MAASTOPYÖRÄT enduro / am / trail / xc / dh / dirtti jne. keskustelu

Kun pääsee maastoajon makuun niin droppitankopyörät saa aika vähän ajoa maasturin rinnalla :wink:

Tosissaan puhuen: itse ostin uuden jäykkäperän kun olisi ollut tilaisuus myös täysjoustoon. Osittain budjettisyistä ja osittain koska jäykkäperällä ajossa on tiettyä fiilistä. Noin 90% ajasta olen todella tyytyväinen, mutta ne loput 10% ajasta on juurikin jotain hirveitä kivikoita joissa tuntuu että täysjousto olisi se juttu. Kyllähän nekin menee, mutta vähän sattuu sieluun aina kun lyö vanteelle.

Lainapyörällä kokeilu on tietysti paras vaihtoehto, varsinkin kun on jäykkäperällä jo tuntumaa samoista poluista.

täo kyl jees. Droppea kaipaa enemmän ku nineris, ku pidemmäl asennol huomaa selkeemmin et satula jää eteen jos maantiekorkeudella pitää.

Mutta siis joo tuotatuota

saman henkinen jäykkäperä- vs täpärivalintaan. Vielä yleisesti

Todella hankala niitä on mitenkään verrata. Ajaminen on tosi erilaista kummallakin. Ei sillä, että toinen olis siellä mäessä hauskempi tai, “parempi”. Tai että jompikumpi PITÄÄ olla, tai että jotain ominaisuutta tarvitsisi, mitä toisessa ei ole.

Tuol aijemmin sanoinkin, että täysjoustoinen enduropyörä on ollut omaan ajoon omistamistani pyöristä paras ja monipuolisin. Silti toisinaan haluais painella vaan mäkeen jäykkäperällä, ilman mitään saatanan droppereita, tykinkuulakypärä päässä.

edit. Gardajärvelle ottaisin nukeproof mega polkupyörän.

Ainiijjoo oisko ollu negis tai joku muu joka möi sitä Raceface tolppaa ni kyseli käyttökokemuksia tosta Magura Vyron eLect tolpasta niin tässä niitä nyt sit tulee.

Pakkaus iha perus, lataus ja asennus ilma ongelmia. (no mitä muutakaan voi langattomalta tolpalta odottaa). Kauko-ohjaimen patteri tuli kans mukana.

Ensiasennuksella tietysti hiukan säätämistä, kuinka asentaa tuon ohjaimen tankoon. Mukana tulee mount ja 2 kuminauhaa (muistaakseni). Kiinnitys tapahtuu yhdellä kuminauhalla, tietyllä tavalla hepposen olone mutta silti napakasti menee paikalleen ku laittaa “nojaamaan” jarrun tankokiinnikettä vastaan. Mä päädyin itse sen vasemmalle puolelle asentamaan niin että pitempi osa tulee jarrun kiinnikeen päälle, ja itse nappula lähemmäs grippiä. Shimano Sainttien kanssa sai just oikeeseen kulmaan mut en tiiä kuinka muiden kanssa, toki varmasti vois ajella ilman että nojaa jarruun, mutta tykkään ite tolleen.

Laitteessa kolme nappulaa, jos Maguran joustot saisi ylimmästä sekä alimmasta lukittua joustoja (nappulat kolmion muotoisia) ja itse hissitolppaa hallitaan pyöreästä nappulasta mikä mielestäni helppo löytää isoine hanskoineni.

Akkukesto : noh tolpan saisi aina laitettua ajon jälkeen pois päältä erillisestä nappulasta mutta eihän sitä muista. Ei siinä, Huhtikuun lopussa asensin ja Elokuun lopussa lenkillä tajusin että akkuhan se perkele loppu on, jäi yläasentoon eli loppulenkki ainakin mukava polkea, en tieddä oliko tuuria vai onko vain suunniteltu niin… Ajoa tullut 115 tuntia, Lappeenrannassa missä tuota nyt tulee kokoajan räpellettyä, kun mäet lyhyitä. Jos kaukosäätimestä loppuu patteri löytyy toki tolpasta painike mistä voi itse manuaalisti painaa ja toimii jälleen normaalisti.

