M: Lähettilaukkuja (Herttoniemen kalsarihikipaja tiedottaa osa 1)

Terve ja kiitos kommenteista!

_Niko: tule ihmeessä katsomaan joku päivä :slight_smile:

Kunnalistje: Ison laukun tilavuus on varmaan hieman yli 35 litraa. Testasin eilen nopeasti täyttämällä varustelekan jääkärirepun tyynyillä* ja se meni isoon laukkuun vielä ihan vaivatta sellaisenaan sisään ja läpänkin sai kiinni hyvin. Teen jonkun havainnollisemman testin valokuvineen tässä myöhemmin.

noemi: proto tosiaankin meni, mutta uuden voin tehdä jahka saan MikeNasin ison laukun valmiiksi.

Jee! Kiitos tyypit, tämähän vaikuttaa lupaavalta. Lähden tästä nyt maalle viikonlopuksi, joten mahdolliset testit ym. ensi viikolla!

jiitee: jeh!

Hienoa toimintaa ja hieno fiilis koko hommassa! Vaikka tuotantoväline onkin yksityinen niin jotenkin tuntuu, että tuollainen toiminta juuri hidastaa/vähentää pääoman kasaantumista, mikä on myös hieno juttu.

Asiallinen meininki, diggaan. jos tulee lähettilaukun tarvetta ikinä, sijoitan ehdottomasti rahani tähän.

*Vink, kehitä (vyö?)laukku, johon mahtuu padi/läppäri + mini-u, joka ei hikoa selässä repun tavoin. Mahdotonta? Ehkä. Silti, ostaisin. :wink:

pikku-antti - 11:15, 4.7.2013 » *Vink, kehitä (vyö?)laukku, johon mahtuu padi/läppäri + mini-u, joka ei hikoa selässä repun tavoin. Mahdotonta? Ehkä. Silti, ostaisin. ;)
+1 e: tarkennetaan, että nimenomaan pieni padi, läppärit kulkee repussa
Leonard - 11:19, 4.7.2013 »
pikku-antti - 11:15, 4.7.2013 » *Vink, kehitä (vyö?)laukku, johon mahtuu padi/läppäri + mini-u, joka ei hikoa selässä repun tavoin. Mahdotonta? Ehkä. Silti, ostaisin. ;)
+1
+1

Hikoamiseen auttaa kovikelevy repussa. Reppu ei painaudu mytyksi selkään, vaan reunoille jää ilmavälit. Tietysti rinkkamainen alumiinihehikko olisi vielä parempi.

Mulla on tommonen kehikko+verkko -kombo tossa repussa, http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872900427806.jpg

jolloin itse reppu ei oikeestaan kosketa selkää, mutta olkaimet hiostaa ja verkkokin kyllä loppujen lopuksi. Lisäksi en jaksais työmatkalla roudata tota mukana, ku siel kulkee vaan pääasiassa turhaa roinaa ja on ikäänkuin liian iso. Siksi Padin vetävä vyölaukku tai muu innovatiivinen ratkaisu olisi mainio.

pikku-antti - 14:56, 4.7.2013 » Siksi Padin vetävä vyölaukku tai muu innovatiivinen ratkaisu olisi mainio.
iPadin vetävä runkolaukku? Pannujen sattuessa laite vois olla paremmin suojassakin sellaisessa kuin lanteella roikkuessaan.

Nopeasti mutta vahvasti vaakaputkeen kiinnittyvä pädikotelo olisi kyllä hyvä. Vielä kun olisi vedenpitävä.

Kampi - 11:25, 4.7.2013 »
Leonard - 11:19, 4.7.2013 »
pikku-antti - 11:15, 4.7.2013 » *Vink, kehitä (vyö?)laukku, johon mahtuu padi/läppäri + mini-u, joka ei hikoa selässä repun tavoin. Mahdotonta? Ehkä. Silti, ostaisin. ;)
+1
+1
+1 tarvetta olis, selkä hikoaa citizenin kanssa... :/

^^^ & ^^
Kyllä. Ei ollenkaan paska idea! Tosiaan, ei kai sen tarvitse itsessä olla kiinni, runkohan on parempi, koska ei hikoile.

hivenen menee ot:n puolelle, mutta:

oon usein huomannu kesällä et tarttis jonkun pyörään kiinnittyvän pienen laukun, jonka vaik sais kans jostain lenksusta olalle roikkumaan kauppaan messiin. Sinne olis kiva sulloa ylimääräinen paita ja/tai pieni pyyhe uintireissua varten, pari bisseä ja vaikka joku banaani. Ei kuitenkaan illan retkiä varten jaksa ottaa mukaan reppua, mut vyölaukku on liian pieni. Koriakaan ei jaksa asentaa, kun se on sit niin ärsyttävä siinä edessä rämisemässä.

