Lasinsiruja

Lienee tietysti sanomattakin selvää, mutta varoituksen sana kuitenkin: Helsingissä on nyt pirusti lasinsiruja eilisen ilotulitussodan jäljiltä. Ei oo pysyneet pullot jengillä kourassa, vaan ne on pitänyt pistää sirpaleiksi. Näitä on siis Töölönlahden ympäristö muutaman kilometrin säteellä täynnä, eli let´s be careful out there.

oli kyllä todella huolellisesti särjetty pulloja eilen… ihme että pysy kumit ehjinä kun ajoin keskustan läpi. ihme tapa tämä rikkominen, kun on pantit ja pullojenkerääjät ja kaikki.

esim. Hollannin pyöräilymaassa ei pullonsärkijää hyvällä katsota!

Saman huomion tein itse viime yönä baarista himaan ajellessa.
Ainakin Manskun varrella on tosta Lasipalatsilta asti tuonne melkein oopperatalolle asti lasia aika tasaiseen.

MENKÄÄ VITTUUN MUN TYÖPAIKALTA

Eli olivat sittenkin tehneet strategisesti osuvan valinnan ajan ja paikan suhteen.

Tänään saikin sitten kaivella maastopyörän nakista lasia kampissa. Onneks ei mennyt läpi asti, mutta sapettaahan tuo.

Olivat muuten siivonneet länsipuolen oikein hyvin lahtea kiertävältä pyörätieltä, mutta sitten siinä finlandian kohdalla olevaa kallion edustaa ei oltu pyyhkäisty. Vielä pysyy nakeissa ilma, katsotaan tilannetta aamulla uudestaan.

Tölkkien lopullista voittoa olutastiana odotellessa. Sillävälin outlaw bikerit vois käydä opettamassa ihmisille olutkulttuuria u-lukolla.

ritari_s - 1 day ago » Tölkkien lopullista voittoa olutastiana odotellessa...
Mieluummin muovipullon hinta alas. Kestää rutistusta paremmin, voi pahankin rutistuksen jälkeen vielä palauttaa. Lisäksi kylmällä kelillä muovipullo tuntuu lämpimämmältä kädessä ja saunassa muovipullo ei lasipullon tapaan polta huulia. Yeii! Hooray for plastiikki.

Ohuimmat muovipullot kuluvat rengasta vasten puhki minuutissa. Ne tietävät mistä puhutaan jotka tietävät.

Tölkkien huono puoli on se, että pinnojen ja haarukan väliin mennessään sellainen puolen litran Olvi auheuttaa komean olutsuihkun ympärilleen. Ehkä mun pitää vain hankkia sellainen söpö pyöräkori ohjaustankoon, mihin latoa oluset riippumatta säilytysmuodosta.

semmosesta satulatolppaan kiinnitettäväsä tarakasta vois tuunata tölkki-kasipackin vetävän version

Tölkit kiertää parhaiten, alumiini pysyy alumiinina (eli meikäläisen langsteri kun tulee tiensä päähän, voi siitä tölkkitehdas tehdä kaljatölkkejä!). Oluen kuskaamiseen tehdyt muovipullot ovat tuollaisia sekoitteita joita on aika mahdoton kierrättää muuten kuin downgradettamalla. Kalliit pullot menee käytön jälkeen sitten hidastetöyssyiksi tai muuhun vähemmän järkevään.

Lasipullot kiertää ihan pullonmuotoisina kuitenkin parhaiten, ei tartte alua sulatella, vie aika lailla energiaa. Mun mielestä yleinen ympäristönäkökulma voittaa pyörätieympäristönäkökulman, mut onhan ne lasinsirut vittumaisia. Monipiippuista.

Suomessa muovipullot rouhitaan pääasiassa hiutaleiksi ja sitten tästä matskusta tehdään muoviryynejä, jotka sulatetaan uusiksi pulloiksi. Vaikka näin materiaali tulee käytettyä uudelleen, on uusi järjestelmä tuhlausta verrattuna pestäviin ja monesti käytettäviin palautuspulloihin. Lasipullot taitavat olla tällä hetkellä ympäristön kannalta paras vaihtoehto, jos ajattelee kierrätettävyyttä ja energiankulutusta.

Lasipullojen peseminen ei sekään ole ilmaista, ja niiden kuskaaminenkin on kalliimpaa kun painavat aika paljon.

Ja normaalit pelkkää PET:iä olevat pullothan kiertävät ihan mainiosti, mutta noissa olutpulloissa on ties mitä uuveesuojakerroksia välissä joita on vähän vittumainen erotella toisistaan.

Kyllähän kalja pitää lasia pitkin kitaan saattaa. Ei tuu mitään ainakaan muovipullojen kanssa. Ehdotan kansalaistaitokoetta, jolla saa lisenssin lasipullojen yms. ostoon. Tampereella vissiin joku vihaa punkkareita, koska Vastavirtaa on monesti yritetty näköjään pommittaa pulloilla.

Eilen viiskulmassa huomasin nastan eturenkaassa. No pääsin kolmisen kilometriä himaan vielä ja aamulla sit katoin et rengas tyhjä. Ei muutako toinen fillari alle ja taas keskustaan, bulevardilla sit takarengas tyhjeni ja huomasin siinä talutellessani et bulevardin pyörätiellä on nastoja ihan kylvettynä.

Melkeen vtuttaa…

Ehdotan että soitat poliisille noista nastoista. Ja mä olen tosissani. Toi on “lievä vahingonteko” tai joku muu rangaistava teko. Ei niin että ketään ikänä saataisiin kiinni mutta ihan periaatteesta.

Parina edellisenä kesänä nastoja on ollut kylvettynä pyörätielle mm. Merihaan ja Krunan välisellä sillalla ja jossain muuallakin.

Bulsalla mä olen ajanut nastoihin ihan helvetin monta kertaa. Joku saamarin teiden ritari siellä on niitä viskomassa, ja lupaan henkkoht raahata poliisilaitokselle jos mä saan kiinni itse teosta.