusuoja oli musta, mutta Jopo-kirjan kuvissa ne olivat lokasuojien tapaan valkosia. Helppo väri. Tarroja, kiitos huuto.net - vinkistä, löytyy tosiaan hyvin.

Mutta seuraavat osta siis puuttuvat ja olen niitä siis kiinnostunut ostamaan jos löytyy ylimääräisiä.

Kahvat pitäisi olla nuo hassusti päistään paksut. Ehkä hankalinta on löytää asiallinen satula sekä haarukan valkoinen muovi.

pyörätohtori terve.
meiltä löytyy pampulakahvoja eri väreissä ja lasten satulaa 70- luvulta.
soittele huomenna ip.
0405886446

  • ai niin, myös vanteita on…

No niin. Sain pyörän kasaan, mutta pientä laittoa vielä on; vaihdan kaikki pultit ja muutterit vielä uusiin ja tuo haarukan yläpään suojus täytyy miettiä vielä kertaalleen. Ongelmaksi nousi projektin loppusuoralla laakerien saanti, mutta onneksi Pyörätohtorilta sain ohjeet ja osat kasaamiseen. Runko on siis ensin hitsattu parista kohdasta ehjäksi, sitten hiekkapuhellettu ja samalla pohjamaalattu. Näin myös loka- ja ketjusuojien sekä vannekehien kanssa. Maalaasin puhalletut osat Motonetista hankitulla (auton )akryylimaalilla ja aika hyvä tuli. Pientä epätasaisuutta jäi rungon ruostevaurioista johtuen. Tyttö sitä tuoreeltaan kokeili, ja tuntui pitävän. Apupyörät oli vielä pakko asentaa.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/77024770/IMG_2408.JPG

Lähtökohdat huomioon ottaen hurjan hyvän näköinen peli. Kyllä tuolla kelpaa varmasti ajella. Naapurin lapset tulee olemaan vielä kateellisia… :wink: Tästä projektista hyvää motivaatiota oman vastaavan loppuun saattamiseen.

Tää on todella hieno, arvostan.

tulipa hieno!

Hieno! Onnittelut tytölle myös.

Hieno.

Arvostan suuresti sitä että joku viitsii vanhan lastenpyörän kunnostaa.

Jos vielä joskus haluat jotain parannella niin ehdotan että laitat eriväriset kahvat. Punanen ja oranssi on liian lähellä toisiaan. Valkoiset kumit polkimiin olis kanssa hienot.

Kiitos kommenteista, itsekin olen tyytyväinen! Kumit olisivat alunperin harmaat, mutta mustia vain löytyi. Kahvat taitavat olla alkuperäisen väriset, mutta minustakin mustat tai valkoiset sopisivat paremmin. Itse asiassa noiden mustien kumien kanssa musta satula, mustat polkimet ja mustat kahvat muodostaisivat selkeän kokonaisuuden! Uusia ruuveja, pultteja ja muttereita ostin tänään ja vaihdan ne paikalle lähipäivinä. Apupyörät ovat tylsän modernit, mutta kuski saattaa jättää ne tulevan kesän aikana pois.

Takalokasuojasta puuttuu kissansilmä. Sen pohja on tallessa, mutta “lasi” puuttuu. Jos joltakulta löytyy niin olen kiinnostunut!

Multa saattais löytyä vanhat apupöörät.
e. siis jos haluat vanhemmat apupöörät.

Noissa on ollut joskus niinkin, että toinen tuppi on punainen ja toinen vihreä.

^juu, se oli sitä aikaa ennen frööööbelin palikoita kun muksutkin veti happoo ja oli psykedeelisiä.

Muksut on psykedeelisiä ihan ilman happoo. Siinähän se aikuisuuden tragedia piilee.

Mulla oli pikku-Ponissa vihree-punaset pampulatupit.

hei mikäs ton satulan tarina on, haitko vain vastaavanlaisen?

Satula on juu vaan lasten kokoinen satula joka helposti löytyi, en siis etsinyt alkuperäistä. Nyt kun pyörä on valmis ja ennen kaikkea ajossa, voi osia vaihtaa aina hyvän kohdalle sattuessa. Satula olisikin kiva joskus vaihtaa samoin kun nuo kahvat. Ja joskus polkimetkin. Uusia lasten polkimia saa vaikka Honkkarista, mutta en tuohon niin moderneja asenna. Apupyörät ovat nyt aika kamalat ja myös kovaääniset, mutta niistä päästään toivottavasti eroon pian. Se takalokasuojan kissan silmä olisi tärkein, eli jos tiedät mistä löytyy niin olen kiinnostunut!