Japanista asti ei tämmöstä jaksa lähteä tilaamaan, mutta jos joskus alat laajentaa esim satulalaukkujen suuntaan niin voin dibsata protomallin.


http://bluelug.com/upload/save_image/04302005_517fa5866e45f.jpg
http://bluelug.com/upload/save_image/11182119_50a8d24ed9d7f.jpg

Alkaa muistuttaa ideoiden stormaaminen:

http://www.kirkkojakaupunki.fi/kaupunki/polkien-halki-lumen/kk3pyorailija.jpg/@@images/941ba0a7-a25a-4c8b-bda4-df3c3514705f.jpeg

Tässä käyttäjän kokemus, vain muutaman huomio, eli pieni tutam-laukku (kuva ompelukerhon puolella) vertailtuna chrome metropolikseen (huom! arvioita ei pyydetty tutamin tai chromen taholta, heh). Päivittänen ajatuksia sitä mukaa kun havaintoja syntyy.

  • tutam-laukussa leveämpi olkahihna…tietenkin tämä tietää enemmän hikoamapinta-alaa, mutta painon kanssa miellyttävämpi kun on leveyttä

  • tutam(-laukku) on hieman pystymmän tuntuinen → kamat ei valahda ulos niin helposti siinä vaiheessa kun avaa läpän (mulla tää on aina ongelma)

  • chromessa ei tosiaan sitä sisäpussia, mutta vettä ei ole tullut läpi. tutam-laukun kanssa en ole ollut vielä sateessa.

  • tutamin tarranauhat aika perusteellisia vrt. kulunut chromen nauha…uudesta chromesta ei tosin kokemusta

  • chromessa ei niin palon remmejä ja solkia → minimalistisempi ulkonäkö, joka miellyttää mua enemmän…mutta tutam-laukussa niillä on käyttöarvoakin

  • kainalon alta tuleva kiinnitys aika korkealla chromessa, tutam-laukussa parempi

  • jos tihrustaa, niin voi olla että huomaa eron kotiompelukoneen ja tehdaskoneen välillä

Jotta ei jäisi epäselväksi: olen ollut tosi tyytyväinen tutam(-laukkuun). Pieneenkin mahtuu tavaraa, ei paina tai purista, ulkonäkö jees. Tutam-laukun ikuisuudesta ja saumoista ei vielä kokemusta, mutta toistaiseksi lujaa tekoa.

Full support! Olen reppumiehiä itse… Jos duunaat repun niin poistan.

sama.. joku [ton](https://www.globetrotter.de/shop/meru-stockholm-219813) tyylinen esim(?) mielelläni tukisin tätä toimintaa, mut ei pysty sporttaamaan lähettibägiä
Lähettibägejä on jo, mutta tuommoinen simppeli reppu olis hakusessa. Eikun protoa väsäämään!
Mika K - 15:22, 6.7.2013 »
sama.. joku [ton](https://www.globetrotter.de/shop/meru-stockholm-219813) tyylinen esim(?) mielelläni tukisin tätä toimintaa, mut ei pysty sporttaamaan lähettibägiä
Lähettibägejä on jo, mutta tuommoinen simppeli reppu olis hakusessa. Eikun protoa väsäämään!
Eikös tuo ole snadisti paranneltu Ortlieb tai Vaude?

Suunnilleen juu, ehkä muutamalla lisälitralla höystettynä…

Oho, herättipä tämä keskustelua, eikä minusta lainkaan off-topicointia - eli hyvä meininki.

Nopeita vastauksia: reppuja olen tehnyt pari, ja niissä en ole vielä kovin kummoinen. Lähettilaukku on tavallaan helpompi tehdä, koska sen kuuluukin olla vähän lötkö ja selkään mukautuva, kun taas repun pitäisi olla jykevämpi. Omassa repussani käytin varusteleksan taitettavaa makuualustaa kovikkeena, jota ilman reppua on tosi nihkeä kantaa. Mutta, otan repun harkintaan ja yritykseen.

Pieni satulalaukku on taas tosi hyvä idea. Tuo negaation linkkaama laukku/tasku on juurikin sellainen, jota olen itsekin kaipaillut sekä miettinyt. Eli joku tuollainen satulan alle menevä isohko tasku. Funtsin tuossa mökkiviikonlopun aikana tuollaista ja totesin, että tyyliin leveys 25 cm, syvyys 10-15 cm, korkeus (kork.) 30 cm voisi olla toimiva. Sellainen, että menee vaikka vyölle helposti kun ei halua satulan alla pitää. Tätä ajattelin heti seuraavaksi protoilla jämäkankaista.

Muissa uutisissa: seuraavan kangastilauksen pitäisi saapua tyyliin huomenna, joten MikeNASin pitäisi saada laukkunsa tällä viikolla.

Ehdotan ~10" tabletin kokoista ns. roll-up taskua.