MAASTOPYÖRÄT enduro / am / trail / xc / dh / dirtti jne. keskustelu

Lanssi - 19:14, 5.1.2020 » https://i.imgur.com/ygEVZKf.jpg Itellä vaihtu runko Evolink 140 -> 158. Keula pidennettiin suoraan 180mm. Kaveri teki custom-dekaalit. Tänään eka kunnollinen lenkki, on se kyllä melkonen enskatykki.
Tää on muuten myynnissä, jos jotain kiinnostaa. DH-kiima ei anna periks.

Noi dekaalit on kyllä kivat!

ymmärrettävää, kyllä dh on aina dh.

sääli toki ettei suhe kestäny :frowning:

eikö toi ottais dc gabelnia?

olis hyvin FR muodikas ainakin

mitäköhän sille staminapohjaiselle DH protolle nykyään kuuluu :hmm

Nyt kun tuli dh/freeride hommista puhe niin oon vähän kyl iskenyt silmäni tähän

huom foorumirelevanttina sisältönä zee takavaihtaja josta on purettu vaihteensiirtäjäbisnekset ja rakennettu diy ketjunkiristin clutchilla

Onko erikoisuuden tavoittelua ostaa jäykkä maastopyörä vuonna 2020?

On-One Bootzipper kiinnostaisi, mutta toisaalta ei tarvitse laittaa kuin muutama satku päälle niin alkaa saada jo ihan fiksua jäpäriä Canyonilta. Toisaalta pyörä tulisi myös paskan kelin beateriksi/lokaripyöräksi, ja siinä käytössä etujoustosta ei ole mulle ainakaan mitään lystiä. Lisää vaan huoltomurheita ja houkuttelee varkaita kylillä. Perimmäinen kysymys ehkä onkin, että pystyyhän tommosella jäykälläkin pyörällä pitämään hauskaa Jyväskylän helpoilla metsäpoluilla ja latupohjilla? Vai kasvaako elin otsaan ilman joustokeulaa? Siitä ei liene kysymystä, etteikö jäpäri olisi nopeampi ja parempi metsässä. Ei ole siis hinkua lähteä minnekään enduroreiteille leikkimään, kunhan pääsisi joskus metsään hölmöilemään ja pyörälenkille kaikista surkeimmissakin tieolosuhteissa. Jos kelvit on peilijäässä tai auraamatonta perunapeltoa niin ei mulla riitä huumori vetää Rollerilla lenkkiä vaikka olenkin edelleen jonkinasteisessa fixed gear honeymoon -tilassa.

Ajatuksia?

Täytyy myöntää että tykkään täysjäykän tuntumasta huomattavasti enemmän, nykyiset täysjoustot tuntuu enemmän sohvilta kuin pyöriltä. Mutta riippuen missä ajat voi kädet väsyä ja alkaa paikkoja kolottaa etenkin juurakkoisilla poluilla, renkaat saisi suosiolla olla 2.4" kokoiset.

^^ mistään en mitään tiedä mutta luulen: tuolla keulakulmalla (ilmoitetusti 70 astetta joka koossa) ja oletetulla kokonaispainolla hauskuuden kanssa on niin ja näin

e:

ai, tämä jäi jotenkin hoksaamatta. Jotenkin arvelin/arvelen raskaammaksi.

Runkosetin tiedoissa lukee että mahtuu ainakin 2,4" lihat, ehkä isommatkin. Eikä tosiaan vaikuta kauhean painavalta. Rolleri painoi kahdella jarrulla melkein 10kg niin olen jopa yllättynyt tuon laitoksen keveydestä. Sit kun litkuttaa ja vaihtaa jotkut taittorenkaat alle niin tuostahan putoaa painoa heti puol kiloo.

E: Otetaan muuten kommentteja vastaan tosta osasarjasta ja etenkin jarruista. Levyjarruista ei ole oikeastaan mitään kokemusta ja edellinen maasto-osasarjani oli Acera 7v pakalla joskus yli 10 vuotta sitten :slight_smile:

Syksyllä tuli pitkästä aikaa ajettua polkuja jäykkis-sinkula El Mariachilla, ja totesin että kivaa on! Kesällä polkuhommat tullut viimevuosina hoidettua Evolink 150:llä, ja molemmissa on hauskuutensa.

Osasarja tuossa ei oikein sytytä miltään osin, itse laittasin ehkä runkosetin ja speksaisin CRZ:n sähköpostilistalta halpaa DT Swissin kiekkoa, Shimanon jarrua jne.