Ajokokemus : ensimmäisellä lenkillä huomaa viiveen, mutta sen jälkeen ei. Stepless säätö eli voi pysäyttää jouston mihin vain kohtaan, toimii mutta pääosin käytän vain ääriasentoja, toki teknisessä tasaisessa trailiajossa ei ihan optimipolkemiskorkeudelta tule ajettua, joten silloin jotain äärirajojen väliltä. Kaukosäädin lopettaa yhteyden automaattisesti noin 20minuutin välein (ainakin nykyään), jolloin täytyy tuplapainaa jolloin kaukosäädin ottaa taas yhteyden tolppaan ja laskeutuu. Enkä siis ole vaihtanut vielä kaukosäätimen paristoakaan. :smiley:

Pakkasella kokemusta ei ole.

Huolto : kokemusta ei ole.

Kokonaisuus : Pyörässäni ei sisäisen viennin mahdollisuutta joten tämä vaihtoehto tuli valittua. Keväällä hinta bike-discount.de:ssä 299, ja ollut joka euron arvoinen. Eli siis jossei pyörässäsi ole sisäisen viennin mahdollisuutta tai et muuten vain tykkää noiden ulkoisten vientien ulkonäöstä, tai pelkäät vaijereita ja haluat ratsastaa aallonharjalla kunnon päälliköiden tapaan kannattaa valita full wireless tiimi.

munakorva - 16:27, 10.9.2017 » Mutta siis joo tuotatuota saman henkinen jäykkäperä- vs täpärivalintaan. Vielä yleisesti Todella hankala niitä on mitenkään verrata. Ajaminen on tosi erilaista kummallakin. Ei sillä, että toinen olis siellä mäessä hauskempi tai, "parempi". Tai että jompikumpi PITÄÄ olla, tai että jotain ominaisuutta tarvitsisi, mitä toisessa ei ole. Tuol aijemmin sanoinkin, että täysjoustoinen enduropyörä on ollut omaan ajoon omistamistani pyöristä paras ja monipuolisin. Silti toisinaan haluais painella vaan mäkeen jäykkäperällä, ilman mitään saatanan droppereita, tykinkuulakypärä päässä. edit. Gardajärvelle ottaisin nukeproof mega polkupyörän.
Omista kokemuksista sen verran että täpärillä pystyy ajamaan enemmän perse penkissä. Tapeilta ajettaessa se suurin jousto tulee jaloista kuitenkin. Ja tykinkuulakypärän ostin perjantaina kun oli tarjouksessa ja sopi päähän ja oli liian noloo ajaa bemaksilla maantiekypärä päässä. Sit vähän vielä toistaseks ahdistaa fullface, haarniskat, laskettelulasit ja muu darth vader meno. Dropperista kyllä tykkään vaikka vaijerit ja nappulat ei kivoja ole.

Tossa huomasin muuten mielenkiintoisesti kun tyciteltiin Fiskars Trail Centerissä muutama viikko sitten, niin kaveri upouudella AM-jäykkisellä jäi aina ylämäissä. Täpärillä pito ylämäkeen tuntui olevan helpompi ylläpitää = loogista, perse penkissä pyörittäessä paino pysyy takarenkaalla ja jousto hoitaa epätasaisuudet. Kaveri on ajanut vähän vähemmän kuin mä, mutta motocross-taustaa, hyvä kondis ja suht reikäpää noin yleisesti kaikissa tällasissa hommissa :slight_smile: Eli tasasella ja alamäessä mentiin aika samaa tahtia, mutta tosiaan tuo ylämäkihomma pisti itelle jotenkin silmään/yllätti. Tuollahan ei ole mitenkään superteknistä mutta ylämäet oli suht luikkaita märkänä/juurilla eli sellasta aika perus suomipolkumeininkiä.

