Koodaus

En tiedä löytyykö yksivaihteen puolelta muita koodia kirjoittavia, työkseen tai harrastuksena. Jos teitä löytyy täältä, niin olisi kiva välillä jakaa vitutusta koodiin ja auttaa toista, jos istuu omille osaamisalueille. Oot sitten kokenut tai aloittelija, sano moi.

Itse siis kirjoittelen Swiftiä ja rakentelen iOS appeja työkseni. SwiftUI on oma lempitapa rakennella, vaikka töissä joutuukin käyttämään UIKittiä 99% ajasta. Rauhassa yritän puskea uusia komponentteja SwiftUI:lla, kun vanhoja OS versioita ei tarvitse tukea.

haluaisin oppia koodaan, mutta en ymmärrä siitä mitään ollenkaan. miten voisin aloittaa?

tavoitteena olisi oppia sen verran että voisin vaihtaa alaa tulevaisuudessa.

Etm9i-UVEAAmJQ9

14 Likes

Ohjelmoijat käyköön matikkakurssinsa mutta paras koulu on tkk:n kierrätysrullakko atk ja kaulaparta.

Terraform destroy ja baariin.

4 Likes

Oi, terraform innit?

miten voisin aloittaa?

Omasta mielestä tärkein osuus on miettiä mitä haluaisi rakentaa tulevaisuudessa. Tietenkin kun oppii perusteet, niin on helppo niitä soveltaa eri kielillä ja eri ympäristöissä. https://www.freecodecamp.org on hyvä paikka oppia perusteita monelta osa-alueelta. Keskittyy kuitenkin melko paljon web puolelle. https://www.hackingwithswift.com on erinomainen resurssi jos haluaa keskittyä iOS maailmaan.

Jos joku muu osa-alue kiinnostaa enemmän (algoritmit, pelikoodaus, IoT maailma, yms.), niin kannattaa jostain Udemysta esim ottaa aloittelijoille suunnattu kurssi. Aikaa ja jatkuvaa opiskelua tää vaatii aina, mutta kun löytää kiinnostavan osa-alueen niin helpottaa jaksamista.

kiitos paljon, mutta tässä on se ongelma, että en tiedä mitä haluaisin tai kannattaisi osata. en tiedä koodaamisesta mitään

minkä osaamisen avulla todennäköisimmin olisi töitä tarjolla joissa vois päästä vähintään 2000e brutto tuloihin?

Web devauksen puolelta varmasti löytyy eniten paikkoja. Sieltä on myös helppo lähteä erikoistumaan. Jonkin aikaa sitten kirjoittelin artikkelin miten oma ura on tähän mennessä edennyt, englanniksi mutta jos kiinnostaa lukea niin tässä linkki: Road to My First iOS Job. I finally got my first iOS job. Here… | by Iiro Alhonen | The Startup | Medium

3 Likes

kiitos (:

Aah, web devauksen tila vuonna 2021:

Näkemykseni on, että full-stack-dev on “jack of all trades, master of none.” Mut kaikille on paikka näillä markkinoilla, koska kaiken maailman nyrkkipajoilla ei ole varaa palkata kahta-kolmea osaajaa, joten yhden välttävän pitää riittää. Oon käyny työhaastattelun, jossa työnantaja oli juonu full-stack-koolaidit ja haki pelkästään fs-devaajia jotka kaikki hoitaa siilonsa tietokannasta selaimeen. Hänellä ei ollut vastausta kysymykseen miten he varmistuvat siitä, että palveluista tulee samankaltaisia, eikä jokaisen täydy opetella uusia käytänteitä ja tyylejä, kun saavat jonkun muun tekemän projektin ylläpidettäväkseen.

Olen myös sitä mieltä, että tämä topi tulee yhdistää nörtteily-topiin ja että Karthago tulee tuhota.

4 Likes

Ite koodaan automaatiota, IEC kielillä joista pääasiassa ST ja CFC. JavaScriptiä käytetään HMI, Pythonillä väsään API-rajapiintoliitoksia ja jotain service/helper tool kamaa.

Silleen kivasti käyny et harrastuspohjalta + ammattisähkärinä sisään ja päässy töissä opettelemaan kun oon osoittanu et osaan ite ottaa asioista selvää ja saan kohtalaises ajas aikaan. Kauheesti tääl ei oo neuvoja tai johdatust saanu. Myös harmina se et tält pohjalt varmaa aika vaikee pomppaa IT-puolelle, mut ehkä tääl on parempi mulle.

1 Like

.NET ukkeli täällä. Homma on about yhtä seksikästä ku sukat ja sandaalit, mut tuo leivän pöytään. Työn tapettua intohimo koodaamiseen, vapaa-ajalla tulee tehtyä muita juttuja, kuten erilaisia tietoturva- ja kryptohaasteita.

