Metsästys ja kalastus sekä yleinen eräily topikki

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/522294_10150831596682954_587462130_n.jpg

tavoitteena oli ns. iltalypsykatse

Ite en oo metällä käyny enää kymmeneen vuoteen, kun pappa muutti etelään, eikä senkään mukana päässyt enää lapin erämaihin metälle.

Kalastushommissa aukes uus näkökulma muutama kesä sitten, kun tulin hankkineeksi vähän kunnollisemmat snorkkelivehkeet ja harppuunan. Suomestakin löytyy yllärin hyviä mestoja siihenkin hommaan. Ei oo sen jälkeen enää tullut paljon vapavermeitä käytettyä. Pölyttyvät mökin seinällä hirvensarvien päällä.

Kiekkojen ampuminen on kivaa, ku niihin osuu. Jousella ei osu. Se olis kivaa jos osuis.

LFGSS:n funktionaaliset pyörät-ketjuun postattu kuvalinkki sopinee tähänkin ketjuun, vaikka kuvassa onkin vaihteellinen eräpolkupyörä:
http://i.imgur.com/o9r2n.jpg

Joku minua viisaampi ymmärtänee ajokin varustuksesta jotain.

uljaa - 17:37, 2.7.2013 » Kiekkojen ampuminen on kivaa, ku niihin osuu. Jousella ei osu. Se olis kivaa jos osuis.
Kiekkojen ammunta taitaa olla hintavaa touhuakin, etenkin jos tämmösiä kiekkoja ampuu: http://redrumfilm.com/cykelbilleder/Colnago%20Master%20Krono%20built%20800x600.jpg
K-Mikko - 20:10, 2.7.2013 » LFGSS:n funktionaaliset pyörät-ketjuun postattu kuvalinkki sopinee tähänkin ketjuun, vaikka kuvassa onkin vaihteellinen eräpolkupyörä: [http://i.imgur.com/o9r2n.jpg](http://i.imgur.com/o9r2n.jpg) Joku minua viisaampi ymmärtänee ajokin varustuksesta jotain.
Taitaa olla kalastusjousi koska siima.

Ohoh täällä on tämmöinenkin topikki. Itse kalastan perholla aktiivisesti ja olenpahan töissäkin alan erikoisliikkeessä Helsingin Viikissä (Ruoto). Etelässä kohdekalana hauki ja kelluntarenkaan kanssa yksinomaan. Pohjoisessa tulee sitten juostua lohen, taimenen, raudun ja harrin perässä. Tänäsyksynä pitäisi lähteä Kanadaan Vancouver Islandille onkimaan steelheadia ja tyynenmeren lohia.

Ps. Meiltä saa myös fillarikansalle kuorivaatteita ja ortlieb-tuotteita.

Edit: Niin on sitä tullut fillarillakin käytyä vaellusreissulla. 2005 käväistiin semmoinen 250km lenkki heittämässä erämaassa välillä karesuvanto-kautokeino-hetta. Kalaa tuli heikosti ja maasto oli ihan kauheeta polkea. Ihan hauska reissu silti ja maastokin olisi ollut siedettävämpi erilaisilla nakeilla… Detaljeja voin paljastaa jos jotain kiinnostaa enemmän.

Olin justiinsa neljä päivää Ruotsin lapin erämaassa narraamassa harreja, taimenia ja rautuja perholla. Reissu oli taas ikävän lyhyt, koska lomia ei ollut enempää. Joskus vielä olen sielä useamman viikon.

Muuten kalastusta tulee harrastettua virvelillä kohteina kuha, ahven ja hauki. Kaikkiaan kaikki fisustus on hemmetin kivaa!

Metsällä käyn kerran tai kaksi kaudessa. Metsäkanalinnustus ykkösjuttuna. Tänä keväänä pääsin ekaa kertaa varisjahtiin. Sekin oli yllättävän jännää.