Edit: itekin kyllä tykkään jäykkäperällä ajaa mut toisaalta täysjousto tosiaan säästää voimia ylämäissä ja sit voi tiputtaa dropper-tolpan alas ja ajaa vielä kahta lujempaa alamäet. Tai näin ainakin noin ideaalitilanteessa?

Frankton - 11:18, 15.8.2017 » Täl viikol tai viimeistään ens viikolla jo ajossa..
Tätä on toisteltu nyt joku 2kk :---D Himputti kun oo niin malttamaton hätähousu näitten kanssa. Mut tällästä tulossa hei jee! Tiistaina hyvällä tsäkällä jarrut kii ja sit bruuuuum bruuum! Parhaat kelitkin näihin hommiin just alkaa. https://i.imgur.com/SrDma9W.jpg https://i.imgur.com/RsB8Fm7.jpg

Ja kiitos koko mtb666 ryhmä kun ootte jaksan kattoa tätä hätäilyä ja säätöä :´´´DD

^^ On muuten totta että se ulosjousto liimaa kivasti sen takarenkaan kiivetessä :slight_smile:

Joustopyöriäkin pidettiin joskus paskempina kiipijöinä. Ja voi olla että ihan alkuun olivatkin, mutta maine säilyi kauan sen jälkeenkin, kun iskaritekniikka ja joustogeometria kehittyivät siihen pisteeseen, että polkijan alla niiailun sijaan energia päätyi etenemiseen.

Hauska nähdä miten tekniset ratkaisut yksi toisensa jälkeen osoittavat epäilijöille paikkansa: tubeless, ovaalit, levyjarrut, dropperit, jousitus, ilmajouset, leveät vanteet, 29er… Esimerkkejä riittää.

Ei siinä, kyllä pyöräilystä voi ja kuuluukin nauttia just niillä välineillä mistä ite tykkää. Välillä vaan kyllästyttää lukea semmosta refleksinomaista “markkinamiehet huijaavat teitä”-paasausta.

Zei - 20:46, 10.9.2017 »

Tossa huomasin muuten mielenkiintoisesti kun tyciteltiin Fiskars Trail Centerissä muutama viikko sitten, niin kaveri upouudella AM-jäykkisellä jäi aina ylämäissä. Täpärillä pito ylämäkeen tuntui olevan helpompi ylläpitää = loogista, perse penkissä pyörittäessä paino pysyy takarenkaalla ja jousto hoitaa epätasaisuudet. Kaveri on ajanut vähän vähemmän kuin mä, mutta motocross-taustaa, hyvä kondis ja suht reikäpää noin yleisesti kaikissa tällasissa hommissa :slight_smile: Eli tasasella ja alamäessä mentiin aika samaa tahtia, mutta tosiaan tuo ylämäkihomma pisti itelle jotenkin silmään/yllätti. Tuollahan ei ole mitenkään superteknistä mutta ylämäet oli suht luikkaita märkänä/juurilla eli sellasta aika perus suomipolkumeininkiä.
Edit: itekin kyllä tykkään jäykkäperällä ajaa mut toisaalta täysjousto tosiaan säästää voimia ylämäissä ja sit voi tiputtaa dropper-tolpan alas ja ajaa vielä kahta lujempaa alamäet. Tai näin ainakin noin ideaalitilanteessa?

Oon huomannut, että kokeneimmat kuskit erottaa usein smuutista nousu -ja laskutekniikasta. Mitä teknisempää maastoa, sitä paremmin erot näkyy. Kyse ei oo välttämättä vauhdista vaan vaivattomuudesta. Vauhti tulee toki siinä sivussa, mutta meno ei näytä rytkytykseltä tai rykimiseltä.

Nykyiskarit ja takalinkut alkaa olla aika ihmeellisiä. Ennen ei ollut näin auvoista. Iskarit oli mitä oli ja varsinkin vähän väärillä paineilla niistä saattoi olla enemmän haittaa kuin hyötyä teknisissä nousuissa.

