Kuoppaisen vannekehän pyöristäminen ?

osaisko joku neuvoo pystyykö tollasta vannekehää suoristamaan mikä on kuoppainen eli joistain kohdista vanne menee sisään kohti napaa. Pinnojen löysentäminen ko. kohdista ei auttanut, yritin myös sormin “venyttää” kehää mutta luultavasti pinnat joustavat sen verran että ei oikein toi toimi. Pystyiskö tota jotenkin mekaanisesti ojentamaan, venyttämällä tms? onko kukaan onnistunut? kiitos

Löysää kuopan kohdalta, kiristä muualta.

jep kiitti nopeesta infosta, tota tosin jo vähän kokeilin ja vaikutti siltä että ei oikeen natsaa. Luulen että siinä vanteessa on ihan sellanen kolhu mikä on parin kolmen pinnan alueella. Ehkä pitää vielä lisää sorvailla pinnoja…

Jos vanteessa on “suora” kohta eli se on mennyt lommolle, ei se tule enää ulos pelkästään pinnoja löysäämällä. Työkaluja lommon ulosvetämiseen on ollut olemassa, mutta enää en löydä edes moisen kuvaa netistä. Tein joitain vuosia sitten itse työkalun siihen hommaan ja korjasin yhden oman ajokelvottoman vanteen toimivaksi, melkein hyväksi. Yleinen mielipide tuosta toimenpiteestä on, ettei kannata.

Joope, pystytkö kuvailee itse tekemäsi työkalun?

Muistelen, että tuollaisiin tapauksiin on suositeltu mm. puukalikkaa ja/tai kuminuijaa, joilla voi koputella varovasti lommoa ehjäksi. Mutta eipä ole omakohtaisia kokemuksia, niin en osaa/uskalla suositella.

Edit: Näköjään Google tarjoaa “bent bicycle rim repair” haulla kaikenkarvaisia vinkkejä. Ehkä joitain toimiviakin.

Mä sain vastaavan tapauksen oikaistua niin, että irroitin kolme-neljä pinnaa klommon kohdalta ja löysäsin reilusti irroitettujen pinnojen viereisiä pinnoja. Sitten laitoin kehän kahden kakkosnelosen päälle (puu klommon molemmille puolille) ja löin klommokohtaa ulospäin kuminuijalla. Piirsin ennen lyömistä mallin vanteen klommottomasta osasta. Homma onnistui ihan hyvin, mutta kokemattoman kannattaa olla alumiinin kanssa varovainen, jotkut laadut murtuu helposti.



Tollanen. Eli toi keskellä oleva koukku on hitsattu tohon pohjan läpi menevään pulttiin ja pultin alapäästä mutteria kiristämällä toi koukku vetää lommoa ulos. Noissa entisissä Cressun runkoputkissa olevat vanerinpalat on muotoiltu sopimaan lempeästi vanteen pohjaan. Tuota koukkuakin pehmustin jollain. Koukku olisi saanut dirttivannetta varten olla jykevämpi. Kuvan vanne on muuten 20".

kiitti kaikille nopeista ja informatiivisista vinkeistä, Kyllä se näillä jo oikenee.