Latexisisurit

Olen ajellut aiemmin lähinnä butyylisisureilla, mutta laitoin - itse asiassa myyjän suosituksesta - kokeeksi lateksit. En höhläillyt asennuksessa rasvojen tms. kielletyn kanssa eikä muutenkaan vastaan tullut mitään yllätyksellistä.

Ajotuntumassa en ole havainnut käytännössä eroa (olosuhteilla varmaan myös melkoinen vaikutus asiaan), kumeina 4seasonit, kehinä Ellipset. Kai nuo sitten ovat hieman kevyemmät, mutta kevytjee ei ole kuitenkaan oma ensisijainen valintani. Sen sijaan ilmaa saa lisätä usein, käytännössä vähintään pari-kolme kertaa viikossa. Tiedän, ettei lateksi pidä ilmaa yhtä tehokkaasti kuin butyyli, mutta pumppausväli tuntuu kumman tiheältä. Venttiilit ovat kunnossa eli falskaus johtunee itse sisurista.

Vastaavia kokemuksia?

Kyllä. En jaksanut arkipyörässä käyttää, kun aina oli kumi tyhjänä.

Öö, jos joudut pumppaamaan vain 2-3 kertaa viikossa, niin ajat tietämättäsi varsin alhaisilla paineilla. Lateksien kanssa mä olen joutunu…päässyt pumppaamaan päivittäin jos olen sellaiset asentanut. Its as veloflex black ja misukan lateksien kanssa paine laski kahdeksan tunnin ajopäivän aikana kaks baria.

Ehkä arvioni pumppaustarpeesta oli alakanttiin. Ajan lähtökohtaisesti 7-8 barin paineilla (kuski n. 85kg). Pyörä, jossa nuo ovat ei ole päivittäisessä ajossa (4Season-kelejä ei ole kaikilla siirtymillä), joten voi olla, että enemmällä ajolla pumpussa pitäisi tosiaan olla kiinni päivittäin…

Mutta omaan vaatimattomaan katukäyttööni en usko noiden soveltuvan parhaalla mahdollisella tavalla. Butyylia seuraavaksi käyttispyöriin.

Lateksit on kyl käyttöpyörässä about idioottimaisinta mitä voi hommata. Ainoa järkisyy niiden pitämiseen on ehkä hieman parempi kestävyys pistoja kohtaan, mutta mutta… Varsinkin jäykkärunkoisten kumien kanssa niiden ajotuntuman - varsin subjektiiviset tosin - parannukset jäävät hyvinkin vähäisiksi. Viime kesänä vertailukohteina oli gp4000s ja prorace 3 lightit, joista jälkimmäiset olivat erittäin miellyttävät ajaa vielä 9+ barin paineilla, kun gp4000s oli varsin kova jo 8,5 tienoilla. Mutta nämä huomiot tosiaan pätevät lenkki-/matka-ajoon. Käyttiksessä se huolettomuus on kuitenkin kovempi juttu, käsittääkseni. Tietty jotkut tykkäävät ropata pyöriään silloin kun niillä pitäis liikkua, mutta itse en kuulu niihin.

Jooh, kaikenlainen ropaus + säätö on kyllä sekä hauskaa että terapeuttista - kumin pumppaus ei kuitenkaan kuulu omalla kohdallani tuohon kategoriaan. Eli en osta enää ikinä lateksia käyttispeleihin…

Maastopyörään kannattaa ostaa varauksin.

Mites tubelekset? Kannattaako edes kokeilla?

Kokeilkaas joku maantiekumeihin. Onko ffoorumillakaan ollu aiheesta, vaikka lähes kaikkee on litkutettu?! Äkkinäinen vois kuvitella, että voi olla haastavaa saada liemet sisälle.

Sukkisfoorumilla on litkutettu maantiekumeja ja todettu hankalaksi… Yllätys. Oikeat maantietubelekset (niitäkin on) sen sijaan ovat kuulemma loistavat ajaa. Itse pohdiskelen rossikumeista ghettotubeleksia, mutta ei se pohtimalla etene.