Maantievaihdepyöräkerho (HKI)

Fashion is so last season!

Yksi vaihde on muotia, joten siirtykäämme monivaihteiseen :slight_smile:

Nyt kun vaihteellisia esitellään:
http://lh3.ggpht.com/_vuDzfVjKPnQ/Ss4OgylZXxI/AAAAAAAABkQ/aUgdaZuo6nk/s720/DSC_0787.JPG
Joojoo, täällä ei puhuttu cyclocrossista, mutta kun on kerrankin tuo Genesis maantiepyörähenkisesti siistissä kunnossa.

Mulla ei edelleenkään ole yhtään vaihdepyörää. Tosta Raleighista kyl aattelin tehä jonkun seiskavaihteisen, tjsp.

Voisiko tässä kohtaa nyt sanoa, että on se helppoa olla nainen? Viittaan tähän jalkojen sheivailuun. :slight_smile:

Genesikseen sliksit alle niin hyvin sillä maantiellä ajaa.

Mun kokemuksen mukaan epilaattoria ei kannata käyttää. Sen kanssa tulee sisään kasvaneita karvoja. Vahaus on miehekkäin tapa ja silosääret säilyy pitkään, mut siinä menee aikaa ja vaivaa. Moniteräinen partahöylä on hyvä ja nopee, mut karvat kasvaa äkkiä takaisin.

pacstar - 5:25, 9.10.2009 » Voisiko tässä kohtaa nyt sanoa, että on se helppoa olla nainen? Viittaan tähän jalkojen sheivailuun. :)
Onko naisten jalat jotenkin helpompia ajella?
jarkko - 5:32, 9.10.2009 » Genesikseen sliksit alle niin hyvin sillä maantiellä ajaa.
Joo, usein on ollut suunnitelmissa vaihtaa renkaat, mutta jostain syystä lähden maantielle aina fiksillä. Kai se on se zen ja huoltovapaus ja jada jada bullshit (laiskuus vaihdella renkaita edes takas kun ei ole toisia levarikiekkoja).
SanttuT - 6:13, 9.10.2009 »
pacstar - 5:25, 9.10.2009 » Voisiko tässä kohtaa nyt sanoa, että on se helppoa olla nainen? Viittaan tähän jalkojen sheivailuun. :)
Onko naisten jalat jotenkin helpompia ajella?
Sekin kun karvat yleensä hennompia. Mutta myös jos säärien sheivailu kuuluu muutenkin rutiineihin, eikä herätä mitään kysymyksiä seksuaalisesta suuntautumisesta esim. :)
accro - 7:05, 9.10.2009 » Lenkillä lähden millon vaan mukaan, mutta tyssääkö mun osallistuminen so-last-year -vaihteettomuuteen? Yksivaihdekimppalenkit on tainnu kuolla aikoja sitten.
Kerho hyväksyy - tietenkin - lenkkeilyn kiinteällä välityksellä, Tour de Francen alkuperäiseen henkeen ja perinteikkään (talvi)kadenssiharjoittelun nimissä.

"Henri Desgrange, the originator of the Tour de France, and tyrannical cycling purist, is known to have denounced multispeed bikes, saying, “I still feel that the variable gears are only for people over 45. Isn’t it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailleur? We are getting soft. As for me, give me a fixed-gear!”

Sen sijaan meidän pitäisi ehkä keskustella Kerhon virallisesta politiikasta suhteessa sinkuloihin, vapaarattaallinen yksivaihteinen maantiepyörä on kuitenkin maantievaihdepyörän antiteesi ja siten Kerhon hengen vastainen kulkuväline ATMO.

Edit.
^ tässä oli hieman nyt sitä huumoria mukana sitten, ettei kukaan vaan pahoita mieltään…

Mä tuun kyllä mielellään lenkeille treenaamaan tiukassa letkassa ajamista. Se on jalo, tarpeellinen ja hauskakin taito.

Mutta tuun kyllä vaihteettomalla! Jos ja kun sitten tipun, niin syytän tietty sitä vaihteettomuutta!

Ja eikös nää kiinteät kuitenkin ole oikeesti erinomaisia laitteita kaikissa reilusti alle 3 tunnin maantielenkeissä? Pidempiin mulla ei nyt ole oikein aikaakaan.

Vaihdepyörän kamojen metskaaminen on ihan tuskaa! Pelkkien vaihteiden, kahvojen ja vaijerien hankkimisessa menee paljon kauemmin kun kokonaisen ratasetupin hankkimisessa. Mulla on ollut hankinnat käynnissä kohta vuoden sellasena taustaprosessina ja silti puuttuu vielä helvatusti osia (satulatolppa, vaihdevaijerit, kiekot,…). Oon ihan varma ettei mun vaihdepyörä ole ennen kevättä ajossa.

Tosin kieltäydyn ostamasta uusia osia ja käytetyissä kelpaa vaan hyvät ja nekin on pakko saada keskiarvoa halvemmalla. Mutta samat periaatteet mulla on ollut ratapyörän kamojen ostelussa ja tässä samassa ajassa velokamoja ois kyllä metskannut netistä monen kokonaisen ajoon saadun pyörän verran.

Jos siis ebayt, huuto, Fillarin palsta ja vastaavat ei nappaa, niin kannattaa kaksi kertaa harkita vaihdepyörän kasaamista. Ja varmaan kasaamistyön vaatima aika korreloi hyvin tuon metskaamisen vaativan ajan kanssa. Eli tuskasia tunteja tulossa vielä paljon.

