Maukka

Siinä se nyt sitten on, marketti fixi =)

Ensimmäinen fiksi meikäläiselle. Ajelen pääasiassa Enduroa maastopyörällä, ja tämä on hankittu työmatka, kaupungilla kurvailu/kikkailu kulkineeksi. Aluksi arvoin että tilasinko liian ison, kun geometria on aika erikoisen oloinen. Satulaputki tais olla 61 ja vaaka on 57. Tuossa kuvassa tuo satula on näin pitkäjalkaiselle 185cm kuskille “kikkailu” asennossa eli polvi jää vielä ihan huolella koukkuun vaikka polkisi niin että kantapäät on polkimilla. Geometria ei huolettanut enää pätkääkään kun ekan kerran pääsi ajelemaan, vekotin tuntuu ihan loistavalta laitteelta ajella.

Huomioita vekottimesta:

  • Satulaputki+satula painaa ainaski tonnin.
  • Kokonaisuudessan laite on selkeästi kevyempi kuin tuo minun 13kg täpäri (ylläri), kokonaispainoa ei ole tiedossa, todennäköisesti liikaa.
  • Kampien ja kehien maali on halvan näköset
  • Stemmi on taitaa olla vähän pitkä, niin se ainakin noilla maastureilla ajelun jälkeen tuntuu
  • Vannenauhat meni vaihtoon heti kasatessa, löin taakse 7½ baaria, niin minutin päästä pasahti, sehän puhkaisi pinnan aukon kohdalta vannenauhan ja sisurin.
  • Kiekot soi kuin kantele ensimmäiset 10m ajossa, mutta vaikuttaisivat olevan sen jälkeen suorat. Pitäs varmaan vähän tarkistus rihtausta suorittaa.
  • Eturieska/kammet tai jokin on epäkesko, toisessa kohtaa kampien kierrosta ketjut heiluu noin 3cm pystysuunnassa, toisessa kohtaa 0.5cm.
  • Tankoo vois varmaan kaventaa, katotaan jaksaako.

Vehje tuntuu sen tyyliseltä kuin hainkin, saumat ei ole mitään yyberhienoa mutta tuntuma on jäykkä ja kestävä.
Polkimista tykkään, en meinaa laittaa lukkoja kun normikenkiä haluais kaupungilla pitää kuitenkin. Maastureissa on lukkikset ja sinkulassa on häkit, toi saa olla fläteillä.

Ekan ajelun ajatukset:

  • Ohjaus on todella nopea se on kivaa.
  • Miksi vitussa tuossa on 175mm kammet? Ei kovin jyrkkään kallistella.
  • Skiddaus ei ole vaikeeta
  • Tolla keulii ihan mielellään, versus mun sinkulakonversio
  • Bunnyhoppi fiksillä on vaikeeta, tää mua hiertää, toi on niin oleellinen taito että pääsee katukiveyksestä yli, haastavaa on kun pitää saada polkimet oikeelle kohtaa. Pyörän saa kyllä hyvin ilmaan, mutta koitappa saada se ilmaan juuri jonkun esteen kohdalla.
  • Pakkitelu on helvetin vaikeeta.
  • Kenkä osuu tod helposti eturenkaaseen, pitääkö sittenkin laittaa häkit prkl.

Vähän kun opettelis pyörällä ajamisen kokonaan uudestaan.

huh huh, hyvä tunnelmaraportti ja uroteko, et toit ajatuksesi julki. En itse kokis kovinkaan varmaksi oloani, jos ajaisin fiksillä ilman mitään kenkien kiinnitystä polkimiin. Jossain 40+ vauhdissa saattais tulla hyvinkin se pysähtymätön jauhava mylly -efekti.

Tuohon poljinten asentoon on olemassa tällainen temppu: Pedal Setting Tutorial on Vimeo

Aika taikuri oot, jos eka fiksi + ei häkkejä = EZ Skidz…

bronto - 14:04, 18.4.2010 »

Aika taikuri oot, jos eka fiksi + ei häkkejä = EZ Skidz…

Tai aika kevyt välitys ja kunnon etunoja. Jotkin häkit tai remmit kannattaa olla, niin pysyy hätäskidailuissakin jokin tolkku. Hurjalla etunojalla kaatuu helpommin ja jarrutusmatka on pitempi.
happo-orgiat - 14:08, 18.4.2010 » Tai aika kevyt välitys ja kunnon etunoja. Jotkin häkit tai remmit kannattaa olla, niin pysyy hätäskidailuissakin jokin tolkku. Hurjalla etunojalla kaatuu helpommin ja jarrutusmatka on pitempi.
Juuri tohonhan se perustuu, välitys tossa on kevyt, ei muuta munat stemmiin ja takarengas lukkoon. Eihän se vauhti kyllä tolla hommalla paljon hiljene. Jos ette ollu vähään aikaan kokeillu, niin kyllä addun ghettosuperstaarit tommoseen piikkipolkimeen tarraa todella hyvin, mutta eihän se tietenkään minkäänlaista ylöspäin nostoa pidä. Oliskohan tommoset power gripit hyvät, vois testailla. Kiitti tosta videosta, tuotahan pitää vähän kokeilla (treenata kuus viikkoa parkkiksella niin kerran onnistuu) .

kuvasitko oman ensikosketuksesi pyörään tähän tapaan?