Mä oon sitä mieltä et talja on paras ja ruuti on laiskoille

oon yrittäny pitkäjousella ampua kaloja mökillä. aika heikolla menestyksellä, kertaakaan en oo osunu. virvelillä tosin yhtä hyvä menestys.

jonain päivänä kyl aion jousimetsälleki. eka pitää hioa ammuntaskilssejä ja totutella ajatukseen veriteoista

t. post-vegaani survivalisti

Saiskohan tuollaisesta läskipyörästä jänis/rusakkojahtiin uuden ulottuvuuden? :slight_smile: Jousimetsästystä ei ole tullut vielä kokeiltua. Villisikajahdissa taas ollaan puolileikillään puhuttu kyllä keihään käyttämisestä perinteiseen saufeder-tyyliin. Se lienee lähimpänä kiinteää välitystä, kun poukkoilevaa eläintä täytyy pitää aloillaan lyhyen kepin päässä. Viime kauden kyllä kruunasi sika- ja susijahdin yhteydessä ajosta eteen pompannut ilves.

1 Like

kävin uistelemassa mökillä juhannuksena. hauentuppeja tuli niin helvetisti, äiti halus että säästän pienemmät. kyhäs niistä hyvät haukipihvit. pari vajaa kolme kilosta paiskasin takas jonkkaan. sain yhen kuhankin, 2,3kg ja sen iskin saman tien savustuspönttöön… jos ois aikaa enemmän niin kalastaisin varmaankin sitten. tai hommaisin ne metsästysluvat ja -vehkeet.

Tykkään ajoittain kävellä ISO reppu selässä pitkiä erämaita ja nukkua teltassa… nyt tosin pitkään aikaan en ole päässyt tuota harjoittamaan.

Pohjoisen maan Kevolla olen useasti käynyt.

Mikä hyönteiskarkoite oikeesti toimii? Olen huomannut ettei mikään toimi mutta saatan myös olla väärässä

Thermacell toimii. Siinä on pieni kaasupoltin joka polttaa semmoista tuoksutyynyä. Semmoinen lantiolle keikkumaan niin pysyy pohjoisen verenhimoinen räkkäkin poissa. Painoa vehkeellä on vajaa puoli kiloa tosin.

^riippuu vähän millä meiningillä siellä metsässä/lapin erämaassa on liikkeellä, mut jos esim. rinkka painaa semmoset 20 kg niin tuskin hirveesti haittaa.

snaamari - 9:01, 4.7.2013 » ^riippuu vähän millä meiningillä siellä metsässä/lapin erämaassa on liikkeellä, mut jos esim. rinkka painaa semmoset 20 kg niin tuskin hirveesti haittaa.
Jep ei ainakaan meikäläisen rinkassa 0,5kg tee vielä hirveen suurta muutosta... Kalavehkeitäkin aina niin pirusti joka lähtöön että rinkan paino on ruvennut olemaan melkolailla säännöllisesti yli 30kg. En mikään grammanviilaaja ole, mutta olen pyrkinyt pitämään majoittumistarpeet mahdollisimman kevyinä. Hyvät vaelluskäyttöön tarkoitetut teltat ei paljoa paina ja makuupussit ja patjat on keveitä malleja. Eriasia sitten talvella. Sillon kyllä on huomattavasti helpompaa tuo tavaran roudaaminen kun saa ahkioon kaiken.

Suurin paino mun rinkkaan tulee varmastikin kalastusvehkeistä. Kahluuhousut ja kengät on melko raskaita ja kun mukana kulkee vähintään 2 perhovapaa putkineen niin äkkiä ollaan lähellä 10kg:ta pelkistä kalavehkeistä. Olen miettinyt josko sitä uskaltaisi jättää putket pois, mutta senverran monta kertaa olen rönynnyt kyljelleni pahassa maastossa, etten oikein uskalla jättää monen sadan euron vapoja ilman suojaa.