Tiukan letkan treenaamisessahan paras setup on kiinteät + velodrome. Eli porukan veloaamut jatkuu ens kaudella ennallaan, mutta aamut venyy kun muutaman pikasen 500:n ja 1000:n jälkeen treenataan vielä letkajenkkaa sellainen reilu 10 km.

Mitäs sääntöjä tiukassa letkajenkassa kannattaa pitää? Tai mitä sääntöjä pidetään oikeissa Maantievaihdepyöräkerho HKI:n lenkeissä? Käsimerkit? Pitäiskö aina varoittaa jarruttamisesta jotenkin vai saako jarruun koskea ihan vapaasti?

Oon muuten sellanen blondi, että mun karvat on tosi ohuita ja pehmeitä. Ja siis aerodynaamisia. Ilmeisesti aika yleisiä just suomalaisilla tällaiset pehmokarvat? Karvat ei ole koskaan aiheuttanut mulle nivusissa tai muuallakaan ongelmia. Kesälomalla meni kuitenkin sheivailematta parhaimmillaan neljä noin 3 tuntista lenkkiä viikossa. Jollain tummakarvaisemmalla olisi varmaan ollut ihan eri polte nivusissa.

Hyvää infoa kimppa-ajoihin

Peesatessa on kauhean kiva ajaa tosi lähellä frendin takarengasta. Silloin sitä ei pidä tuijottaa liikaa, koska sitten ei havainnoi eteenpäin. Ja yletöntä kiemurtelua kannattaa kans välttää. Kans tiedottaminen kannattaa pitää hanskassa.

jussi - 7:42, 9.10.2009 » Sen sijaan meidän pitäisi ehkä keskustella Kerhon virallisesta politiikasta suhteessa sinkuloihin, vapaarattaallinen yksivaihteinen maantiepyörä on kuitenkin maantievaihdepyörän antiteesi ja siten Kerhon hengen vastainen kulkuväline ATMO.
Jos kyseessä on nimenomaan [i]vaihdepyörä[/i]kerho, niin asia saattaa olla hiukan eri, mutta Raleigh Clubmanhan taitaa olla se herrasmiesten pyöräkerhojen aito ja alkuperäinen kulkupeli, ja sillähän ajettiin sekä maantiellä että radalla. Maantiellä vapaarattaalla (66") ja radalla kiinteällä(74").

Konkelin linkin takaa löytyy kyllä kaikki kymmenkunta eri käsimerkkiä mihin on tullut törmättyä. Kirjoitettuna niitten selittäminen on vähän hakalaa.

Oisko jossain netin syövereissä noita piirettyinä, animoituina, Youtubena tai muuten havainnollistettuna?

Mä en mistään mitään tiedä, mutta musta tuntuu, että fiksi ja vapaarattaallinen pyörä eivät oikein istu keskenään kivasti tiukassa letkassa ajoon. Ainakaan mäkisessä maastossa.

Mun lenkillä käsimerkkejä on kaksi:

  1. Keskari urpoille autoilijoille
  2. Yläfemmat kahvituvalla

Enkä ajele sääriä. Ja menen oluelle lenkin jälkeen.

Käsimerkit schmäsimerkit, onks jengi kuullut maalaisjärjestä? Jos edessä on este (esim. känninen fiksettikuski naamallaan, kuollut supikoira tai poliisiauto poikittain) niin siitä tiedotetaan taaksepäin. Vaikka sitten huutamalla. Kunhan viesti tulee selväksi myös takanatulevalle.

Mutta Santtu mainitsikin mun todellisen huolenaiheen: fiksetti- ja maantiepyörät samalla lenkillä kuulostaa imho vaaralliselta, etenkin kun jos seassa on yhtään kokemattomampaa väkeä. Putkelle noustessa se fillari hyytyy hetkeksi, joten takana tuleva pommittaja fiksillään vetää selkään. Tai sit päinvastoin alamäessä, sankari skidaa huolettomasti ja tuloksena on kasa.

Järki siis käteen.

Järki schmärki… Teitä tulee olemaan ehkä enintään neljä tyyppiä siellä lenkillä ja te ajatte alle kolmeakymppiä. Ihan yksi ja sama onko siellä fiksiä, vaihteita vai sinkulaa, koska ette te itseänne kasaan saa kuitenkaan.

Joo siis ei meistä kukaan kuitenkaan osaa/uskalla ajaa niin tiukassa peesissä ja pakassa että fikseistä ja vapaarattaallisista tulis jotain hirveetä ongelmaa. Tai jos tulee niin näkeehän sen sitten.

Kaikilla on varmaan tarpeeks kaupunkilaisjärkeä siihen ettei vedä jarruja lukkoon huvikseen jos joku on perseessä kiinni, oli jarru sit jalka- tai käsijarru.

menee himaan rihtaamaan vaihteellista takakiekkoa

Perä jää! Joka kevät on tullut mentyä 10-15 pyörän letkassa Porvooseen. Joukossa vaihteellisia, sinkuloita, fixejä, SA-int, Jopo - ikinä ollut mitään hämminkiä kunhan pitää järjen mukana eikä ala elvistelemään. Normaalit oikea+vasen ja käsi ylös hidastamisen merkiksi riittää ihan hyvin.