kysymys kiekkojen kasaamisesta

hei,

olen hiljalleen poikani avustuksella opetellut kiekkojen kasaamista. Meillä on sopivasti alaan liittyvää kirjallisuutta ja parit kiekot olemme onnistuneesti kasanneet. Kasaaminen etenee 1tyiskohtaisista ohjeista huolimatta melkoisen epämääräisesti, etten sanoisi fiilispohjalta, mikä ei tunnu (fiil) hyvältä. Niinpä kysynkin seuraavaa: Jos oletetaan, että olemme onnistuneet valitsemaan pinnojen pituudet juuri oikein, pitäisikö oikein kasatuissa kiekoissa kaikkien pinnojen nippeleiden olla kiertyneet yhtä paljon? Eli pitäisikö pinnojen kierteistä jokaisen pinnan osalta olla näkyvissä yhtä paljon?

crtn - 18:27, 8.10.2009 » Jos oletetaan, että olemme onnistuneet valitsemaan pinnojen pituudet juuri oikein, pitäisikö oikein kasatuissa kiekoissa kaikkien pinnojen nippeleiden olla kiertyneet yhtä paljon? Eli pitäisikö pinnojen kierteistä jokaisen pinnan osalta olla näkyvissä yhtä paljon?
Aivan oikein. Ainoa poikkeus on jos kiekkoon rakennetaan esim takapakan vuoksi dishiä (pakka vie tilaa toisella puolella joten toisen puolen pinnat kulkevat eri kulmassa vannetta kohti kuin toisen puolen - tällöin voidaan pakan puolella käyttää esim 2mm lyhyempiä pinnoja kuin toisella).

Pinnan kierteitä ei pitäsi juuri näkyä ollenkaan kiekon ollessa kiristettynä ja suora. Siihen, mikä on toleranssi sen suhteen, paljonko kierrettä voi näkyä, että homma vielä toimii, en ota kantaa. Ei kuitenkaan kannatta apinan raivolla alkaa repiä kierteitä piiloon, vaan mielummin hankkia pidemmät nippelit tai uusia pinnat. Itse käytän näkyvää kierrettä osviittana vain kiekon kasauksen alussa, ennen kuin alkaa varsinainen rihtaaminen. Eivätkä pinnat suinkaan kiristy kaikki samalle kohdalle. Riippuu hiukan puolauksesta, kehän suoruudesta yms, mihin kohtaan nippeliä pinna kiristyy. Eikä se ole oleellistakaan. Oleellista on, että pinnat on yhtä kireällä ja kehä joka suuntaan suora.

Edit: Randomm ehti eka…

Randomm on kyllä suurempi auktoriteetti kiekkojen kasauksessa, mutta pysyn kannassani sen suhteen, että nippelit ei kiristy samaan kohtaan. Ei edes pussista revitty kehä ole täysin suora, ja pinnat asettuvat jokainen sen nanomillin eri kohtaan etc etc…

basti - 18:45, 8.10.2009 » Randomm on kyllä suurempi auktoriteetti kiekkojen kasauksessa, mutta pysyn kannassani sen suhteen, että nippelit ei kiristy samaan kohtaan. Ei edes pussista revitty kehä ole täysin suora, ja pinnat asettuvat jokainen sen nanomillin eri kohtaan etc etc..
Joo tokkeensa, saattaahan siihen NANOMILLIN eroja jäädä :D ...

Tohtorin suusta olen kuullut että 2*d (d = pinnan halkaisija, eli 2 * 2mm → 4mm) kun on nipan kierteen sisällä niin sen jälkeen ei liitos enää merkittävästi vahvistu - eli käytännössä kierteitä voi jäädä myös näkyviin ilman että rakennelma olisi lainkaan heikompi kuin sellainen kiekko jossa pinnan kierteitä ei jäisi näkyviin.

^kierrettähän voi olla tosiaan vaikka kuinka paljon, vaikkakin todellisuudessa näin ei useinkaan tietenkään ole, eli näkyvän kierteen mitta ei kerro kaikkea.

Pitkähköjen pinnojen kanssa olen käyttänyt myös referenssinä nippelin päästä näkyvää pinnan päätä, samoin kuin yksittäisen pinnan äänen viritystasoa suhteessa toisiin. Sitten kun ne sanoo muutaman venyttelyn ja yhtäläisen kiristämisen jälkeen ziinngg niin on alkaa olemaan rihtaamisen aika.

Ammattilaisilta kiekonrakentelijoilta olen oppinut tämän: pinnan optimipituus on se, kun nippa on täynnä pinnaa ja pinnan minimipituus on se, kun pinnan pää on vanteen sisällä (siis vähintään vanteen seinämävahvuuden verran). Pelivaraa ei ole paljoa.

Jotenkin valmis kiekko, jossa pinnojen kierrettä on vielä näkyvissä, ei miellytä silmää.

jussip - 18:25, 9.10.2009 » Jotenkin valmis kiekko, jossa pinnojen kierrettä on vielä näkyvissä, ei miellytä silmää.
Olen samaa mieltä - laskuissa on jokin mennyt vikaan jos näin on käynyt.

näin juuri