M/V: Maantiepyörä Scott CR1 Team L/56cm 2006 (TRE)

hassu kuva

melkein yhtä hassu kuva

FULL CARBONia siis tyrkylle. Pakko ei ole luopua, mutta mulle maantiepyöräily olisi mulle mielekkäämpää lyhyemmällä, eli sopivammalla rungolla. Tämä voi irtaantua joko runkosettinä, rullaavana runkosettinä tai enempien komponenttien kera, riippuu siitä kuinka tarpeet kohtaavat ja mitä sovitaan.

Kyseessä on tämä Mr Velolta peräisin oleva yksilö:

Nykyään kiinni:

  • Kampisetti Ultegra FC-R8000 53/39, mutta vaihtuu vielä johonkin toiseen Ultegraan
  • Renkaat Vittoria Corsa Control G2 25mm skinwall, toki sisureilla. 28mm ei mahdu runkoon.
  • Ohjaustanko PRO PLT Discover 42cm/12ast. ja hopeiset tankonauhat
  • Stemmi 100mm kirkas Planet-X CNC, tietenkin suhteettoman lyhyt tällaiseen pyörään, voinen vaihtaa
  • Polkimet PD-M540 ja satulana vanha SLR, nämä ainakin pidän ellei muuta saada sovittua.

Tarkistan painon tilaisuuden tullen. Internet antaisi ymmärtää rungon painon olevan yksinään noin 1,0kg (no huhhuh?) ja etuhaarukan 0,3kg (uskon). Vuosimallia vastaavaa geometriataulukkoa ei tunnu löytyvän. Vaikka jossain uudemmissa vuosimalleissa runko on jo yksityiskohdiltaan hieman erilainen, arvelisin mittojen silti pysyneen melko samana. Tuossa esim. vm. 2013: Geometry Details: Scott CR1 2013 Summittainen rullamittailu antoi yhtäläisiä lukemia. Netistä löytyy jonkin verran käyttäjäkokemuksia ja arvioita, suosittelen tutkimaan. Muutenhan tämä on kasaajan kannalta vanhaa kunnonia: navat 100/130 ja vaijereille pinta-asennus.

Tämä on ollut mulla toukokuusta 2020. Kilometrejä on tullut mun aikana, työmatkatempossa, kohtalaisen vähän. Lenkkikäytössä tämä ei ole ollut mulla oikeastaan ollenkaan. Huolellinen kuntokartoitus on tekemättä vielä, mutta runko on pintapuolisesti siedettävässä kunnossa (nojailujälkiä päivittäiskäytöstä, lakassa paikoin vähän sanomista, tuskin kaaduttu koskaan?). Kuiturungon yhteydessä mainittava on, että brittikierteisen keskiön seutu ei narise, eikä rakenne anna sellaisesta mahdollisuudesta edes viitteitä.

Kehät sen sijaan alkavat olla jo siinä määrin kuluneet, että pitkän ja intensiivisen kauden päätteeksi saattaa olla jo aika pohtia niiden uusimista (laittaisin RR411:t).
Lisäksi brifterit kaipaisivat vähän rukkaamista, sillä aina välillä on naksut hakusessa.
Edit: brifterit putsattu ja voideltu, toimivat hyvin. Ja mitä pitempään noita kehiä on katsellut, sitä kelvollisemmilta ne ovat alkaneet näyttää. Nipat tosin eivät ole kaikki keskenään yhtäläisiä takakiekossa!

Kaikkein mieluiten ottaisin vastaan yhtäläisen, kevyenpuoleiset 54cm kokoisen rungon vaihdokkina ja pitäisin komponentit. Muitakin kelvollisia vaihdepyöriä maantielle/soralle voi silti yrittää ehdotella, esim. Straggleria. Kuitu ja teräs kiinnostaa erityisesti. Pelkästä rahasta ei oikeastaan niin väliä, paitsi että sitä voi yrittää tarjota, kunhan ymmärtää tarjota sitä riittävästi.

(Yli 10v sitten rekkautuneena kehtaan siis jo postailla tänne vaihdepyörän. Fiksisisältöä on silti luvassa vielä myöhemmin…)

(tämä on apuviesti, auttaisikohan tämä editoinnin tuottamiin tahattomiin ketjun nostoihin etusivulla)

Miltäpä kuulostaisi: runkosetti & kiekkosetti & laakerit & renkaat, tolppa, stemmi - 500€