Löytöjä

Terve. Ei oo täällä aiemmin paljoa pyöriny. Klassikkopyörillä kyllä ajellu iät ajat. Niitä sitten jonkun verran laittanu mutta ei mitään sinkulajuttuja tai helvetin kalliita osia tms. Pari vuotta sitten multa pöllittiin kelpo Crescentti-semmonen metallinharmaa maantiepyörä punasilla tarroilla jostain 70-80luvun vaihteesta. Helvetin tyylikäs peli alkuperäisine osineen, paitsi maastopyörän tangon tektron kahvoilla olin laittanut ja tavalliset renkaat tuubien tilalle. Siinä oli vielä lastenistuin kiinni, et vittu on jollain mulkulla ollut otsaa. Että jos semmosta on tullut vastaan niin…
Tänään tein kuitenkin varsinaisia löytöjä; Enik Falzarego huippuosilla. Kaipaa huoltoa ja puunausta vuosikausien seisonnan jälkeen, mutta muuten periaatteessa kondiksessa. Toinen sattuma oli neuvostoliittolainen taittopyörä MMB3. Kohtuukunto ja alkuperäiset osat tallella. Että paistaa se päivä risukasaankin.

No, jo on perkele!

Joo ja täytyy vielä sanoa että pirun hienoja pyöriä jengi kyhänny tuolla Arvostele-osiolla. Oikeastaan siitä syystä päätin passaa ‘maasturirunko johon hyvät osat’
-projektin toistaiseksi ja jatkaa erilaisten löytöjen parissa. Nämä ovat sen verran priimaa ettei ihmeemmin viitsi muutella, kuhan puunaa kuntoon. Enikistä tulee kuitenkin se käyttöpyörä joten saattaa jotain osaakin tarvita.
JussiP:n aikaansaannokset tekivät vaikutuksen. Paistaa rakkaus alkuperäisiä kokoonpanoja kohtaan ja huolella tehtyjen osien tektonisen estetiikan arvostus. Entisöijät painivat ikuisen dilemman kanssa; kuinka säilyttää vanha sitä kuitenkaan museoimatta, jotta voisi jatkaa entisessä tehtävässään, kuitenkin tarvittavat tekniset muutokset tehden? Sori filosofointi mutta näitä asioita olen itse miettinyt helvetin paljon erilaisten projektien parissa.