En tosin kiellä, etteikö hyvin säädetty täpäri sopivilla rengaspaineilla voittais noususkaboja. Jäykkäperällä vaatii enemmän tekniikkaa samaan suoritukseen.

voiko olla…

Ystävällinen lähestyminen aiheeseen “jäykkäperä oli täpäriä hitaampia ylämäessä” :). Silleen ettei yritä olla fiksu ja ilkee samaan aikaan, tiiätkö?

Vaihtoehtoisia vastausmalleja:

asb: VITUN TOOPE. Kyllä kai ymmärrät, että se sun päristelijäkaverisi ei tajua mitään polkemisesta ja nyt kuvittelit olevasi paljonkin kovempi kuski? Itke vittu tyynyys mulkku.

munakorva: hyvä meno, mut kaverilles suosittelisin kattoo vähän tahmeempaa kumia. Hans Dampfit toimii, mutta jätä suosiolla hyllyyn ne perusmallit ja ota Super Gravity ADDIX softilla. Muut ei pidä mitään jos aikoo ajaa yli 50km/h mutkiin metsässä.

Daniel Braun: Hmm nyt alkoi kiinnostamaan tää täpärihomma… Palkkapäivään on vielä aikaa mutta ostoskori ois valmiina.

Biciolli: Suunnittelin esteettisesti miellyttävän täysijoustoisen sointuvalla Biciolli -värimaailmalla. Mäkiä en enää nouse, mutta alla linkki päiväkirjaani Slovakian reissusta vuodelta -76.

Sori, kipeenä kotona alkaa puuduttaa…

:DDD
Oon hyvä muodostaan tarpeita haluja.
Mut mtblifestyle ei oo ihan mua varten, onneksi.

Edulliseen hauskanpitoon laittaisin takajäykän hc-29:n dropperilla. Ainakin 140 mm eteen. Mutta kisapuuhissa tuo 130 mm täysnotku on kyllä nopee, ja johtuu osaksi juurikin mäennousukyvystä. Pidän jouset lötköinä että niistä on hyötyä tasamaan röykkypolkuja penkistä pyörittäessä. Progressiivisemmat olis hauskempia.

Tässä kohtaa muistuttelisin taas että nettikiusaaminen on rikos…

Juuri näin. Tietty noita tekijöitä on niin monta muutakin että paha sanoa mitään yleispätevää.

Repesin kyllä tolle “asb”-vastaukselle :smiley: Onneks ei oo kyllä enää mitään luuloja kovan jätkän/kuskin statuksesta ollut vuosikausiin…heh

EDIT: Aaron Gwinhän on muuten totanoin just noita “pärinäpoikia”, että silleen…pointti oli vaan, että mun kokemuksen mukaan niillä on yleensä aika hyvä maastoajotekniikka noin suhteellisesti vs. tyypit joilla ei kaksipyöräisistä aiempaa kokemusta (+ ei mene ihan samalla lailla toisinpäin, ts. crossi on aika vaikeeta vaikka ois ajanu mtb:tä, mut toisinpäin tuntuis jeesaavan aika paljon. YMMV)

^^^ juurikin siitä syystä, että täpärillä voi suurimmaksi osaksi pyöritellä istualtaan ja laskuissa joustaa muukin kuin polvet, jaksaa takaa joustavalla pyörällä myös ajaa pidempiä matkoja.

Ahem. En kyl käytä tommosta kieltä. Muuten nappiin.

No joo eli tänää toi pate jarrut ja sai laitettua kasaan. Töihin ja takas. Ei vielä ainekaan hakannu polvet tankoon ja tuntu hyvältä! Huomenna pakko heti aamusta lähtä lenkille. AAAH!

Tää kuva olikin muuten enne :----D

Eli GT sai siirtyä eläkkeelle ja tää modernimpi raastin tuli Pyryltä mulle. heh. Ostan voittajat pois markkinoilta kunnes kukaan ei uhmaa minua! #dominanssi

Asiaa! Sopusuhtasen näkönen 26" kiekoilla. Eka olin vähän epäilevä tuomas mutta varmaan just hyvä.