“First couple of fixed sessions”, ei juma mikä meno

Prestige - 8:08, 19.4.2010 » Oliskohan tommoset power gripit hyvät, vois testailla.
Feetbelteissä on periaatteessa sama idea, mutta ero on se, että voit tehdä sellaiset itse vaikka vanhasta vyöstä. Foorumilla on aikaisemminkin ollut keskustelua aiheesta [täällä](https://www.yksivaihde.net/old/884)

Mulla on 180-milliset kammet - kun halvalla sain - eikä oo kolahtanut kertaakaan edes isompien bemaksiflättien kanssa.

^ huom. konkeli:
1.) olet tiettävästi tricks rider in finland
2.) sun barspinnaavassa tricktrackissä lienee aika korkealla se keskiö

Joouuu, eiks mongoose sit oo?

edit: tirktark siis? Akriggilla ei ainakaan oo mitään ongelmia kammenpituuden kanssa. Mut kieltämättä tuossa kiinaihmeessä on korkealla keskiö - korkeammalla kuin esim. vigossa.

Ei jumaliste, Akrigg kyllä osaa. Ei onneksi tullut tuota ensikosketusta kuvattua. Ainoastaan pyörä näytti suunnilleen samalta Crisin ekassa sessiossa, siinäkin näyttäisi haarukka olevan erilainen.

Hyvä kuulla että toi 175mm kampi ei pitäis olla ongelma, mullahan tämä on tietenkin täysin psygologinen juttu, olen yksivaihteesta lukenu että pitää olla 165mm kampi, ja kun tuossa ekan kerran kolahti niin heti tulee mieleen että tässä on jossain muualla vikaa kuin kuskissa.

Pikaisen googlailun perustella ei näkynyt mitään kiina-kopioita liikkellä noista Powergrip/feetbelt vehkeistä. Aika jännä kun tuntuu että vähän on ilmaa 25€ hinnassa tuommoisista (anteeksi kun tuo DX opettaa tämmöiseen ajatteluun nopeasti, ei vaan jaksais maksaa jostain 20v vanhansta jenkki ideasta jolla on ärsyttävä nimi (power grips)) . Tuo vyön silpominen menee harkintaan.

^eli jos idea on riittävän kauan aikaa sitten keksitty ja toteutettu, niin silloin tuote pitäisi saada miltei ilmaiseksi?
Ei toi reilu 20€ mielestäni ole mikään kova hinta tuollaisista tuotteista.
Jos Power Gripseissä on ilmaa hinnassa, niin mitähän sitten ajattelet Hold Fastin remmeistä, jotka jenkeistä tilattuna tulee maksamaan posteineen noin 80$. Jos tuo lähetus jää tulliin, niin tulee niille hintaa reilu 70€. Eikä ne ole edes genuiinin nahkaa.

Eiks kaikki muutukaan abandonwareksi kun sille tulee ikää 20 vuotta?

^^^165 mm kammet pitää olla siksi, että silloin voi käyttää tiukempia farkkuja ajaessa.

^^ Kuittailuissa on pointtia. Netistä shoppaamisen ja kiina-tavaran saatavuuden takia saan itseni kiinni siitä ajatuksesta että kaikki pitäisi saada naurettavan halvalla. Semmoisilla summilla, millä ei mielestäni ole mitään järkeä kyseisiä tavaroita valmistaa, saati että voisi maksaa järkevää elintasoa pitävää palkkaa työntekijöille jotka niitä valmistaa. Tämmöinen kuluttaja käyttäytyminen on maailman paha ja perseestä. Tämän tiedostamisesta huolimatta huomaan kuintenkin ensireaktion olevan tuon, ihmetyksen että eikö tätä nyt saa mistään “järkevään” hintaan.

Toivottavasti teillä muilla ei ole vielä tällaista sauronin silmää perseessä. Henkilökohtainen lempi illuusio on että kun on niin vähän rahaa. No on kai sitä vähän kun ei ikinä lopu ideat mitä voisi ostaa. Nytkin tuli tommoinen fiksi ostettua, sitten siihen pitäs taas hankkia noi power gripit ja ehkä lyhyempi stemmi, ainii se u-lukkokin on vielä ostamatta, pitäs vielä pushauttaa se täpärin takaiskarikin. Paljonkos siellä tilillä olikaan jäljellä…

Mä olen huomannut, että ostamalla halpaa olen joutunut ostamaan myöhemmin sitä kalliimpaa.

Minkä kokoiset nakit tuohon menee? Vakiona 700C-25 Ultra sportit. Kai?