Metallintyöstökoneet

En löytänyt sopivaa topiccia tälle aiheelle, joten päätin tehdä uuden metallintyöstökoneille tarkoitetun topicin. Projekteja seuratessa näyttäisi siltä että foorumilaisilta löytyy melko kattavasti erillaisia metallintyöstökoneita ja tietotaitoa. Kaipailisinkin nyt vähän vinkkejä metallintyöstökoneiden kanssa. Mitä koneita suosittelette ja mitä ette?

Omalle pajalle olisi tarkoitus päivitellä vähän konekantaa. Työn puolesta tulee tehtyä kaiken näköistä myös metallista, joten koneet saisivat olla enempi ammattitasoa. Tällä hetkellä löytyy: hitsauslaitteet, sorvi, pylväsporakone, kiillotuskone, sekä paljon erillaisia käsikoneita ja työkaluja.

Hankintalistalla olisi tällä hetkellä:

-Jyrsin

esimerkiksi:

Digitaalinen paikoitusnäyttö olisi plussaa jyrsimessä.

-Vannesaha

esimerkiksi:

Vannesahassa olisi kiva ominaisuus, kun saisi käännettyä pöydän katkaisu/pöytä malliseksi.

-Putkentaivutin

esimerkiksi:

Tämä vaikutti tosi hyvältä putkentaivuttimelta, mutta jenkkimalli enkä näitä euroopasta juuri löytänyt. Tietoa vastaavista jota saisi euroopasta?

Pylväsporakone, todella karu puikkohitsi ja pari rälläkkää sekä hiomakonetta ja valtava kasa käsityökaluja löytyy. Happi/propaani -juotosvehkeet on puoliksi kasassa (loput postissa). Sorvista olen haaveillut aina mutta ikinä ei tunnu olevan tarpeeksi ylimääräistä rahaa että viitsisin ostaa tai jos on niin ei ole tullut hyvää diiliä vastaan. Oon miettinyt jopa jonkun halvan mutta tukevan pakallisen puusorvin ostamista että saisi edes porattua reikiä pyöreiden kappaleiden keskelle hallitusti.

1 Like

Löytyyhän noita pieniä ja vähän edullisempia metallisorvejakin. Jos puuta haluat myös sorvailla, niin metallisorvista konvertoidulle puusorville vahva suositus!

Jos jollain on suositella jotain ruuvilla toimiviaa putkentaivutinta saa suositella.

https://www.instagram.com/p/B3fGQHllXDZ/

Katoin tota matoruuviin perustuvaa taivutinta ja mulla menis varmaan tota veiviä taaksepäin kieputellessa hermot aivan välittömästi.

Kun mä joku päivä ostan itelleni kunnollisen putkentaivuttimen, se on varmaan tämmönen Suomessa valmistettu Bend-merkkinen. Nää on myyjän nettisivuilla listattu “taivuttimina” eikä “putkentaivuttimina”, eivät sen takia olleet hakutuloksissa korkealla mutta lopulta löytyi.

https://shop.teamlaine.fi/c10492/ohutseinäiset-putket

2 Likes

Nään ainakin etuna ruuvilla taivuttaessa että saa todella tarkasti oikean kulman. Toki tommosella perinteisellä homma on varmasti nopeampaa.

Ihan pätevän näköisiä nuo Bendin taivuttimet. Nuo tai ridgidin taivutin tällä hetkellä nyt varmaankin varteenotettavimmat, mitä tullut vastaan suomalaisista kaupoista.

Silloin jos tarvii tehdä tarkempi taivutus kuin mihin perustaivutin ns. vapaalla kädellä pystyy, voi tehdä jonkinlaisen jigin rajoittamaan liikerata just halutuksi. Sillä tavalla saa tarkkuuden lisäksi tehtyä useita samanlaisia kappaleita sutjakasti.

Kaipa ruuvattavallakin taivuttimella joku tarkoituksensa on. Ite olen pyöritellyt aika paljon semmosta veiviä joka saa kappaleen kääntymään yhden kierroksen 360 pyöräytyksen aikana ja mieluummin vältän sellaista, jos mitenkään voin.

Mun tekemä putkentaivutin haarukanjalkoja varten
Kahvassa rullana kaks skede rengasta, näkyy 2. kuvassa :call_me_hand:
Tartsiputkia yms oon taivuttanu semmosel bilteman 17,90€ taivuttimella



8 Likes

Suosittelen metallisorvia. Kaikki metallisorvit on parempia kuin ei mitään metallisorvia. Onnistuin aikoinaan nappaamaan tollasen Emcon yhdistelmäkoneen, joka kokonsa ja virrantarpeen puolesta on täydellinen pieneen talliin tai olohuoneen nurkkaan. Vähän vaikea saada enää varaosia ja onhan se aika rimpula, mutta fillarihommissa ajaa asiansa.

