Kysymys hiilikuituihaarukoista ja toinen raken mittaamisesta

Isot pojat on kertonut että jos vaihtaa amuliinisen haarukkansa hiilikuituiseen, hampaat ei enää irtoa. Miten on, voinko minä nyt ostaa jonkun halpishaarukan, vai onko se vaihtaminen turhaa jos ei samantien vaihda johonkin useamman satasen täyshiilikuituiseen?

Ja onko jollakin joku tekniikka haarukan raken mittaamiseen, ettei varpaat nyt ainakaan nykyistä pahemmin hipelöisi kumia. Kysehän on kai aika pienistä eroista.

Onko tämä hiljaisuus tulkittava niin, että vain steel is real ja carbon gives no one a hard-on? Täytyy rekisteröityä fillari-lehden foorumille.

Googleen hakusanat “rake measurement” antaa tämän tulokseksi: LINKKI

Jos tarvitsee ihmetellä muuten, niin nappaa vaikka keula irti, pistä se suoraksi seinää vasten, mittaa akselin etäisyys seinästä, vähennä kaulaputken säde. Done.

Hiilikuitu keulassa on öbaut parasta mitä voit alumiinisen tilalle laittaa, mutta osta kunnollinen, ettei tartte katsella kuvia Busted Carbonista. Mulla on Columbuksen keulat kaikissa pyörissä (pl. maastopaska), eikä oo harmittanut/räjähtänyt/whatnot toistaiseksi.

Toivottavasti fillarifoorumi auttaa paremmin.

Kyllä hiilarihaarukasta varmaan se satku kannattaa pulittaa, ja tosiaan auttaa kummasti siihen tärinään. Ebayn chinamanilta en lähtis tilaileen kun sörssistä saa samalla hinnalla vähemmän epäilyttäviä.

ebayn kiinalaisetki on kestäny tälläpäin, ja täälläpäin hypitään rotvalleilta alas

http://www.carboncycles.cc/ Kokemuksia?

konkeli - 14:52, 6.9.2011 » Googleen hakusanat "rake measurement" antaa tämän tulokseksi: [LINKKI](http://www.livestrong.com/article/447800-how-to-measure-a-bicycles-fork-rake/) [snip] Toivottavasti fillarifoorumi auttaa paremmin.
Juma, mulla on ollut väärät hakusanat. Enkä mä nyt [i]oikeesti[/i] ole sinne menossa.

Alumiinin huonoudesta en oikeastaan tiedä, kun omaan palpaan laitoin isojen poikien suosituksesta karboniittihaarukan ennen kun edes kokeilin rungon mukana tulluttu aluhaarukkaa. Jos mä oisin sä, niin hommaisin tämän:
Focus Road Carbon Gabel weiss 45€
http://www.cnc-bike.de/images/focus_road_carbon_gabel_wht.jpg

Nyt kun mulla on tämä CRC:stä ostettu Fujin täyshiilikuituhaarukka odottamassa sahaa ja asentamista, herää kysymys voiko tässä käyttää normaalia käpyä? Hiilarihaarukoille kun on myös sitä toista mallia joka muistuttaa vähän bar end plugia. Tästä näyttäisi olevan erilaisia näkemyksiä.

Ja stemmin päälle ei kai ole ihan pakko jättää yhtä rumaa spaceria, vaikka joskus suositellaan?

Ja miksi mä ostin 3/8" momenttiavaimen enkä 1/2" momenttiavainta? Ei oo ihan helppo löytää sopivia palikoita.

Carbon makes life complicated.

Käpyä ei suositella käytettäväksi ainakaan columbuksen kuitukeuloissa, vaikka on niihin niitä “onnistuneesti” laitettukin. Bungi/expanderi on sen verran pieni sijoitus ehjän kaulaputken toivossa, että en säästäis. Toi spacer stemmin päällä on kans vähän sellainen varmuustekijä, että joko sen sinne jättää eikä tartte hikoilla tai sitten hikoilee.

Se kaulaputken sahaaminen on ihan hauskaa puuhaa kans. Muista laittaa jotain teippiä leikkuukohdalle ettei kämppä ja silmät ja ole täynnä kuitupölyä, tahraa meinaan aika hyvin.

Normaalia käpyä ei voi käyttää.

Stemmin päälle ei ole pakko jättää rumaa spaceria, mutta jos yhtään ajattelee mekaniikkaa ja puristusvoimia, ymmärtää miksi sitä suositellaan, ja laittaa rumuudesta huolimatta.

Laitan siis spacerin rumuudesta huolimatta. Ajattelin että spacerit käy varmaan myös sahatessa hyvästä ohjurista. Nyt vaan maili raikaamaan että löytyy LBS jolla on noita expandereita.

Melkein kaikki tulikin jo, mutta sen verran vielä, että kotikatkaisussa teipin lisäksi käyttäisin vähintään 24tpi tai tiheämpää rautasahanterää, harvemmilla rispaantumisen riski kasvaa melkoisesti (itse vedin timanttilaikalla). Lisäksi putkea ei tietenkään kannata puristaa esim. ruuvipenkkiin kireälle & sellaisenaan katkaisua varten…

edit. expandereita oli ihmeen mahdoton löytää pk-seudun liikkeistä n. vuosi sitten kun viimeksi sellaista kaipailin…

Minkäslaisia kokemuksia kiina hiilikuitukeuloista on? Onko ok vai tappaako sillä ittensä? Sekä myös paljonko spacereitä tollasen kanssa voi turvallisesti käyttää?

Tilasin tuolta carboncyclesistä maastokuitukeulan. Tuli nopeasti ja ongelmitta. On ihan hyvin spekseissä, jarrusatulassa pientä vinoutta joka ei haittaa. Jämäkkä ja smuutti ja hyvin viimeistelty. On kestänyt vähäistä maastoajoa.

Toisaalta olen nähnyt kuinka ko. puljun satulatolppa katkeaa, mutta ne onkin tyhmästi suunniteltuja.

Siis http://www.carboncycles.cc/

^ Kiitoksia tästä! Taidan laittaa tilaukseen.
Kuinka paljon “ratapyörissä” yleensä on trailia? Uusi 43mm raken keula nimittäin hieman vähentää trailia jonka koen olevan ihan hyvä asia. Nykyisellä trailia nimittäin on aika paljon.

itse en läskinä luottaisi kiinakarboniin, jo siksi että suht laadukastakin keulaa saa varsin halvalla (ja tykkään hampaistani)

En näistä langoista tiedä niin rönsyillään.
Jos nyt tässä nykyisessä kesän 2013 hhsb kamppeessa on 2.1" ja risat raken keula niin mitä tapahtuu jos sinne heittää pesään jotain muuta? Lähinnä customia kun mikään muu ei oikein näytä kivalta tuon jöötin kans

En ymmärrä kysymystä?

Vaihtaa levarikeulan ehkä toisella rakella