^itellä ei oo koskaan ollu kalavehkeitä vaelluksella, mut toi 20kg ilman niitä on helposti toteutettavissa esim. viikon kamat maastoon mahtuu tohon helposti ja saa jo ottaa jopa vähän sellaista mitä ilmankin pärjäisi. muistan ku joskus ylitettiin kilpisjärvi sillä veneellä joka vie sinne lähelle kolmen valtakunnan rajalle. sit vastarannalla jäätiin kaverin kanssa ojentelee kaikkien muiden rinkat pois katolta ennen kuin otettiin omat sieltä. perhana kun on kevyitä kaikkien muiden rinkat ja oma paino sillä reissulla varmaan sen 35kg. sen jälkeen on oppinu vähän tarkeemmin kattelee mitä sinne rinkkaan työntää ja minkälaista safkaa ottaa mukaan. Aika vähällä varustuksella oikeesti loppujen lopuks pärjää. periaatteessa joka keliin yks vaatekerta+joka päivälle puhtaat sukat ja bokserit+ne hygieenia tarvikkeet mitä kokee tarvitsevansa(ite harvoin kannan muuta kuin hammasharjaa ja tahnaa)+majoitusvehkeet+suunnistamiseen tarvittavat vermeet+safkat ja niiden laittovälineet+vettä. kaikki muu on turhaa painoa!

Jep! Ollaan sen verran monta kertaa oltu tuolla samoilla paikoilla ettei olla koettu tarpeelliseksi edes suunnistusvehkeitäkään kantaa mukana muutamaan vuoteen. Muutama reissu on tullut tehtyä myös ilman ruokaa kun kalapaikat on senverran hyvin tiedossa. Tätähän ei sitten tietenkään voi tehdä jos menee uusille paikoille. Helpoinhan se on juuri nipistää painoa pois niistä “ylellisyyksistä”. Itse kun en kahvia juo kuin tarpeen vaatiessa niin sitä en ole rinkkaan tunkenut.

Eipä tuolla juuri tarvitse hikeä häpeillä niin peseytyminen on pikkuhuljutteluja lukuunottamatta jäänyt aina paluupäivälle. Ollaan yleensä varattu joku sauna tms. Monesti ollaan oltu kilpisjärvellä mökissä yötäkin erämaasta palattuamme. Riippuu mihinkä kellonaikaan tulee.

snaamari - 16:39, 2.7.2013 » Mitä te niillä perhoilla mitään haukia narraatte? Menkää pohjoseen lohijoille tai jos eräily enemmän siellä kiiinnostaa ni jotain harjuksia tai purotaimeniakin niillä vois fisustaa, mutta että haukea... Ite olin joskus mutsin ja faijapuolen mukana Tenoa ja Pohjois-Norjan jokia kalastamassa varmaan viitenä vuonna, mut sit iski vaellusharrastus ja lapin reissut olikin sit pelkästään sitä tai laskemista.
On muuten aivan parasta touhua näin etelässä asuville tuo hauen perhokalastus. Täällä kun ei niitä lohijokia ole (eikä keväällä ja syksyllä muutenkaan lohta kalastella kun taas haukisesongit on silloin parhaimmillaan.) on pakko keksiä muuta kalastettavaa. Hauki antaa hyvät kyydit perhovehkeiden päässä ja varsinkin kelluntarenkaan kanssa tulee semmoinen mukava pelko persiiseen, että mitähän tässä nyt tapahtuu jos se iso iskee. Kaveri tempaisi 125cm kalan renkaaseen about kuukausi takaperin ja kertoi, ettei ole ikinä ollut samanlaista fiilistä.

Onhan se lohi aina lohi, mutta ei sitä viitsi kalastusta rajoittaa vaan yhteen lajiin. Itselläkin koko loma menee kyllä pohjoisessa raudun, taimenen ja lohen perässä ja sen lisäksi syksyllä pari viikkoa kanadassa tyynenmeren lohia onkiessa, mutta haukea voi lähteä heittämään vaikka viikonlopuksi tai käydä kopaisemassa illalla töiden jälkeen :slight_smile:

tänään olin pitkästä aikaa metsän takana olevalla järvellä kalassa ja kyllä sieltä pientä ahventa nousi :slight_smile: päästin kyllä kaikki takaisin koska haluan että niistä kasvaa isoja ellei joku mökkiläinen niitä kalasta ja tapa :frowning: on muuten tuskasta polkea metsässä jos vapa pilkottaa lähettilaukusta sillä sehän on joka oksassa kiinni.