Tässä on toteutettu jyrsimen syöttö sorvin johdinruuvilla. Ei saatana, voi saatana, en kyllä jaksais kauaa jyrsiä jos pitäis käsin syöttää.

Imgur

2 Likes

Ihan kätevän näköinen Emcon yhdistelmäkone. Itsellä myös emcon yhdistelmäkone, mutta vähän lelumpi versio:

Minkälaisista jyrsimistä porukalla on kokemusta? Joku pöytämallinen jyrisin ois nyt tosiaan seuraavaksi hankintalistalla ja vinkkejä otetaan vastaan koneista, joissa hyvä hinta-laatusuhde.

Eiköhän nuo HBM/Nova/Optimum ole sellaset perushyvät, jotka kaikki näyttävät samalta Kiinan tehtaalta tulleilta.

1 Like

Näyttävät kyllä kieltämättä siltä, että tehty samalla linjastolla kaikki ja lyöty eri tarrat kylkeen vaan.

Verestelin vuosien tauon jälkeen Rhinon käyttöä ja mallintelin tollasen hiomakoneen runkoputkien loveusta varten. Tässä kohtaa ei ole rahkeita jyrsimen ostoa varten eikä oikein tilaakaan mutta putkien tarkka sovittaminen koneellisesti kiinnostaa. Ajatuksena on että tuo pienempi rulla vaihdetaan putkikoon mukaan (nauhan paksuus toki otettava huomioon). Nauhan ja hihnan kiristys hoituu automaattisesti moottorin painolla (lisäksi voi toki laittaa jousen), putken syöttämiseen on tuollainen pyöreillä johteilla ja trapetsikierteellä varustettu kelkka johon on pultattu käännettävä koneruuvipuristin.

Moottori kytkimineen sekä tuo syöttösysteemi olisi jo valmiina olemassa, joten ostettavaksi jäisi lähinnä rautatavara runkoon (pääasiassa 40x40 rhs ja 10x150mm latta) sekä laakerit. Rullat pitäisi teettää jossain konepajassa kun sorvia ei ole.

En tosin tiedä onko mulla ikinä aikaa tuollaisen rakentamiseen mutta aina voi suunnitella.

Onko tuossa joku räikeä ongelma jota en ole huomannut?

4 Likes

Ihan pätevän näköinen! Näin vastaavan viritelmän joka oli tehty sorviin. Tais olla chapmancyclesin instassa.

En tiedä säästääkö tuossa rahaa varsinaisesti halpaan jyrsimeen verrattuna, mutta kivahan se on suunnitella kaikkea.

Laskeskelin että kun mulla sattuu olemaan tärkeimmät jutut jo olemassa niin tarvikkeisiin menee noin 100€ + rullien teettäminen, halvimmat järkevät jyrsimet taitaa olla tonnista ylöspäin.

joo. ja jyrsimellä voi tehdä muutakin. esim. porata reikiä. toi on vaan helvetinmoinen tellinki, jossa ei ole edes mahdollisuutta käyttää normi penkkihiomakoneena.

mut sillähän ei väliä jos löytyy neliöitä :+1:

Tajusin itsekin että ilman muuta tohon kannattais lisätä mahdollisuus käyttää tavallisena penkkihiomakoneena, ei vaadi kovin kummoisia muutoksia.

On kyl melkoinen monotasking-kampe. Sovitteiden tekeminen onnistuu kyllä vallan mainiosti pylväsporakoneella (kun @Arttu sulla sellainen on) jos koneessa vaan riittää tehot reikäsahoille.

Ok, pitää koittaa vielä pylväsporakoneella, kokeilin kerran nopeasti ja terä leikkasi jatkuvasti kiinni kun kappale pääsi liikahtamaan koneen välyksen tai huonon kiinnityksen takia vähän. Saattoi toki johtua koneen tehoistakin.

Toisaalta ihan oikea tarve olisi myös kunnon penkkihiomakoneelle, käytän nyt halpaa pöytään pultattua käsikäyttöistä nauhahiomakonetta aika usein ja se on aivan perseestä. Voi olla että suunnittelen ton uusiksi niin että käyttötavallisena penkkihiomakoneena on etusijalla.

Ite oon tehny sovitteet pylväsporalla. Kaikki osat saa kiristää tosi tiukkaan kiinni ja kierrokset tiputtaa niin alas kun mahdollista. Onnistumisprosentti riippuu paljon pylväsporasta ja maltti on valttia.