2 Likes

Näiden ”oikeiden” bootcampojen lisäksi ja/tai rinnalle, näkisin että low code voisi olla yksi tarpeeksi matalan kynnyksen entry point sinne tulevaisuuden uralle. Mä olen työvuosissa mitattuna enimmäkseen .net-ukkeli, joka tekee nykyään pääosan full-stack -asioista low codella, mutta en aio jatkossakaan jumittaa missään kielikohtaisessa lokerossa.

Funktionaalinen ohjelmointi ja reaktiivisten striimien kanssa kohkaus on kyl se mikä saa yhä kohta 20v työuran jälkeenkin innostumaan koodihommeleista. Ja lähinnä miten puhtaasti ja nätisti saa jutut tehtyä. Sanomattakin selvää, että lähinnä Haskellia ja Scalaa kuluu hobbyna ja töissä sit Java/Scala/Typescript-touhuja pakollisen arkkitehtoinnin ja asiakasrajapintailun ohessa. Ei pöllömpi uravalinta kaiketi.

1 Like

googletanko oikein jos kirjotan sinne koodaus bootcamp? ja googletan varmaan ton low code mitä ikinä se sitten onkaan

Ohjelmointi on ihanaa. Olen kooditaiteilija.
Sulautetut ja C oli se juttu kun meikä opiskeli. Laitetta lähellä ohjelmoitiin. Pitkien polkujen kautta nykyään UI-juttuja C# ja päälle nettihommia. Nyt ei ynnätä bittejä ja lasketa piisaako muisti! Aikas jännää on. Ehkä jopa jännintä!
Mutta juuh siis se pointti on, että mitä nyt opettelet on oikeastaan merkityksetöntä koska kun työura urkenee niin tulet opettelemaan uusia kieliä, tekniikoita, tapoja, filosofioita jne. etc. osv.
Hyvät pohjat jostakin ja sitten hyvällä tuurilla työ opettaa loput.

3 Likes

1 Like

Iikeli tuossa jo aiemmin linkkaili yhteen omatoimiseen bootcampiin ja näkisin että tuo avoin yliopistokurssi on tavallaan samaa heimoa. Google todnäk tarjoilee paremmin tietoa. Jos kaikki ohjelmointi on aivan uutta mutta kiinnostavaa, niin HTML / CSS -tutoriaaleilla pääsee alkuun, niistä näkee vähän miltä tuntuu purkaa ongelmia pienemmiksi palasiksi ja bonuksena oppii että internet on tehty laatikoista.

Low-code on yhtäältä paljon markkinoinnin pöhinäsanoja ja käytännössä hieman eri abstraktiotasoille vietyä, yleensä helppokäyttöiseksi tai kansantajuiseksi aiottua koodigenerointia tai logiikkamallinnuksen välineitä. Oma kokemus kehittäjän näkökulmasta on, että low-code jakaa ”oikeiden” kehittäjien mielipiteitä vahvalla tavalla: ei ole oikeaa koodausta vs paras juttu ikinä. Vastakkainasettelu syntyy nähdäkseni siitä, että yleensä meillä ohjelmistoammattilaisilla on jonkinlainen ammattiylpeys ja viehtymys omaa jatkuvaa harjoittelua / uuden opettelua vaativaa käsityöammattiamme kohtaan ja sitten koetaan, että low-code jotenkin vesittää tätä.
Henkkoht mua ei haittaa jos ei tarvitse murehtia kaikesta teknisestä nypläämisestä, sillä parempien työkalujen avulla aivoilla on enemmän kaistaa keskittyä itse ongelmaan. Loppuviimeksi asiakasta/ihmistä kun kiinnostaa yleensä enemmän se, että toimiiko se nappi eikä se, että miten se toimii.

Omat lowcode-duunit on pääosin OutSystems-alustalla ja kuten perinteisemmissäkin ohjelmointikielissä, niin edelleen pitää laittaa oikeat asiat oikeaan paikkaan. OutSystems on myös sillä tavalla erikoinen low-code -tuote, että en ole vielä löytänyt juttua johon se ei taipuisi (vaikka järkevyyden rajoja on toki tullut kolisteltua).

Kieltä voi aina vaihtaa, samoin alustaa ja mitä tekee. Omasta mielestä tärkeää tosin se, että opettelee ensiksi yhden kunnolla.

1 Like

Ei hemmetti, määki oon tehny low codee. Mut se oli silloin, kun koko low code termiä ei ollu vielä edes keksitty. Tibco ActiveMatrix…

Tolla puljulla oli joskus “tibco man” markinaspektaakkeli, jossa logoihin puettu tyyppi laskeutu finaaliotteluissa jetpackillä keskelle jenkkifutiskenttää. Ei o low codekaan yhtä hyvää ku ennen.

VMP:tä se hiirirunkkaus kyl oli.

Edit: Spring-boot boilerplaten korvaus jollain drag & dropilla kyl kiinnostais. Mut vaan jos se toimii vi:llä.