Lfgss:stä vakoiltu, että 29 bootzipperiin menis 2,6" 29 renkaat ja nipin napin 2,8" 650b+ renkaat. Lokareille ei paikkoja, joten taakse pääsee reikienporaushommiin ja edessä ruotoputkeen alakautta käpyä johon lokari kiinni pultilla, haarukan alapään kiinnityksen suunnittelu oman mielen mukaan.

Kuraläpät sit asia erikseen.

vvaltsu - 19:25, 2.2.2020 » Onko erikoisuuden tavoittelua ostaa jäykkä maastopyörä vuonna 2020? [On-One Bootzipper](https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBZ29SX/on-one-bootzipper-29er-sram-sx-mountain-bike) kiinnostaisi, mutta toisaalta ei tarvitse laittaa kuin muutama satku päälle niin alkaa saada jo ihan fiksua jäpäriä Canyonilta. Toisaalta pyörä tulisi myös paskan kelin beateriksi/lokaripyöräksi, ja siinä käytössä etujoustosta ei ole mulle ainakaan mitään lystiä. Lisää vaan huoltomurheita ja houkuttelee varkaita kylillä. Perimmäinen kysymys ehkä onkin, että pystyyhän tommosella jäykälläkin pyörällä [b]pitämään hauskaa[/b] Jyväskylän helpoilla metsäpoluilla ja latupohjilla? Vai kasvaako elin otsaan ilman joustokeulaa? Siitä ei liene kysymystä, etteikö jäpäri olisi nopeampi ja parempi metsässä. Ei ole siis hinkua lähteä minnekään enduroreiteille leikkimään, kunhan pääsisi joskus metsään hölmöilemään ja pyörälenkille kaikista surkeimmissakin tieolosuhteissa. Jos kelvit on peilijäässä tai auraamatonta perunapeltoa niin ei mulla riitä huumori vetää Rollerilla lenkkiä vaikka olenkin edelleen jonkinasteisessa fixed gear honeymoon -tilassa. Ajatuksia?
On tullut ajettua polkujakin täysjäykällä Marin Pine Mountainilla, ja kyllä se onnistuu. On hauskaakin.

Metsässä pitää ajaa ilman loksuja ja täysjäykkää mieluiten plussakiekoilla, joten ainakin itsellä jää säätämättä yksittäisiä lenkkejä varten. Jos loskakelit ajaa jäykkistään loksuilla ja kesäksi on muita katupyöriä, niin ehkä onnistuu. Silti sanoisin että laita maastoon maastopyörä. Mutta toisaalta Bootzipper näyttää hauskalta laitteelta jolla on edullista kokeilla mistä tykkää, kun kaikki on melko mahdollista.

juu, oon ajanu 29-täjärillä pari vuotta maastoa, juurakkoa ja kivikkoakin. nykysin ajan keveillä etujoustosilla xc/trail-29-sinkuilla.

ensinnäkin oon samaa mieltä karen kanssa, että jos maastoon tahtoo, niin sitten maasto edellä. kiinteemmät loksut ja näreily ei ehkä natsaa kovinkaan kätevästi yhellä setupilla.

toiseks, ihan omien kokemusten pohjalta, jättäisin ylileveet renkaat ja kehät veks ja laittasin suoraan joustokeulan. 2.4-rengas riittää hyvin leveellä kehällä monenlaiseen ajoon, säästää parhaimmillaan ihan mukavasti pyörivistä massoista eikä isonkaan ilmatilan rengas pärjää mitenkään joustokeulalle. jäpärillä iisimpikin tanner maistuu paremmin ja niska-hartiaseutu kiittää. plussana vielä, ettei tartte välttämättä edes pysytellä niitten juurakko-kivikkojen ulkopuolella.

Itse menin kolme kesää sitten juurikin tuollaisella monikäyttö/pientä hauskaa metsässä -ajatuksella ja ostin aikalailla vastaavan täysjäykän. Yhden kesän ajelin ja seuraavana talvena alkoi etujoustollisen trailipyörän speksaus. Loksuhommat ja muut vielä lisää homman epäkäytännöllisyyttä.

Allekirjoitan vahvasti ylläolevat mielipiteet siitä, että metsään metsä edellä. Pidän melko hankalana ainakin täällä pääkaupungissa löytää kunnon siivuja polkuja, joissa ei olisi siinä määrin juurakkoa ja kivikkoa, ettei etujoustosta olisi selvää iloa.

Kai se riippuu siitä mitä pitää hauskana, mutta itsellä ainakin helpompaa pitää metsässä hauskaa jouston kanssa.

