Lintumiehiä/naisia

Norwegian Guy Plunges Into Frozen Lake To Rescue Drowning Duck

Ihmettelin tossa syksymällä kun varikset “leikkivät” kukkulan kuningasta. Varis vuorollaan kökötti tolpan nokassa ja muut härnäsivät syöksyillä. Ehkä siinä oli jostain nokkimisjärjestyksestä kyse mut ei se kovin totiselta kamppailulta näyttänyt ja homma päättyi yhtäkkiä, ikään kuin oisivat kyllästyneet leikkiin.

susijussi - 11:05, 15.12.2014 » Oma käsihän tuo. Varpuspöllö ja helmarikin vielä ihan symppiksiä, mutta tuosta kun koko vähän alkaa kasvaa niin se jo pikkusen kovasti jännittää. Onhan niitä vähän hankala nähä, mutta kyllä sitä vihellystä kuulee suht. helposti kun vaan osaa kuunnella. Eihän sitä kun menee mehtään vaan. Siinä vielä sama haukkamallia. Kyllä siinä fiilikset on aika katossa kun pääsee tälläsiä vähän käpistelemään. Monesti näkee vaan turhan kaukaa.
Joskus oon saanut helmarin "käsikukkopillillä" vihellellen näköpiiriin. Ja lehtopöllön myös, mutta noi nyt soidinaikaan tulevat melkein pyytämättäkin.

Faija kertoi kartoittajatutustaan, joka oli menettänyt toisen silmänsä kun oli mennyt pöllön pesälle poikasia laskemaan, ja pöllö olikin ollut himassa ja käynyt suoraan naamaan kiinni. Sen minkä oli näkökyvyssään menettänyt, sai tosin vissiin takaisin 70-luvun luontoliittolaisten arvostuksessa…

Mun setä on aika innokas lintukuvaaja ja oon joskus sen kaverina ollu puuhastelemassa. Aikoinaan, kun laadukas digikuvaus oli vielä kaukaista utopiaa, sillä oli jollain IP systeemillä toimivia itselaukaisevia filmikameroita viirupöllön pöntössä. Se filmien vaihtaminen oli aika jjännittävää puuhaa. Pantiin lätkäpelaajien hartiasuojat ja nahkatakit sekä mopokypärät ku mentiin sinne pöntölle. Emopöllö ei kauheesti kunnioittanu harteikasta motoristia, vaan veti aika surutta silmille. Mutta hienoja oksennuspallokuvia tuli.

Joo helmaria on tullu monesti huhuiltua. Joskus kun on tullu helmaria huhuiltua niin hetken päästä on tullu sarvari tai viiru lähistölle kovistelee sitä helmaria mitä oon koittanu matkia. Viirupöllön haukku kannattaa opetella, se ei oo aina naapurin koira mikä siellä pihalla haukkuu.

Noita Viirun rengastustarinoita oon kuullu kanssa :smiley: Kypärä päässä ja pehmusteet kypärän päällä, ettei lintuun satu kun hyökkää siihen kypärään ja miten niitä on ravisteltu nahkatakista irti. Meilläkin kävi yhtenä yönä verkossa peuhaamassa mutta ei onneks jääny kiinni-.