Levykiekon venttiiliaukkoa isommaksi

Tällainen wanha Fir Halley Systems levykiekko, hieno, vaarallinen ja painava mutta tässä on toi potero venttiilille niin pieni ettei mikään hyvä tuubi sovi vanteelle. Tai siis sopii mutta sinne ei saa ilmaa… Mitäs muussia tuolla lasikuitu- ym. kuoren alla on jos ton poteron vinguttelis isommaksi ja epoksilla ja lasikuitukankaalla fiksais?


Todennäköisesti divinycell tjms vaahtoa. Tai voi myös olla ontto. Mutta niin tai näin, eiku puukkoa peliin.

Kiitos, ei muuta kuin vinku laulamaan!

Kertokaas palstan esteetikot samaan syssyyn teenkö kauhean virheen jos maalaan tuon mustaksi samalla kun jyystän ton venttiilikolon? Vai minkä värisenä tuo sopisi parhaiten yhteen alumiini-Shamalin kanssa?

En osannut pukea ajatustani sanoiksi, joten tein tämmöisen käppäisen piirroksen tueksi :sweat_smile:

Eli mitä jos tuota olemassa olevaa reikää ikään kuin pidentäisi reikä- ja puukkosahan avulla?

Joo noin mä ajattelinkin, tulee vähemmän jyystämistä ja voi ton reunan teko olla helpompi. Mut minkä värinen tän pitäis olla? Pitäis sopia tähän fillariin myös.

2 Likes

giphy

5 Likes

wheel_of_fortune

6 Likes

Yliteippauskalvoista löytyis tulostettavaa kromitarraa.

Ei reikäsahalla voi porata tohon jos keskipiste on tyhjänpäällä

Täytyy täyttää toi nykyinen venttiilinreikä uretaanilla eka, ni sitte onnistuu.

2 Likes

Tämä ratkeaa parilla ruuvipuristimella (klämppää jarrupintoihin, älä levyyn) ja pätkällä kakkosnelosta.

Kerrankos sitä levykiekon modailuun lähtee :bulb:

Mä taidan ottaa tähän kompressori + vinku - lähestymiskulman. Ja maski naamalle kun ei tiedä mistä kreosoottiasbestisyanidilevystä toi on tehty. Tossa kuppiporahommassa joutuu vähän ajattelemaan miten ton kiekon saa suoraan ja vähän hirvittää jos tuolta sisältä vaikka löytyy jotain extrajäykisteitä?

1 Like

Kohti asbestoosia ja sen yli.

1 Like

Ei noissa oo sisällä mitään erikoista vaan pinnat on lasikuitua ja osassa levyistä on sellanen uretaanivaahdon tapanen ja osassa on tyhjää.

Helpoimmalla pääset jos vaan vedät tohon haluttuun kohtaan jonkun laudanpätkän tai vanerin tms kiinni vaikka just ehdotetuilla ruuvipuristimilla ja poraat siitä läpi sitä puutavaran reikää ohjurina käyttäen tollasella kuppiterällä.

Jos tosta haluaa oikeasti siistin ja meinaat maalata ton myös niin hae biltsusta yks pätkä lasikuitukangasta ja hartsit ja täytät ennen poraamista ton nykysen reijän esim uretaanivaahdolla. Sit sen jälkeen mikäli toi levy on ontto (veikkaan että ei ole) niin hiot paikallisesti jollain epäkeskolla tosta maalit poies reijän ympäristöstä ja lasikuidutat ne täytöt sen reijän sisäpuolelta ja sen levyn pinnan siitä missä nyt on reikä pienellä overlapilla ympäristöön, hiot, kittaat, hiot ja maalaat niin toi näyttää sen jälkeen ihan originellilta.

Tollaseen toimenpiteeseen meneekin sit materiaalihankintoineen jo varmaan lähemmäs 100€ että jos ei löydy valmiiksi tollasia puuhamateriaaleja edes pääosin eikä kiinnosta investoida niin siinä tapauksessa vingulla kairailu niin että tekee reijästä ovaalin on hyvä idea, mutta paikkailisin silti sen kairatun alueen sisäpinnat lasikuiduttamalla.

Ei siellä mitään jäykisteitä ole. Vinku on varmaan ihan oikea työkalu tähän joka tapauksessa. Tai sillä mä vetäisin. Mä oon tämmösiä vastaavia 4-5 kappaletta korjannu eikä nää todellakaan ole mitään avaruustekniikkaa.

E: ja jos siellä on vaahtoa, sen reunan voi siistiä vaikka tuubiepoksilla tai jollain hyllystä löytyvällä kitillä. Tai jos ontto, niin joku sopiva muovipala tjms pikaepoksilla kiinni. Multa saa myös hakea tämmösen palan hiirikuitua jos haluu alkaa hipostelemaan.

Hmm juu totta ohjurilevy tosiaan hyvä idis mutta eikö se levy oo semmonen linssin muotoinen? Eli jarrupintoihin klämpätessä varovasti ettei levy keskempää rytisty

1 Like