Kysyjä halajaa Jyväskylän helpoille metsäpoluille. Siellä Laajavuoren ympärillä riittää smuuttia mutta mielekästä latupohjaa aivan eri tavalla kuin Helsingissä, eivätkä polutkaan ole pahoja enskarännien ulkopuolella. Piste lisää täysjäykälle.

Jyväskylässä on erinomaisesti latuverkostoa sekä muuta polkuverkostoa monipuolisesti tarjolla. Täysjäykkisellä pärjää erinomaisesti ja taitojen karttuessa pääsee helposti haastamaan itseään lisää. Omaa innostusta ei kuitenkaan kannata tappaa aloittamalla liian haastavista maastoista.

Laajavuoren latuverkoston sopivuudesta pyöräilyyn voi olla montaa mieltä.
Oma mielipide: EI

Mutta jyväskylän keskustan välittömässä läheisyydessä ja siitä eteenpäin tosiaan löytyy paljonkin kelvollista ajettavaa täysjäykällekin maastopyöräille.

Itse ajoin jyväskylässä maastoajot tällä:
https://lh3.googleusercontent.com/SD7xoV6CIM7i1RJtEo5DAi5XWnuC-NESUKhp8s8ZD7yT7d3tuaBgw_K3-BCVS5ObypqbCO2zxlsePly_mwnbiesdwosV7dDXWvbu7Dmp3pHjyQSVOdV2_rPO398YpFvNZWxl4cUXAOeEC6wlVgmV8bdP5OrVMmIn2cXMnRw34jHLRZDb-Blhoj9GAuXIpAPqKLcuzUqBnSW_hNkG8E-f_1lex4N86Kgt030R_2IgwopKc1iZTC87jCnM-k68XWatMoXtZaWZQZeIhXcfoqa7uz4kL4dEEISFVy-ZKYXUb6LlF5oBfCju1hk4oW-SYUGxTZ6KhDfSzsaNpygJCl-pJTNwhhQC6miz3ATY-5LFhFLJCCqMXkf9v7O4M2srS2FavVKsdJXi_Tq31qUbKWz0fgoCGNZZSURanJie3O54nbdpeFtFHJr3tV9PXbaaL6TXVlAGE_TPAHC0DMkBoNjl0oY_3btNB-JMzhpURlB19JtfMjjAfuUoKqAUbyhy5ygb3T8GRZaY1wOe8euYME1xQDN4hN9TwSBZ4oeCs42pl-huCPkEBQ30MJhvSkChUMAOKfi5BPAxELJK92wWOjvG2BaLOeYauIsFR09Do-NbuFuQqj6lKVqMSVK61vNcF-MDjMsPZ-f86ToLax1dZ29VM1c1TbnS7_Rlm2xLcD6Kq49Tkg-KBQnq3gytuAySFe8cbS2_LlNzkuVKFV39YruQPlDO5bJNq0VX6hX96BVWQ8i6kN9N=w1542-h867-no

Etelään muuton jälkeen joutui hankkimaan jousia alle.

Hyvää pohdintaa, kiitos vinkeistä. Pitää toivoa että menee kitara kaupaksi ja pääsee full rigid mtb lyfeen sisään. Uskon, että olen silleen sopivalla tavalla pöljä, että pystyn nauttimaan täysjäykällä ajelusta vaikka jäykkäperällä pääsiskin helpommin ja kovempaa. Oonhan mä ajanut noita Laajavuoren latupohjia pitkin Rollerillakin viime kesänä. Speksataan sitten suorituskykyisempi maastopyörä jos alkaa kiinnostamaan tosissaan, tällä hetkellä pääpaino on kuitenkin spandexhommissa ja fiksuttelussa. Ja en tosiaan meinannu laittaa mitään täyspitkiä lokareita, lähinnä sellaiset rumat muoviset kuraläpät, mitkä voi sitten nakata pyörävaraston nurkkaan kun lähtee ihan ajamalla ajamaan.

Osasarjassa ei haittaa jos ei ole mitään sykähdyttävää, kunhan ei ole mitään full retard häksättimiä jotka ei pysy säädöissä/ehjänä jne. Matalalla budjetilla mennään niin riittää että osat on ihan kelvollisia.

Sitten vielä arpomiset L- ja XL-koon välillä niin homma on rahoitusta ja place orderia vaille paketissa. Strategiset mitat 188/89cm, joilla osuu vissiin aikalailla noiden kokojen välimaastoon.